Gå til innhold

Moderatorene forsøpler emnene med unødvendige innlegg


Anbefalte innlegg

Jeg begynner å se meg rimelig lei av alle "automatiske" innleggene fra moderatorene som må fortelle i emnet hvilke handlinger de har foretatt seg mot trådstarter, eller hvilke handlinger trådstarter må foreta seg. Hvorfor i all verden sendes ikke dette på PM til trådstarter? Det har jo null relevans i diskusjonen, og er bare forstyrrende/opptar plass på siden.

 

Synes det er litt dobbeltmorralsk å karakterisere f.eks posting av innlegg på bare et par tegn som "spam", mens slik informasjon til trådstarter til stadighet postes i emnet, til tross for at det er langt mer off topic enn hva en smily eller "ja"/"nei" post ville vært.

 

Dette er naturligvis ikke en klage rettet mot de enkelte moderatorer, men forslag til endring av den praksis som er bestemt at skal føres.

 

Eksempler:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=869908

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0&p=9730040

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10037676

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=9343884

 

Når det skrives "ikke kommenter dette innlegget" er det et sikkert tegn på at innlegget absolutt ikke hører hjemme andre steder enn i innboksen til den personen det gjelder (trådstarter). Når tråder stenges hører det derimot naturligvis hjemme i emnet slik at folk kan se hvorfor det stenges.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi andre moderatorer ser at problemet er tatt tak i, brukere ser hvilke emnetitler som reageres på, og det er enklere for moderatorene å finne en standardmelding (i en rullegardinmeny i selve tråden) og bruke den (to klikk) enn å kopiere linken til emnet, lime den inn i en PM til trådstarter, for så å finne, markere, kopiere og lime inn en standardmelding.

 

Standardmeldingene slettes uansett når trådstarter gjør endringene, og det er derfor vi ber om at folk ikke kommenterer innlegget. Når innlegget er slettet, ser det gjerne litt rart ut når et innlegg midt i tråden begynner med "psilocybe: OMG NAZIMOD ÅG REGELTYTTER DU ERDA!" og så fortsetter med å svare på det trådstarter spør om. For eksempel.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, som bruker, er at det også kan bidra til å gjøre andre brukere oppmerksom på ting de bør se opp for.

 

Om jeg for eksempel sender en ny bruker en PM om at emnefeltet i tråden hans ikke tilfredsstiller kravene, så får man ikke muligheten til at også andre nyregistrerte brukere ser at det er noe som slås ned på. Kanskje husker de at de en gang leste noe om at det står om bruken av emnetitler i Nettiketten vår, for eksempel.

Lenke til kommentar

Autosvarene er laget for å effektivisere modereringen. Om en moderator sender pm angående dårlig emnefelt så er det ikke mulig for de 42 andre moderatorene å vite at det faktisk er gjort noe med den dårlige emnetittelen. Med autosvarene så ser man om en annen moderator er på saken. De fjernes også når emnetittelen er endret.

 

Når det er sagt så er moderatorteamet obs på at man ikke må bli for synlig, nettopp fordi det ofte anses som forstyrrende. De fleste brukerne holder seg til retningslinjene og trenger ikke å bli plaget av påminnere i annenhver tråd. Så derfor må man ta en god vurdering for om det er nødvendig å ta det opp i plenum eller om en pm til den aktuelle bruker er den riktige veien å gå. PM er det som jeg vil anslås oftest brukes, men du har rett i at det blir forstyrrende om moderatorer alt for ofte skal drive med markering. Det er bedre å moderere litt i skyggen fremfor å annonsere alt man gjør. Men som nevnt, dette skal teamet være obs på og det får bli noe man bare terper ytterligere på. Noen ganger er det nødvendig å gi beskjed i tråd, andre ganger ikke. :)

Lenke til kommentar
Edit: Ajaj, denne skulle ikke i denne kategorien, kan en moddis flytte den :p

 

 

 

Jeg begynner å se meg rimelig lei av alle "automatiske" innleggene fra moderatorene som må fortelle i emnet hvilke handlinger de har foretatt seg mot trådstarter, eller hvilke handlinger trådstarter må foreta seg. Hvorfor i all verden sendes ikke dette på PM til trådstarter? Det har jo null relevans i diskusjonen, og er bare forstyrrende/opptar plass på siden.

 

Synes det er litt dobbeltmorralsk å karakterisere f.eks posting av innlegg på bare et par tegn som "spam", mens slik informasjon til trådstarter til stadighet postes i emnet, til tross for at det er langt mer off topic enn hva en smily eller "ja"/"nei" post ville vært.

 

Dette er naturligvis ikke en klage rette mot de enkelte moderatorer, men en klage til de som har bestemt at det skal gjøres slik.

 

Eksempler:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=869908

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0&p=9730040

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10037676

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=9343884

 

Når det skrives "ikke kommenter dette innlegget" er det et sikkert tegn på at innlegget absolutt ikke hører hjemme andre steder enn i innboksen til den personen det gjelder (trådstarter). Når tråder stenges hører det derimot naturligvis hjemme i emnet slik at folk kan se hvorfor det stenges.

 

Bare å oversjå nesten alt det moderatorene gjer uansett.

Som regel bare fjas.

Skulle hatt eit spam fliter som fjerna slikt fjas like effektivt som reklamefjerningsaddonene til nettleserene.

 

Finnes slikt?

Lenke til kommentar
Skulle hatt eit spam fliter som fjerna slikt fjas like effektivt som reklamefjerningsaddonene til nettleserene.

 

Finnes slikt?

Det du sier der, fikk meg til å tenke på noe. Hadde det kanskje vært aktuelt å implementere en funksjon som gjør at kun trådstarter og moderatorer ser disse automatiske innleggene? Det hadde hvertfall sluttet å irritere en del forumbrukere, som ser seg lei på til stadighet å se disse innleggene. Dere sier jo selv at disse innleggene er for å informere andre moderatorer om at problemet er tatt tak i, så hvorfor skal vi være nødt til å se den?

Lenke til kommentar

kom til å tenke på at det er jo mulig å "stenge" for innlegg fra brukere (i innstillingene et sted), er det da mulig å gjøre slik at man ikke ser moderatorenes innlegg eller gjelder dette kun brukerene? (om det går så er det jo en veldig butal måte å gjøre det på, siden man går glipp av mange gode innlegg fra moderatorene også da).

 

Edit: det går til en viss grad i alle fall..

Endret av ebola950
Lenke til kommentar

Ofte legger jeg igjen beskjed om hva jeg har gjort slik at det ikke kommer en skokk med folk og spør hvor det har blitt av innleggene deres i tråden, eller spør hva som har hendt, og bidrar til off-topic i tråden.

Men at kun trådstarter og moderator kan se autosvar var jo egentlig en lur idé syntes jeg. :)

En del autosvar er tross alt en sak kun mellom trådstarter og moderator som forsøker å håndheve reglene, eksempelvis dårlige emnetitler.

I andre saker, f.eks hvor man har fjernet en masse innlegg pga. off-topic, o.l., så kan det være nyttig å legge igjen en notis i tråden hva som har hendt, og samtidig minne brukerne på å holde seg til tema.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Eg ser ikkje kvifor det er nødvendig. Det tar ikkje mange kaloriene å bla forbi eit moderatorsvar, dessutan kan det være til lærdom for alle brukarane som er innom tråden. Kanskje dei synest emnetittelen var OK, men kjem inn og ser at moderator har lagt inn ein advarsel om det.

 

Når me først har lagt inn ein melding treng ikkje fleire rapportere tråden, det kan skje i større grad dersom eit moderatorsvar kun er synleg for trådstarter og moderatorene.

Lenke til kommentar

Jeg ser argumentet om at andre moderatorer ikke ser at trådstarter er varslet dersom det sendes PM. Men hva med en av følgende to alternativer:

 

1. Legg heller innlegget inn iførsteinnlegg som en liten notis, i liten skriftstørrelse - i stedet for et helt vanlig innlegg som tar opp mye plass med signatur etcc.

2. Send PM, og post et innlegg som gjøres usynlig, slik at andre moderatorer kan se at noen har vært der.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne at dette er noe stort problem. Meldingen fra moderator er da også en påminner til en selv, så man ikke går i samme fella siden.

 

Det er jo også viktig at systemet som moderatorene har, er så enkelt at de er aktive, og gjør en god jobb. Det er ubetalt arbeid som vi skal være glade for at noen gidder å gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg ser argumentet om at andre moderatorer ikke ser at trådstarter er varslet dersom det sendes PM. Men hva med en av følgende to alternativer:

 

1. Legg heller innlegget inn iførsteinnlegg som en liten notis, i liten skriftstørrelse - i stedet for et helt vanlig innlegg som tar opp mye plass med signatur etcc.

2. Send PM, og post et innlegg som gjøres usynlig, slik at andre moderatorer kan se at noen har vært der.

 

Det er svært ofte behov for å legge igjen moderatormeldinger, da brukerne begynner å gå i tottene på hverandre og vi må rydde opp. Om dere hadde fulgt retningslinjene, ville det jo ikke skjedd. :)

Lenke til kommentar

Eg har ein sjennial ide... kvifor ikkje ha ein advarsel før man går inn på forumet at, man skal opprette tråder med bra emnefelt... og at du må skrive JA eller ein anna kode i ein boks før man går inn. Bare for å mekke det mest mulig tungvint...

 

eller bare ein stor notis når man poster ein ny post...

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Eg har ein sjennial ide... kvifor ikkje ha ein advarsel før man går inn på forumet at, man skal opprette tråder med bra emnefelt... og at du må skrive JA eller ein anna kode i ein boks før man går inn. Bare for å mekke det mest mulig tungvint...

 

eller bare ein stor notis når man poster ein ny post...

 

Geeeenialt! Gi denne mannen en sigar!

 

Seriøst, hvor ofte leser du gjennom EULA-en når du installerer et program? Er det kanskje scrollscrollscroll til bunnen slik at "Next"-knappen lyser opp?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...