Gå til innhold

Q6600 B3 høy temp på vann.

MiRaCL

Anbefalte innlegg

Hei

Akkuratt byttet ut Tuniq Tower 120 kjøleren her med en Zalman Reserator 1 V2. Denne kjøler kun cpu. Syns jeg får merkelig høy temp nå. Cpu er faktisk kjøligere på luft, noe som virker veldig rart. Vet reserator kjøleren er passivt kjølt og man derfor ikke kan regne med mirakler, men den skal uansett yte bedre en hvilken som helst luft kjøler.

Kjøler en Q6600 B3 @ stock 2.4ghz

Luft temps:

35'c idle

67-68'c load(dette er ca temp på hver av kjernene)

På vann:

37'c idle

69-70'c load(ca temp på hver kjerne)

Er noe muffins her. Skal virkelig Q6600 B3 være så varm?

Har rimelig bra kabinett kjøling også, så er ikke der problemet ligger.

Slik jeg kan se det så kan det kun være 2 ting som er feil her. Enten har jeg lagt på pasta helt feil(skal prøve slik det er forklart i artic silver sin guide i morgen) eller så er festebrakketen til cpu litt for bøyd så det ikke blir ordentlig kontakt.

Noen som har lignende problemer?

Nytter jo ikke å klokke noe med disse tempraturene :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min G0 ligger på 43 grader under load med stock kjøler.. kan være at det ikke er skikkelig kontakt mellom cpuen og blokken, selv om jeg ikke tror det er tilfellet, for da blir den veldig veldig veldig varm uten load også... kjøler den virkelig så dårlig?

Lenke til kommentar

Hadde samme problem jeg også, høyere temp med vann enn luft, faktisk over 90 grader på load :thumbdown: så jeg tok av igjen vannblokka, la på et kjempetynt lag pasta, og monterte den på nytt, nå har jeg idle temp på 18 C og load på 26C... (Lurer litt på om dette er riktig men) Har en apogee gtx blokk og 4 raders radiator, men nekter å tro at du skal ha så høy temp med den zalmanen.

Lenke til kommentar

Synes ikke det er så rart at en pasivt kjølt, og derfor også svært stillegående vannkjølingssett har ca like temperaturer som en høykvalitets viftekjøler.

Faktisk så synes jeg det var overraskende høye temps på viftekjøleren...

Bdusjett og noen middelklasse vannkjøingssett kan raskt bli slått av noen dyre høykvalitets viftekjølere.

Vannkjøling overfører jo kun varmen til et annet sted der det er enklere å kjøle ned prosessoren. Om selve kjølinga på vannkjølingssystemet er dårlig, så hjelper det med andre ord lite.

Lenke til kommentar

Zalman Reserator er heller ikke dimensjonert for overklokking. Syns dessverre ikke temperaturene dine er så borte i natta rett og slett fordi en quad core er en kraftig påkjenning for en Reserator 1. Noe som også er helt avgjørende er rom temperaturen der du har pcen, hva er den?

Lenke til kommentar

Det spørs hva skals luftkjøling man sammenligner med. En Zalman reserator blir LETT slått av en god high-end luftkjøler, men den åpenbare fordelen med Reserator er jo at det lager null lyd. Du får dessverre ikke både i pose og sekk. Reserator er et lydløst alternativ til en normal luftkjøler, men ikke stort mer.

En Q6600 på full load alle kjerner lager massse varme. Det virker litt vel høyt på temps i og med at det er stock, men ikke utenfor det jeg ville kunne forventet å se.

Jeg er bare glad jeg har en single-stage fasekjøler, for når man kjører full-loadx4 på en Q6600 klokket til rundt 4Ghz + litt overvolting så produseres det UTROLIG mye varme, og det er nesten på kanten til å kunne kontrolleres med luft, eller vann om det ikke er et rimeig heftig oppsett. En Q6600 klokket på denne måten generer vel over dobbelt så mye varme som stock load vil jeg tro ;) EDIT: Regnet på det, det er ca 200-210% at stock load power output, i overkant av 200watt... ouch! lite hyggelig å prøve å kjøle noe sånt på luft =P

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hm, skal teste å legge nytt lag med AS senere idag for å se om det hjelper. Zalman Reserator ikke er ikke så dårlig og bør derfor yte på linje med de beste luftkjølerene. Ihvertfall på load temps.

Kan hende tempraturene skal være slik for alt jeg vet. Folk som har mye bedre temps med stock kjøler kjører nok med Speedspep på.

Skal prøve div når jeg kommer hjem, skriver tilbake etter litt testing.

Btw: Første gangen jeg satt sammen denne maskinen var det med et p5k deluxe hk, og da fikk jeg rundt 65'c load @ 3ghz med tuniq tower kjøleren, så kan være jeg som har gjort noe feil.

Endret av miracl
Lenke til kommentar

Hm.. Har lagt på nytt lag med As5 nå, får se hovrdan den går. noe rart her. Når jeg tok av vannblokka, så er ikke as5 som jeg tok av igår jevnt spredt uttover. Ser ut som det er dårlig kontakt mellom cpu og blokka. Hvordan går dette ann? Jeg får jo ikke festet det på noen annen måte

Weird dette, fulgte as5 guiden og la en strek horisontalt over cpu som beskriv,og så skal blokka lage en sirkel med goop når den blir presset på. Nå maxer den ut på 54-55 ca pr core, cpu temp sier 44'c

Kan det ha så mye å si?

Riktignok så er det kaldere i rommet + vannet i reseratoren er en del kaldere en igår, får se utover. For la prime95 stå å gå litt da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...