Gå til innhold

Hundeportrett av en Leonberger

helleaa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildene er i og for seg fine og skarpe.

Ting jeg ville vurdert:

Lys- Du har ganske skarpt lys fra sola- kanskje litt i overkant etter min smak. Om målet var å ta pene hundreportretter kunne du kanskje med fordel valgt deg et annet tidspunkt eller en plassering hvor du kunne kontrollere dette utrykket bedre.

Komposisjon- Det kan bli litt tett av og til, selv om det er hodet du ønsker å ta bildet av. Jeg føler i alle fall en viss klaustrofobi, kanskje også fordi det er litt mye villniss i bakgrunnen. Jeg vet ikke hva slags utstyr du brukte her, men kanskje hadde det vært en ide å ha lengre avstand til bakgrunn, eller bruke større blender for å kaste bakgrunnen litt mer ut av fokus. Den oppleves for meg litt støyende- Alt som skjer med den våte pelsen til hunden er mer enn nok visuelt sett.

Idé- Jeg liker litt mer dynamikk i bilder av levende vesener. Enten at man kommer på deres synsnivå, eller at man portretterer dem fra en litt uventet vinkel som kanskje beskriver situasjon/skala. Akkurat nå føles de litt kliniske- og har kanskje størst publikum i eiere eller mennesker som kjenner hunden. Kanskje man kan jobbe med å objektivisere faktum at det er et firebent dyr- og fokusere på komposisjon uavhengig av dette.

Alle punktene er selvsagt subjektive så det holder.

Lenke til kommentar
Bildene er i og for seg fine og skarpe.

Ting jeg ville vurdert:

Lys- Du har ganske skarpt lys fra sola- kanskje litt i overkant etter min smak. Om målet var å ta pene hundreportretter kunne du kanskje med fordel valgt deg et annet tidspunkt eller en plassering hvor du kunne kontrollere dette utrykket bedre.

Komposisjon- Det kan bli litt tett av og til, selv om det er hodet du ønsker å ta bildet av. Jeg føler i alle fall en viss klaustrofobi, kanskje også fordi det er litt mye villniss i bakgrunnen. Jeg vet ikke hva slags utstyr du brukte her, men kanskje hadde det vært en ide å ha lengre avstand til bakgrunn, eller bruke større blender for å kaste bakgrunnen litt mer ut av fokus. Den oppleves for meg litt støyende- Alt som skjer med den våte pelsen til hunden er mer enn nok visuelt sett.

Idé- Jeg liker litt mer dynamikk i bilder av levende vesener. Enten at man kommer på deres synsnivå, eller at man portretterer dem fra en litt uventet vinkel som kanskje beskriver situasjon/skala. Akkurat nå føles de litt kliniske- og har kanskje størst publikum i eiere eller mennesker som kjenner hunden. Kanskje man kan jobbe med å objektivisere faktum at det er et firebent dyr- og fokusere på komposisjon uavhengig av dette.

Alle punktene er selvsagt subjektive så det holder.

Tusen takk for gode tips. Jeg har brukt som skrevet oppe, canon 400D, og det objektivet som fulgte med. Kameraet er håndholdt. Blenderen var på sitt største.

Jeg var ganske nærmt da jeg tok bildene, var egentlig ikke planlagte bilder, men så at hunden satt så fint, og i ro, så knipset noen bilder. Jeg var ca sånn litt over 1 meter ifra hunden. Enig at bakgrunnen er litt forstyrrende, skulle helst sett at den var mer ute av fokus, eller at bakgrunnen rett og slett var en annen. Det er vel bare blenderen som har noe å si for bakgrunnen? Og den kunne jeg ikke stille større.

Jeg skjønner hva du mener, tror jeg, med kliniske- og størst publikum for dem som kjenner hunden. Har du noen bilder som viser noe sånt som du liker bedre?

Lenke til kommentar

Bortsett fra lyset som var litt hardt som Schnoodleboy så korrekt beskriver, tror jeg også at du har litt å hente i etterbehandlingen. Tror jeg villet øket kontrast/fargemetning litt. Fargene var litt daffe.. i hvert fall på skjermen på min bærbare

Pass også på å fjerne seler/bånd og slike ting. Det forstyrrer en smule

Lenke til kommentar
Heii, det er jo Helle fra sonen! Digg! :p Hehe

Jeg er Only Blondie innpå sonen. Syns det var fine bilder jeg. Også dumt med den barnålen da. Likte best det første siden der så vi ikke den barnålen også ble det fine farger. Skulle likt å være med selv og ta bilder ;)

uuh, heihei.. :!: Skulle vært med på turen ja.. Får bli med på neste :thumbup:

Lenke til kommentar
Bortsett fra lyset som var litt hardt som Schnoodleboy så korrekt beskriver, tror jeg også at du har litt å hente i etterbehandlingen. Tror jeg villet øket kontrast/fargemetning litt. Fargene var litt daffe.. i hvert fall på skjermen på min bærbare

Pass også på å fjerne seler/bånd og slike ting. Det forstyrrer en smule

Jeg har etterbehandlet dem en del. Bildene var tatt i RAW, og fargene var veeeldig blasse, og helt gul/hvite.. Så har endret en del, prøvd å fått dem litt naturlige, men har ikke endret mye på kontrasten, kunne prøvd å gjøre det også.. Jeg har bare endret på fargetoner, og på hvor lyst bildet var.

Lurer også på hvordan man ser at lyset er hardt? Sikkert dumt spørsmål :whistle:

Angående seler/bånd er jeg enig at det forstyrrer, men kan nesten ikke fjerne slike ting på andres bikkjer :!: og kloning i ps, er jeg ikke så god til at jeg ville klart å fjerne det i pelsen uten at det ville sett teit ut.

Lenke til kommentar

Likte bilde 1 best (og originalen, ikke den med alt for mye kontrast). Dette fordi den har mye mer naturlige farger enn de andre bildene, som blir litt for blasse i det harde lyset.

Når det gjelder blurringen din, så er det i og for seg en fin teknikk, men det er vanskelig å få gode overganger fra hunden til bakgrunnen, som jeg ser du også har litt problemer med (har prøvd på det selv uten mye hell). Nå skal det nevnes at du er bedre enn meg, men blir fortsatt ikke like naturlig som hvis man hadde brukt en større blenderåpning.

Sammensetningsmessig liker jeg nok bilde 2 best, der hunder følger med på noe som er i samme høyde, lenger bort. Bilde 3 ser litt oppstilt ut, og på bilde 1 mister vi en del av ansiktet, fordi hunden ser såpass brått opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...