Gå til innhold

Avansert å styre domene?

ZeRKoX

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et domene, som jeg lurer på om jeg skal sette til min private server hjemme. Hvor vanskelig er det å kontrollere dette domene, med tanke på subdomener f.eks.

Jeg planlegger å kjøre Clark Connect Community Edition på serveren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være helt ærlig har jeg ikke peiling på clarkconnect (hvorfor velge et kommersielt produkt til hjemmebruk?).

Selv kjører jeg dns server hjemme og bruker domeneshops gratis slave dns som secondary dns. Dermed betaler jeg 90 kr året pr. domene.

Slik jeg skjønner det har du ikke noe erfaring med dns servere. Om du vil lære deg det, anbefaler jeg deg å sette deg ned og lese noen tutorials om dette på nettet. Dette er altså ikke noe du får et kjapt og enkelt svar på et forum (som sagt, jeg vet ikke noe om clarkconnect, kanskje det er enkelt der), men noe du må lese en orntlig howto på.

Om du derimot ikke føler at du har behov for å lære deg å konfigurere en dns server foreslår jeg at du bestiller et domene hos domeneshop, samt deres (også gratis) DNS og www-videresending tjeneste. Da konfigurerer du dns via forms på domeneshops webside.

Lenke til kommentar
enkleste er bruke zoneedit.com gratis dns server, på name server må du ha 2 forsjelige ip'er (helst forsjelige server)

en annen fordel med zoneedit at den støtter wildcard subdomener..

har satt opp zoneedit med en record der *.mittdomene.com peker alle mot en ip..

Lenke til kommentar

Jeg kom bare på ett problem, og det er mail. Finnes det en host elle så, som har mail-server, men som jeg kan styre mitt domene til min server?

Det var knotete skrevet...

Det jeg mener er at jeg vil ha en tjeneste som jeg kan bruke, til å videresende f.eks *.domene.com til 198.0.0.1/*. subdomeneforwarden kan settes opp manuelt, men kan godt være automatisk også... Det jeg i tillegg ønsker, er en god mailserver, som ikke skal være avhengig av at en server hjemme hos meg skal være på...

Er det en tjeneste som er slik?

Lenke til kommentar
Det jeg i tillegg ønsker, er en god mailserver, som ikke skal være avhengig av at en server hjemme hos meg skal være på

dvs at du vil ha en ekstern tjeneste som mailserver. Og nar noen sender deg mail, gar den gjennom PCen som har DNSserver og til den eksterne tjenesten.

Tror det blir litt vanskelig. Og du kan jo uansett sette opp mailserver pa den clarckconnect PCen vil jeg tro.

Lenke til kommentar

STåle: Det er faktisk ikke noe problem. Mailen blir ikke sendt via hans dns server og deretter til en annen server slik det kan se ut som om du tror.

Han trenger med andre ord en ekstern mailserver og det finnes mange slike tjenester, jeg tror domeneshop også tilbyr dette.

Mailen sendes ikke til DNS serveren, men serveren som sender mailen spør DNS-serveren hvilken IP mailen skal sendes til. IP-en er da de(n) som er listet som MX (altså mail exchange).

At DNS og mail ligger på samme server skjer bare på hjemmeservere og bittesmå nettverk. Vanligvis har man en helt egen dedikert mailserver.

dvs at du vil ha en ekstern tjeneste som mailserver. Og nar noen sender deg mail, gar den gjennom PCen som har DNSserver og til den eksterne tjenesten.

Tror det blir litt vanskelig. Og du kan jo uansett sette opp mailserver pa den clarckconnect PCen vil jeg tro.

Det er direkte feil. En ekstern mail serverer er akkurat like lett som å kjøre mailserver og DNS server på samme maskin. Er en fordel å ikke uttale seg om ting man ikke har noe peiling på?

Obrestad: Du har to valg:

- Sette opp din egen mail server på serveren, og bestille en secondary mx tjeneste. Altså en mailserver som tar imot mailen når din egen mailserver ikke er tilgjengelig, og sender den til serveren din når den kommer online igjen.

- Bestille en ekstern mx tjeneste.

Begge to lar seg fint gjøre, og burde heller ikke koster skjorta.

Bare vær klar over at dersom du har tenkt å ikke ha maskinen på hele tiden, så bør du heller ikke kjøre DNS på den, men bruke en ekstern DNS tjeneste også.

Igjen anbefaler jeg domeneshop. Har selv brukt de i årevis, og er storfornøyd. Koster lite også. For å gjøre det du sier trenger du dette hos dem:

- Registere domene (95 i året for .com i hvertfall)

- tjenesten DNS og www-videresending (gratis)

- tjenesten Epost (95 kr i året)

Om du velger å kjøre egen e-post server og ha en secondary mx, tror jeg du må bruke noen andre på den tjenesten. Så vidt jeg kan se har de ikke den.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Ah. Men det var jo noe helt annet ja. DNS er ikke noe man setter opp på en maskin som ikke står på 24/7.

Men han skrev jo i posten du svarte på at han skulle bruke ekstern DNS. (på en litt kronglete måte)

Det jeg mener er at jeg vil ha en tjeneste som jeg kan bruke, til å videresende f.eks *.domene.com til 198.0.0.1/*. subdomeneforwarden kan settes opp manuelt, men kan godt være automatisk også... Det jeg i tillegg ønsker, er en god mailserver, som ikke skal være avhengig av at en server hjemme hos meg skal være på...
Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Så hvis jeg vil oppnå dette:

- En mailserver som mottar min mail, slik at jeg kan hente den ned senere med outlook

- En DNS-server som videresender forespørsler på mitt domene til min server

Så kan jeg overføre domenet mitt til domeneshop, og bestille mail-tjeneste der?

Hvordan funker det hos domeneshop, har du full frihet til å opprette mailadresser, og endre dem der?

Lenke til kommentar

Det jeg anbefaler er a bruke gratis tjenester til DNS og email.

Nemlig http://www.afraid.org til DNS (De stotter til og med AAAA records og mye annet snacks), og http://www.google.com/a for email.

Det er nemlig ingen grunn til a betale for slike tjenester na for tiden.

Du vil da miste noen kjerne egenskaper som e-mail i clark connect, og du kan heller ikke ordne DNS der.

Hvor mye clark connect trenger DNS eller e-mail for a funksjonere vet jeg dessverre ikke, men jeg ville heller brukt online tjenester som overnevnt enn a kjore alt hjemme. Grunnen til det er stabilitet og langvarig tjeneste selv om noe skulle skje hjemme som f eks at servern ryker.

Lenke til kommentar
Det jeg anbefaler er a bruke gratis tjenester til DNS og email.

Nemlig http://www.afraid.org til DNS (De stotter til og med AAAA records og mye annet snacks),

Ser ingen grunn til å gå for denne. Den har mange begrensninger, noe domeneshops tjeneste ikke har, og domeneshops tjeneste er også gratis når man betaler domenenavnet via dem, og noen må man jo kjøpe domene av uansett.

Det er ingen dum ide, så lenge man kan leve med all reklamen google da påtvinger deg. There's no such thing as a free lunch. Du betaler for googles tjeneste ved å gi dem tilgang til mailen din, og la dem servere deg annonser ut fra innholdet av mailen.

Lenke til kommentar

Hmm men hvilke begrensinger har afraid.org?

Jeg har brukt DNS mye og den gjor egentlig alt man kan trenger i DNS som jeg kan se.

Angaende annonser sa er det jo veldig enkelt a blokkere disse, men de ligger helt til siden.

Gmail er og blir den beste email tjenesten verden har, pga spam filtre som fungerer og bra interface. IMAP og POP for de som vil ha ogsa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...