3488445600 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Tittelen er faktisk spørsmålet? Kan jeg kaste ubrukelige CD-er i søpla? Har brent masse CD-er som jeg ikke kommer til å bruke mer fordi den er feil brent. Så...kan jeg kaste dem i søpla eller et annet sted? Endret 23. desember 2007 av AntonN2007 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Det er så vidt jeg vet bare plastikk så de går vel til resirkulering sammen med vanlig søppel Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Hei hei hei! Jeg syns nå du skal dele opp disken, ta ut metall elementet i midten, som dataene faktisk lagres på, og sende det inn til resirkulering sammen med hermetikbokser og sånt. Er snakk om veldig mange milligram, så hvis alle som kaster CD-er gjør det, oppnår vi kanskje 2 kg i løpet av et år! Lenke til kommentar
foffle Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Lagres ikke data på spor i plastikken? Mener da at metallet er der for å reflektere lasern... Anyway. Kast det i søpla. Brennbart om dere kildesorterer... Endret 2. desember 2007 av Zopilote Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Bør i hvert fall ikke hive de i ovnen eller lignende. Jeg skulle brenne noe gammal papp og mitt inni eska var det en haug med gamle disketter. Grønne og blå flammer og en røyk som var svartere en kull. Hadde skikkelig dårlig samvittighet etterpå. sikkert giftig og skadelig som f*en Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Lagres ikke data på spor i plastikken? Mener da at metallet er der for å reflektere lasern... Anyway. Kast det i søpla. Brennbart om dere kildesorterer... Kanskje det, tenkte jeg ikke på. Men samme kan det jo være Endret 2. desember 2007 av zeltex Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Hei hei hei! Jeg syns nå du skal dele opp disken, ta ut metall elementet i midten, som dataene faktisk lagres på, og sende det inn til resirkulering sammen med hermetikbokser og sånt. Er snakk om veldig mange milligram, så hvis alle som kaster CD-er gjør det, oppnår vi kanskje 2 kg i løpet av et år! var det et forsøk på å være morsom, eller bare frekk? her kommer det faktisk en økonomisk bruker og spør enkelt og greit om CD-er skal kastes i restavfall, eller om det er noe bedre sted å kaste de/resirkulere de, også får han denne typen innlegg slengt etter seg.. har du ikke noe fornuftig svar, så hold deg for all del unna. pr i dag, så tror jeg ikke disse CDene er noe som kan resirkuleres, så de går dessverre bare i restavfall. off topic: data'ene lagres i selve plasten, metallfolien på toppen brukes kun som refleksjon for å kunne avlese dataene i plastikken. Lenke til kommentar
kalg Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 pr i dag, så tror jeg ikke disse CDene er noe som kan resirkuleres, så de går dessverre bare i restavfall. Kan ikke CD-er leveres til resirkulering som plast da? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 jeg tror ikke denne type plast er av den resirkulerbare sorten, og det er heller ikke ren plast, pga metallfolien, så jeg tror det blur vanskelig å resirkulere disse som plast. men kan godt hende jeg tar feil, så rett meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar
Paddington2006 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 http://www.gronnhverdag.no/sos.php?faqqa_id=17&faqc_id=1 Lenke til kommentar
kalg Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 http://www.gronnhverdag.no/sos.php?faqqa_id=17&faqc_id=1 Oki, jeg gir meg. Bra at folk som vet noe svarer, og ikke bare vi som tror... Lenke til kommentar
AshNebus Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Altså ingen resirkulering av cd'er. Der sto en gang for lenge siden en artikkel om disker laget av mais (tror jeg det var) Aldri hørt noe mer om det men. Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) CD-plater er ikke bare laget av plast. Det er en god del plast, men også noen strøk med beskyttende lakk i tillegg til aluminium. "CD-plater er laget av en 1,2 mm tykk skive av polykarbonatplast dekket med et mye tynnere lag av aluminium. Den ene siden av platen er som regel beskyttet av et lag med lakk. På lakken kan man skrive en tekst, trykke en logo eller lignende." http://no.wikipedia.org/wiki/Cd Så det er ikke rart om man ikke uten videre kan resirkulere dette. Jeg stuter alle mine gamle, ødelagte og feilbrente cd-er i restavfall. Endret 4. desember 2007 av romhelten_spiff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå