Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere anlegg, kan noen forklare en gang for alle? :)

Effectiv

Anbefalte innlegg

Hey.

Jeg skal nå begynne å montere mitt anlegg som består av:

En forsterker, 4kanals med subwooferutgang på 600 watt RMS i 4ohm. Dynabel BF0756..

En subwoofer, Dynabel DY9412

Et komponentsett, Morel Tempo 6

Biltema-ledninger.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal montere opp alt, fra batteri, til forsterker, hvor jeg skal jorde, hvor/hvordan jeg skal montere sikringer. Å koble til høytallere går fint, men det med å montere en forsterker er noe jeg ikke helt forstår. Hadde vært fint om noen kunne lage en simpel tegning eller noe.

Takk til alle som gidder å svare meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit forklart, men du sier en ting som er feil og kan skape støy... :(

Den tnne kabelen midt i signalkabelen er ikke remote, men en ledning du kobler mellom chassis på spiller og chassis på forsterker. Dette for å utjevne evt spenningsforskjell, slik at ikke dette skjer via skjerm delen av rca kabelen, da det vil gi støy.

Legg opp en separat remote kabel, som går fra den blåe utgangen på spilleren til rem på forsterkeren... :)

Lenke til kommentar
Greit forklart, men du sier en ting som er feil og kan skape støy... :(

Den tnne kabelen midt i signalkabelen er ikke remote, men en ledning du kobler mellom chassis på spiller og chassis på forsterker. Dette for å utjevne evt spenningsforskjell, slik at ikke dette skjer via skjerm delen av rca kabelen, da det vil gi støy.

Legg opp en separat remote kabel, som går fra den blåe utgangen på spilleren til rem på forsterkeren... :)

Er ikke Remote for at forsterkeren skal slå seg av/på med spilleren?

Er hvertfall slik jeg har skjønt det.

Leste feil:p var en annen kabel det var snakk om.

Endret av Mentzoni
Lenke til kommentar
Hva bruker jeg til å jorde? har kjøpt svart strømkabel 25mm2, men hvordan skal jeg få denne til å henge fast? Klype eller en skrue i karoseriet og så en kabelsko rundt skruen? :p

Skru den fast i karross er vel det beste. f.eks sette den i skruene som fester setene. eller noe annet så lenge det er god metalflate der som gir god kontakt. puss vekk lakk og skru fast.

Lenke til kommentar
noen få tråder nedenfor din har jeg denne. Den viser mye av det du lurer på

strom.jpg

Hmmmm.. Skal man altså legge phono og strømkabel på hver sin side av bilen?

Jeg kjøpte anlegg hos Fort Knox i Drammen for noen måneder siden og fikk da beskjed om at jeg skulle\kunne legge phono og strømkabel sammen og remote på motsatt siden for å unngå støy.. Er det feil?

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar
noen få tråder nedenfor din har jeg denne. Den viser mye av det du lurer på

strom.jpg

Hmmmm.. Skal man altså legge phono og strømkabel på hver sin side av bilen?

Jeg kjøpte anlegg hos Fort Knox i Drammen for noen måneder siden og fikk da beskjed om at jeg skulle\kunne legge phono og strømkabel sammen og remote på motsatt siden for å unngå støy.. Er det feil?

Det er en myte at det har kjempestor betydning. Strøm går det overalt i bilen. Noen vil si at det er fordi det går så mye strøm til annlegget at de bør skilles. Problemet er ikke selve strømforbruket, men rippel(støy)spenning som ligger oppå likespenningen.

Denne rippelen er like stor uansett strømforbruk.

Skaff deg noen små kondensatorer og koble de mellom strømkabelen og jord, like etter batteriet. Dette vil bli et bra støyfilter. Da er det heller ikke så nøye hvor du legger signal kabelen. Filtrer gjerne resten av el-anlegget i bilen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...