Gå til innhold

Er nynorsk nødvendig?


Anbefalte innlegg

Når det gjeld bruken av matte er alle dei nemnde døma enkel pluss og minus ein lærer dei første åra på barneskulen. Kvifor ikkje berre gjere matte til eit valfag på ungdomsskulen? Poenget mitt er ikkje at eg vil gjere matte til eit valfag, eg berre føl den same logikken det vert gjort når det gjeld sidemål. Noko anna det vert mykje klaga på er alle timane sidemålet tek frå andre fag, men eg hadde ikkje lært noko meir i tysk viss me hadde hatt fleire timar. Det same gjeld matte. Eg hadde berre hatt fleire timar der eg sat og venta på historietimane. Ein kan ikkje løyse problema med fleire timar. Eg kan ikkje sjå noko særleg poeng i dei ulike måtane elevar skal tene på betre kjennskap til andre fag og då kunne me likegodt ha redusert tysk- og mattetimane for fleire sidemålstimar... Det avheng av kva fag personen som argumenterar liker eller ikkje liker. Når ein har norsk på grunnskulen og allmennfag er det ikkje anna å vente enn at grunnleggjande og allmenne emne står på timeplanen.

 

En mer riktig analogi ville være om vi hadde et eget fag, utskilt fra matematikk, hvor man måtte lære å regne med andre tallsystemer, slik som romertall, base-2, base-8, base-n, egyptiske tall, og så videre. Det er slik det er med nynorsken nå: den forsøker å sette det samme talemålet i skrift. Derfor mener jeg at det ikke bør være et eget fag (så lenge det er egen karakter kan det regnes som eget fag). Selvsagt, denne analogien er også tynn. Den hadde stått sterkere om visse grupperinger i landet faktisk foretrakk å bruke base-2 eller romertall...

 

Jeg mener at nynorsk ikke er nødvendig. husker på skolen, synes nynorsk var gør kjedelig og fikk heller ikke toppkarakterer. er vel lettere hvis alle snakker likt her i norge? vi forstår hverandre godt, men de har jo noen morsomme ord :)

 

men jeg respekterer selvsagt de som snakker nynorsk og synes det er fint.

 

Nynorsk har ikke noe med talemål å gjøre. Det er et skriftspråk, akkurat som bokmål. Ingen snakker nynorsk, ei heller bokmål, selv om noen dialekter ligger tettere opp mot den skriftlige standarden eller ikke. Det handler altså ikke om å snakke likt (det vil vi heller ikke gjøre i overskuelig framtid, pga. dialekter), det handler kun om skriftlig kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utruleg at så mange misoppfattar debattemnet her. Som sagt mange gonger før, debatten omhandlar skriftspråket. Ein dialektdebatt er eg redd hadde vorte avspora rimeleg kjapt.

 

Men tilbake til emnet.

Samanlikninga med alternative talsystemer i matematikk var gjev. Den beskreiv problemstillinga meget bra. Sjølvsagt kunne elevar lært å rekne med framande talsystem, men dei hadde neppe fått ein sjølvstendig karakter for innsatsen. På godt og vondt.

 

Fjern sidemålskarakterane. Eit fag, ein karakter. Men alle skal ha opplæring i nynorsk, alt anne blir litt feil. Det er trass alt ei offisiell målform, og ein del av vår kulturarv.

Endret av Mephistopheles
Lenke til kommentar
Fjern sidemålskarakterane. Eit fag, ein karakter. Men alle skal ha opplæring i nynorsk, alt anne blir litt feil. Det er trass alt ei offisiell målform, og ein del av vår kulturarv.

 

Enig i at det skal være en karakter, men jeg mener også at man skal kunne velge på eksamen hvilket mål man skal få. (du nevnte ikke noe her, så angriper deg ikke på det)

 

Det at det er endel av vår "kulturarv" så betyr ikke akkurat det så mye for meg. Da jeg hadde norsk i forrige skole år så sa jeg i fra at jeg på prinsipp ikke kom til å delta på nynorsk undervisningen, og at alle nynorske oppgaver ble levert inn på bokmål. Det var ikke så altfor mye de kunne gjøre med det...

 

For å skryte litt om hvordan det gikk til slutt, så endte det med at jeg var den eneste av 37 som A i faget.

Lenke til kommentar
Er jeg den eneste som ikke forstår hva som er så kos med å ikke ville lære noe?

 

"Noe" er ganske bredt. Jeg regner med at det finnes fagområder du synes er kjedelige og dermed synes det er kos å ikke lære om. Slik sett er det forståelig at noen ikke vil lære nynorsk, om de virkelig ikke har interesse. At de ikke vil lære det betyr selvsagt ikke at de ikke bør lære det.

Lenke til kommentar

Et god argument for å bevare sidemål er at det ivaretar integritet, geografisk bevissthet og nasjonalisme - nynorsk er ikke unødvendig, men, jeg ser ingen grunn i nødvendigheten av å kunne skrive det. Jeg ser det kun som nødvendig å være bevisst på det som en del av Norges nasjonalitet, og dermed må en lære å lese og forstå det.

 

Å kunne formulere seg skriftlig på nynorsk virker bare som en hindring - fokus bør rettes mot hovedmålet for å opprettholde en gjensidig forståelse i landet gjennom ETT velutviklet skriftspråk. Ensrettet fokus på hovedmålet som skriftspråk, tror jeg, vil fremme utvikling og vokabular. Valgfri nynorsk er å foretrekke.

Endret av Gradus
Lenke til kommentar

Egentlig så burde vi vel kanskje lært både britisk, amerikans, australsk og kanadisk engelsk på skolen også - bare for å gjøre forvirringen total.

 

Det et ikke noen god grunn til å holde dette fiktive språket ved hevd, kanskje vi skulle gått tilbake til å skrive stiler på norrønt også?! Glem det, nynorsk har ikke noe i skolen å gjøre - annet enn for de spesielt interesserte. Elevene kan jo ikke skrive hovedmålet sitt riktig, hvordan skal vi da forvente at de skal klare å skrive sidemålet rett? Håpløst spør du meg.

Lenke til kommentar
Det et ikke noen god grunn til å holde dette fiktive språket ved hevd, kanskje vi skulle gått tilbake til å skrive stiler på norrønt også?!

Er norrønt et offisielt språk i Norge? Er det en relativt stor del av befolkningen som foretrekker å bruke det?

 

Glem det, nynorsk har ikke noe i skolen å gjøre - annet enn for de spesielt interesserte. Elevene kan jo ikke skrive hovedmålet sitt riktig, hvordan skal vi da forvente at de skal klare å skrive sidemålet rett? Håpløst spør du meg.

 

Tør jeg minne om at det finnes elever som har nynorsk som hovedmål? Å si at nynorsk ikke har noe i skolen å gjøre, blir derfor uansett feil.

 

Det er heller ikke nødvendig at elevene skal kunne skrive feilfritt sidemål, bare de har en minimumskapasitet i språket.

 

Én ting som unektelig er litt rart er at vi har tre offisielle skriftspråk i Norge, men ingen maser om at alle må lære litt samisk. Med mindre man begynner å behandle nynorsk som en hvilken som helst dialekt--bare at den er skrevet, og at den har hatt en litt større innflytelse på historien vår enn andre dialekter--så synes jeg man kan bruke de samme argumentene for å kreve samisk inn i skolen.

Lenke til kommentar
Det et ikke noen god grunn til å holde dette fiktive språket ved hevd, kanskje vi skulle gått tilbake til å skrive stiler på norrønt også?!

Er norrønt et offisielt språk i Norge? Er det en relativt stor del av befolkningen som foretrekker å bruke det?

 

Glem det, nynorsk har ikke noe i skolen å gjøre - annet enn for de spesielt interesserte. Elevene kan jo ikke skrive hovedmålet sitt riktig, hvordan skal vi da forvente at de skal klare å skrive sidemålet rett? Håpløst spør du meg.

 

Tør jeg minne om at det finnes elever som har nynorsk som hovedmål? Å si at nynorsk ikke har noe i skolen å gjøre, blir derfor uansett feil.

 

Det er heller ikke nødvendig at elevene skal kunne skrive feilfritt sidemål, bare de har en minimumskapasitet i språket.

 

Én ting som unektelig er litt rart er at vi har tre offisielle skriftspråk i Norge, men ingen maser om at alle må lære litt samisk. Med mindre man begynner å behandle nynorsk som en hvilken som helst dialekt--bare at den er skrevet, og at den har hatt en litt større innflytelse på historien vår enn andre dialekter--så synes jeg man kan bruke de samme argumentene for å kreve samisk inn i skolen.

 

Norrønt var offisielt språk i Norge, men har blitt nødt til å vike, nå er det nynorskens tur. :)

 

Jeg påpekte akkurat dette tidligere i tråden, jeg synes det ville vært mer fornuftig å lære samisk enn nynorsk på skolen. Nettopp fordi de som skriver bokmål og nynorsk allerede forstår hverandre, men ingen av dem forstår ett kvidder av hva samene skriver eller sier for den saks skyld.

 

Det er akkurat slik jeg ser det med nynorsk, lobbyister har klart å presse frem at en skevet dialekt skal være offisielt skriftspråk i Norge. Det er helt idiotisk spør du meg, når kan vi i midt-norge kreve å få våre dialekter som gyldig skriftspråk?

Lenke til kommentar

Nynorsk er et konstruert språk. Det har opphav i nasjonalromantiske forestillinger på 1800-tallet, hvor det ikke var godt nok for nasjonalistene å fornorske det skriftsspråket vi hadde (dansk). Den dag idag lider nynorsken av idiotiske forbud mot svært vanlige ord, de såkalte "anbehetelser". Påvirkning fra våre nærmeste språklige naboer i Danmark og Tyskland er visst fryktelig farlig, mens ord med opphav i engelsk og fransk visstnok er mye bedre. Nynorsk ville vært et bygdefenomen hvis det ikke var for at det holdes kunstig i live med statlige midler.

 

De nordiske språkene har felles opphav, og Snorre beskriver norrønt som "dansk tungemål". Språk er og har alltid vært under utvikling. Bokmål er idag norsk, og ikke dansk. Det samme gjelder moderne riksmål. Nynorsken er konstruert med basis i utvalgte dialekter, basert på en nasjonalromantisk innstilling hvor Vestlandet og indre bygder var "mest norsk". Says who? Er vi mindre norske på det sentrale Østlandet, i Bergen eller på Sørlandskysten? Min egen dialekt ligger fjernt fra nynorsk med unntak av enkelte ord. Regelen om "anbehetelser" er alene nok til å gjøre nynorsken fjernere fra min dialekt (et bymål riktignok) enn bokmålet er. La heller nynorsk være valgfag enn å tvinge alle til å lære det. Det er viktigere å mestre hovedmålet.

Lenke til kommentar

Når jeg gikk på skolen så gav nynorsk meg bare problemer(påtvunget som hovedmål). På barneskolen var alle stilenen mine stappfulle av røde streker pga bokmålsfeil noe som gikk utover min motivasjon til å lære norsk, ble ikke noe særlig bedre på ungdomskolen og på videregående klarte jeg å skrive en hel side rent bokmål i en nynorskstil. Fikk etterhvert skiftet hovedmål til bokmål og klarte å stryke i sidemål eksamen på VG. Karakteren ble heldigvis ikke gjeldende pga noe hjelpemiddelkluss og jeg slapp å ta opp igjen faget :p

 

Selv om jeg har hatt nynorsk på skolen og vokst opp i en nynorsk kommune så klarer jeg allikevel ikke å forstå bygde trøndersk eller for eks årdalsk.

 

Å tvinge dette ubrukelige språket på barn og unge er i mine øyne ganske unødvendig. Språket vil uansett leve videre på landsbygda hvor alle bøndene bor. Hvem har behov for å kunne bruke ord som raud, lekjar, dykk(skal du dykke?), SKEISER osv. Det værste er jo at innvandrer ungdomm også må lære dette møkka sprøket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tydeleg du slit med norsken, men at du skylder det på nynorsk forstår eg ikkje. Du blei tvungen til å skrive nynorsk seier du. Difor var vel alle oppgåver og lesebøker du fekk utdelt i forbinding med undervisninga på nynorsk? ALT låg til rette for at du skulle kunne lesa og skriva nynorsk.

 

Det er mykje viljen det går på hjå mange av dykk som syt over dårlege norskkarakterar, synes det meg.

"Eg får ikkje bruk for det", er argumentet dykkar. Kor mange av dykk får bruk for brøkar, algebra og annangrads likningar? Kva nytte har de av å læra om fotosyntese, kjemi og geologi?

Alt de lærer i grunnskulen er i henhald til ein nasjonal læreplan, altså noko einkvar oppegåande 16-åring skal ha kjennskap til etter endt grunnskule.

 

Læreplanen blir etter mi meining tynna ut etterkvart som snittet i Noreg fell, både mengda stoff som skal gjennomgås, samt kvaliteten på gjennomgangen er i fritt fall.

 

Det er skræmande lesing, mange av innlegga i denne tråden, der det blir beskrive kor nyttelaust det er med nynorsk. Over meg er eit kroneksempel, han skriv:

Språket vil uansett leve videre på landsbygda hvor alle bøndene bor. Hvem har behov for å kunne bruke ord som raud, lekjar, dykk(skal du dykke?), SKEISER osv.

 

Eg og mange likesinna synes det er eit vent andrespråk me har her i landet, og det er latterleg at kulturarva vår skal bli nedrakka på denne måten. At innvandrarungdom må læra skriftspråket er ei sjølvfølge! Dei er mest viktigare å læra opp, enn etnisk ungdom. Enkelt og greit på grunn av at dei er amputerte nok, når det gjeld norsk kultur.

Lenke til kommentar

Mephistopheles, vi har andre ting å gjøre enn å lære nynorsk og siden nynorsk faktisk ikke har noen særlig verdi mener mange at det hadde vært best å fjernet det, eventuelt gjort det slik at du kan ta det opp senere hvis du skal bli noe hvor du trenger nynorsk. Og etnisk ungdom har allerede nok problemer med å lære norsk, hvorfor skal vi gi dem nynorsk også? Det er jo bare meningsløst.

Lenke til kommentar
Mephistopheles, vi har andre ting å gjøre enn å lære nynorsk og siden nynorsk faktisk ikke har noen særlig verdi mener mange at det hadde vært best å fjernet det, eventuelt gjort det slik at du kan ta det opp senere hvis du skal bli noe hvor du trenger nynorsk. Og etnisk ungdom har allerede nok problemer med å lære norsk, hvorfor skal vi gi dem nynorsk også? Det er jo bare meningsløst.

 

De har andre ting å gjera?

Gje meg ein god grunn til at dagens elevar sine gjeremål, utanom skulen, er viktigare enn min generasjons gjeremål ...

Det er ikkje mange åra som skiljer meg frå dagens skuleungdom.

Det står i læreplan at dette skal lærast. Dagens dalande motivasjonskurve må møtast med alt anna enn å tynne ut pensum. Me er i ferd med å verta ein nasjon som belønner latskap, og eg gremmes av å sjå korleis skulen her i Noreg blir rasert. Kvaliteten på både innhaldet i skulen, og byggja undervisninga pågår i er i fritt fall.

Lenke til kommentar
Mephistopheles, vi har andre ting å gjøre enn å lære nynorsk og siden nynorsk faktisk ikke har noen særlig verdi mener mange at det hadde vært best å fjernet det, eventuelt gjort det slik at du kan ta det opp senere hvis du skal bli noe hvor du trenger nynorsk. Og etnisk ungdom har allerede nok problemer med å lære norsk, hvorfor skal vi gi dem nynorsk også? Det er jo bare meningsløst.

 

De har andre ting å gjera?

Gje meg ein god grunn til at dagens elevar sine gjeremål, utanom skulen, er viktigare enn min generasjons gjeremål ...

Det er ikkje mange åra som skiljer meg frå dagens skuleungdom.

Det står i læreplan at dette skal lærast. Dagens dalande motivasjonskurve må møtast med alt anna enn å tynne ut pensum. Me er i ferd med å verta ein nasjon som belønner latskap, og eg gremmes av å sjå korleis skulen her i Noreg blir rasert. Kvaliteten på både innhaldet i skulen, og byggja undervisninga pågår i er i fritt fall.

Skolen i Norge er ikke lenger om å lære så mye som mulig. Man skal kose seg samtidig. Det gjør at man får mindre tid til faktisk læring og pga ansvar for egen læring går mye av læringa over på eleven så han/hun må lese NOE i fritiden. Ja, man har fortsatt mange timer fri om dagen men de færreste orker å bruke fritida si i, tillegg til de 6 timene man allerede har hver dag, på skole. Sosialt liv er også viktig.

 

Og elevene har blitt latere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...