Anterialis Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Hei, jeg lurer på om det er mulig å endre wb ved å gjøre parallelle endringer med lukkerhastighet og blitsen? Altså, om jeg øker lukkerhastigheten + øker lyset på blitsen, vil jeg da få hvitere farger ettersom jeg kjører sterkere lys (eksponering blir den samme fordi jeg kjører ned lukkeren)? Et eksempel til: Si at jeg fotograferer innendørs om kvelden. Lukkeren er på 1/20 og WB på 4000K. Jeg får da litt rødt i bildet. I stedet for å senke WB til 3200, øker jeg lukkerhastigheten til 1/80. Da vil blitsen kompansere ved å mate på med sterkere lys som igjen fører til lysere omgivelser. Vil dette gjøre at hvitfargene blir hvitere? Har eksperimentert litt med forståelsen min av fotografering skjønner dere, og lurer på om jeg har skjønt det riktig =) På forhånd takk =) Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Ja du har skjønt det riktig, så lenge du har to lyskilder med forkjellig farvetemperatur så vil hvitbalansen forandre seg når du forandrer den relative lysstyrken mellom lyskildene. Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Forklart på en annen måte, så vil lyset bli hvitere, fordi blitsen vil komme til å dominere over glødelampene i rommet. (blitzen har mye hvitere lys enn en vanlig lyspære) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå