Spr0cket Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 har forsøkt å åpne disse filene i gimp med auto filetype. resultatet er et helt svart bilde. Bildene skal fungere greit, kan i alle fall lese de på kameraet. Har forstått at raw er lossless format, og at det ikke er en universell enighet om standarden. hvilket program kan jeg bruke for å åpne og redigere raw-filer fra et 400d? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 CR2 er extension på råfiler fra Canon-kameraer, ganske riktig. Programmer du kan bruke for å åpne/behandle dem er, i tillegg til Canons egen software, Adobe Camera RAW (gratis PS plugin), Adobe Lightroom, Bibble, og så videre. Det finnes massevis av råbehandlere der ute. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) http://filext.com/file-extension/cr2 EDIT: Working with Canon RAW images Endret 2. desember 2007 av haalo Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Her finner du info om råbehandling i Linux: http://www.galacticslacker.com/twiki/bin/v...italPhotography Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 note to self, husk å fortell hvilket os du bruker. jeg bruker gimp på winxp. fant en snedig plugin til gimp som heter unidentified flying raw, ufraw, som tok cr2. fy faen så mye morsommere det er å jobbe med raw-filer enn jpegs! Lenke til kommentar
haalo Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 jeg bruker gimp på winxp. fant en snedig plugin til gimp som heter unidentified flying raw, ufraw, som tok cr2. fy faen så mye morsommere det er å jobbe med raw-filer enn jpegs! Du har veldig mye RAM hører jeg . Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 note to self, husk å fortell hvilket os du bruker. jeg bruker gimp på winxp. fant en snedig plugin til gimp som heter unidentified flying raw, ufraw, som tok cr2. fy faen så mye morsommere det er å jobbe med raw-filer enn jpegs! Det er korrekt. jpgs er ferdigbehandlet og bør ikke røres, med raw er det bare å kose seg. jeg bruker gimp på winxp. fant en snedig plugin til gimp som heter unidentified flying raw, ufraw, som tok cr2. fy faen så mye morsommere det er å jobbe med raw-filer enn jpegs! Du har veldig mye RAM hører jeg . 2 gig holder i massevis og koster kun 350kr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå