Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger råd ang. BMW


Halib

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

jeg har lyst til å kjøpe enten BMW X3 eller X5 og lurer på om hvilken av dem er bra? Hvordan er driftsikkerhet på en BMW og er det lurt å kjøpe brukt eller ny? Er det lurt å ta opp billån og hva kan man gjøre for å få en bedre oversikt over hvilken valg er best.

 

Jeg vil bare avslutte med å si at jeg vil være veldig takknemlig for gode råd fra dere vise folk :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg jo en BMW-fan kan vel svare på dette at BMW x3-x5 seriene er veldig driftsikrebiler og lar seg godt på norskeveier. Bilån kommer jo helt ann på hvor mye du har tenkt å ta opp, regner med du har en del penger som du investrer ettersom du går etter denne type bil.

 

Store forskjellen er det mellom disse, størrelsen,motor og ikke minst vekta er dette går på. De fleste velger X3 ovenfor X5 men det er rett og slett fordi dem syns x5en er "stor" og tung bil, mens x3en er lett i forhold, men som familiebil kan X3 være liten da tenker jeg 3 unger og biskje osv...

 

Bensin/dieselforbruket er ikke så stort på en X5en (omtrent 1,30L bensin på mila 3,0L motor) og Diesel ligger på (0,97L 3,0D) ligger på en ville anbefalt hvertfall en diesel ikke minst.

 

På x3 er det dette (1,14L mila 3,0 bensin) og diesel ligger på en (0,84L mila 3,0)

 

forbruket mellom disse er ikke stort, husk på at dette er modellene fra 2001 til 2007. så det kan være forskjell, men en sånn cirka vil jeg regne med.

 

Brukt eller ikke? det kommer helt ann på deg, jeg syns den nye 07-08modellen er blitt utrolig fin innvendig og utvendig må jeg si. Men koster en del selvsagt, men hadde jeg vært deg ville jeg holdt utskikk etter en "demobil" som er grei behandlet, og gjennomført flere servicer hos BMW-forhandleren selv. for fra du kjøper bilen ny, så har du tapt ganske mye vis du har tanker på å selge den om 2-3år, så hvorfor ikke en demobil.

Endret av hølands_gutt
Lenke til kommentar
Hei folkens,

 

jeg har lyst til å kjøpe enten BMW X3 eller X5 og lurer på om hvilken av dem er bra? Hvordan er driftsikkerhet på en BMW og er det lurt å kjøpe brukt eller ny? Er det lurt å ta opp billån og hva kan man gjøre for å få en bedre oversikt over hvilken valg er best.

 

Jeg vil bare avslutte med å si at jeg vil være veldig takknemlig for gode råd fra dere vise folk :ermm:

No offence, men med slike spørsmål høres det ikke akkurat ut som om du er i posisjon til å kjøpe en X3 eller X5. ;)

 

For det første er det helt forskjellige biler. X3 er nærmest en folke-SUV med sine små motorer (du får selvsagt store også), mens X5 er et glis av et statussymbol i millionbilklassen. Når det er sagt er ikke X3 billig heller, må vel over en halv million for å få et anstendig eksemplar.

 

Og med mindre du har syk lønn eller har en fet sparekonto må du selvsagt ta opp lån for å kjøpe slike biler. Og nei - lån lønner seg aldri - spesielt ikke billån. ;)

 

For å få oversikt over hvilke som er best får du lese tester. DinSide.no er et bra sted å starte - begge bilene er testet der. Men du kan ikke si at en av dem er bedre enn den andre. Det er to totalt forskjellige biler i hver sin klasse. Hva som er best avgjøres altså av ditt behov.

Lenke til kommentar

Hei, takk for de rådene, men jeg er mer interessert i en X3 for jeg har ingen unger eller hunder som skal inn i den. Ikke foreløpig hvertfall ;)

 

Når det gjelder demobil, hva menes med det?

 

Jeg tenkte på den X3 som har minst mulig motor og er bensindrevet. Hva syns dere om den?

 

Er den BMW X3 bra eller den Corolla verso bedre?

 

Ser frem til råd.... :yes:

Lenke til kommentar
Hei, takk for de rådene, men jeg er mer interessert i en X3 for jeg har ingen unger eller hunder som skal inn i den. Ikke foreløpig hvertfall ;)

 

Når det gjelder demobil, hva menes med det?

 

Jeg tenkte på den X3 som har minst mulig motor og er bensindrevet. Hva syns dere om den?

 

Er den BMW X3 bra eller den Corolla verso bedre?

 

Ser frem til råd.... :yes:

 

Så du skal ha deg et stort trafikkfarlig beist for å frakte deg selv og matpakken til jobb?

Hva med å gå for en 3-serie eller 1-serie? Mye mer morro, og billigere å kjøre.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke importere Bmw X3? Masse flotte eksemplarer borti Tyskland. Selv importerte jeg en 97mod Bmw 535i som enda hadde en meget høy pris da jeg kjøpte i 99. Men hold deg til 2literne idag. Hauer av avgifter må betales!

Men X3 og 2.0 diesel får du vel ikke med automat? Kjedelig med premiumbil uten automat. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke importere Bmw X3? Masse flotte eksemplarer borti Tyskland. Selv importerte jeg en 97mod Bmw 535i som enda hadde en meget høy pris da jeg kjøpte i 99. Men hold deg til 2literne idag. Hauer av avgifter må betales!

Men X3 og 2.0 diesel får du vel ikke med automat? Kjedelig med premiumbil uten automat. :)

 

Mener du får de nye modellene med automat. www.autoscout.de ,ta deg en tur der og sjekk etter biler:)

Lenke til kommentar

En god demobil er ganske grei, de er ikke for gamle heller.

 

Men for all del prøvekjør begge modellene. Smaken er som baken. X5 2004/05 modell har et prikksystem i bilen som viser deg når det nærmer seg servicetid. Hvis jeg ikke husker feil er det 5 prikker, og prikkene minker jo lenger det går fra siste servicetime. Bilen "maser" også på deg hvis det er lite spylervæske eller at det er lite olje ved å pipe og vise beskjeden på et minidisplay. Kan hende den sier ifra om andre feil også, men spylervæske og olje er det eneste jeg har fått.

 

Den føles veldig "lett" i styringen tross for å være et digert monster. Veldig behagelig å kjøre på langtur. X3 har jeg dessverre aldri satt meg inni så jeg aner ikke noe om den.

 

Har aldri fått noe ekstraordinært problem med bilen. Bare man følger prikksystemet dens som en slags veiledning for når man skal inn for sjekk så varer den lenger tror jeg.

 

Demobiler som har gått ca. 10 000 km er langt billigere enn en flunkende ny en. Jo dyrere bil, jo fortere synker den i verdi.

 

Altså, sammenlign prisene nøye for brukt og ny. Det kan hende man finner et kupp.

 

Siden du sikter inn på slike biler antar jeg at du har god økonomi. Hvor mye vil du legge inn fra egne lommer? Jo mindre du låner av banken jo mindre gjeld har man jo. Når du snakker med banken kan du sjekke hvilken rente du får om du setter f.eks. huset/leiligheten som sikkerthet eller selve bilen som sikkerhet.

 

Litt vanskelig å vite hvilken prisklasse du ser etter da dette ikke ble nevnt i din post. Men håper du finner en som passer midt i blinken!

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg en bensin drevet motor, siden diesel er mer forurensende enn bensin. Det er fakta. I tillegg har jeg fått råd fra en venn om å aldri kjøpe bil med automat gir, for hvis den ryker så vil det koste dyrt, og ikke tåler den mye heller. Jeg kunne tenke meg en bil til 300.000 kr. Men er det lurt å kjøpe en brukt. Så på denne f.eks http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11840291 på finn.no. Dette er en bil som jeg kunne tenke meg å få kjøpt, men det er 200.000 kr mer enn hva jeg kunne ha råd til.

 

Har dere noen råd? Jeg er ingen milliardær, men alle har lov til å drømme :blush:

Lenke til kommentar
Jeg kan tenke meg en bensin drevet motor, siden diesel er mer forurensende enn bensin. Det er fakta. I tillegg har jeg fått råd fra en venn om å aldri kjøpe bil med automat gir, for hvis den ryker så vil det koste dyrt, og ikke tåler den mye heller. Jeg kunne tenke meg en bil til 300.000 kr. Men er det lurt å kjøpe en brukt. Så på denne f.eks http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11840291 på finn.no. Dette er en bil som jeg kunne tenke meg å få kjøpt, men det er 200.000 kr mer enn hva jeg kunne ha råd til.

 

Har dere noen råd? Jeg er ingen milliardær, men alle har lov til å drømme :blush:

 

Kjøper du med bensin motor mister du en god del av draget på bilen. 2.0i er ikke en kraftig motor så jeg ville valgt med diesel. Mer forurnsende? Da kjøper du ikke SUV (SAV).

 

Automatkasser på dagens biler er nok ikke et problem. Du må ikke henge deg fast i fortiden ;)

Lenke til kommentar

Nei, automat vil jeg holde meg langt unna...forresten hva er forskjell på ei deisel og bensin motor? har hørt at deisel krever at man bruker bilen hele tida, som f.esk dråsje eller transport biler. Mens de bila som står parkert meste parten av tida bør gå på bensin.

 

Er det lurt å kjøpe ei BMW 3X 2.0 ? Er ikke motoren litt for lite i forhold til vekten på bilen.....hva med 2.5? :innocent:

Lenke til kommentar
Nei, automat vil jeg holde meg langt unna...forresten hva er forskjell på ei deisel og bensin motor? har hørt at deisel krever at man bruker bilen hele tida, som f.esk dråsje eller transport biler. Mens de bila som står parkert meste parten av tida bør gå på bensin.

Jeg vet ikke hvor du har hørt dette hen... men dette er bare tull og tøys.

Jeg skal ikke favorisere noen av motorene, da de fleste vet hvor jeg står når det gjelder valg av bensin/diesel, men du kan totalt se bort ifra det du har hørt der. Rett og slett oppspinn.

 

Jeg er enig i han som skriver lenger opp her, at du burde gå får en liten diesel kontra liten bensinmotor, da en liten bensinmotor i en såpass stor bil blir litt daff på lave turtall. Da mister man liksom litt av det momentet man bør ha i en SUV i denne klassen.

 

Personlig, så ville jeg kanskje valgt en annen bil enn X3 som tur/retur jobb bil.

Jeg er selv bilinterisert og kjøper kanskje større bil med større motor enn hva jeg har bruk for, men jeg anbefaler deg ikke å kjøpe en så dyr og stor bil, for så og gå for den minste motoren. Da mister man mye av morroa.

 

Jeg vet litt hva jeg snakker om.... Da jeg kjøpte bilen jeg hadde før den jeg har nå, som var en Golf Highline 2002 mod. 1.6 bensin 105HK'er (splitter ny) så kjørte jeg på med utstyr og Xenonlys som overhodet ikke var vanlig selv på noen BMW'er den gangen.

Bilen var fin og mange likte utseendet på den, men den gikk som en dass. Når man har en bil som ser ut til å ha desto mer hester enn den faktisk har, så er det mange som "ler" litt av deg når du prøver på en anstendig måte og få bilen opp i fart fortest mulig. Jeg sammenligner ikke en Golf og en X3 her.... men vil bare ha frem ett poeng.

 

Jeg ville heller kjøpt meg en feks. BMW 320 etc. (hvis det er absolutt BMW du skal ha. Det ser heller ikke ut som om du ha bruk for mye plass) Da får du en finfin bil med frisk motor.

 

Jeg har sagt det før og sier det igjen: IKKE kjøp en X3 med den minste bensinmotoren (hvis du absolutt SKAL ha en X3) Gå heller for en liten diesel. Ikke noe galt med bensinmotorer forsåvidt, men små dieselmotorer er litt friskere i frasparket enn en liten tilsvarende bensin.

 

PS! Ikke se deg blind på 0-100 spesifikasjonene. Med en SUV skal man komme seg fram, og da trenger man litt mer moment på lave turtall.

Lenke til kommentar

Takk Gigaflow og Espen for de gode rådene. Jeg hørte dette fra en venn som er drosjeekspert og driver mye med kjøp og salg av biler. Han hadde en BMW cabrule, og sa at deisel motorer er ikke bra for vanlige folk som bruker bilen til alminnelig bruk. Jeg liker BMW fordi den er så sexy, ingen bil er så rå som X3 og X5 i designingen. Kanskje den Mercen, men CV-R er oxo fin. Hva med de Honda da? Er de bedre enn BMW X3? Jeg leste om de svake motorene på BMW X3, hørte at den får hele bilen til å vibrere.....ifølge testen. Støy og irritasjon :ermm:

 

Jeg trenger råd, for det er snakk om halv million. Må bare si at de bilene jeg liker er Merce, BMW, Honda og Toyota. Ingen andre anbefalinger takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg hørte dette fra en venn som er drosjeekspert og driver mye med kjøp og salg av biler. Han hadde en BMW cabrule, og sa at deisel motorer er ikke bra for vanlige folk som bruker bilen til alminnelig bruk.

Da kan du bare gratulere vennen din med tidenes dummeste og mest uriktige utspill.

Mulig han lever i fortiden... men det har skjedd litt på den fronten de siste 20 årene.

 

Altså... ikke ta alt for gitt det du hører av andre. (dette gjelder sef. også hva du hører av meg)

Forhør deg litt rundt som du har gjort feks. i dette forumet og andre steder. og dann deg ett fornuftig bilde

av det du hører.

 

Du kan jo feks. lime posten din inn i forumet på denne siden: http://www.bmwccn.no/nor/index.htm

Det skal sies at Entusiaster skryter bilen opp i skyene uansett hva andre sier... men de vet vertfall litt av hvert når det gjelder disse bilene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...