Gå til innhold

Nikon D80: Har sb-800- Trenger en/to blitzer til

Anbefalte innlegg

Heisann..overskriften sier det meste..men skal da brukes i portrett sammenhenger.

Jeg tenker imidlertidig på sb-600..men sigma blitzen er også aktuell..er det en "dårlig" ide å blande nikon og sigma på blitzer? Er det noen som kan gi litt innspill her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv 3 SB 600 og for min del holder det mer enn nok til portretter, bruker 1-2 til å lyse opp bakgrunn og 1 mot personen påmontert en lumiquest softbox, samt blitsen i kamera noe nedjustert slik at den gir litt fyllys bare.

Fra BHPhotoVideo får man en SB600 til ca 1500 inkl frakt og mva.

har ingen erfaring med sigma blitsene så det får noen andre svare på, men de er vel kraftigere?

Lenke til kommentar

Du får jo ikke brukt CLS med sigmablitzer (så vidt jeg vet), og da blir det stress med trådløs styring og sånt - noe som du har i kameraet med CLS hvis du holder deg til SB600/SB800. Bestiller du i fra BHPhotovideo kan du og få tak i utstyr som blokkerer synlig lys ifra den innebygde blitzen sånn at trådløs styring fra kameraet kun skjer med UV uten synlig preflash - en liten greie du setter i kameraets hotshoe.

Venter selv på min SB600 fra BHPhotovideo, regner med at jeg snart får den, da den var i Oslo i går :D

Lenke til kommentar

Jeg bruker eksterne slaveblitser til fotografering i grotter og gruver. Jeg har brukt CLS med min SB600, men uten stort hell. Systemet er rett og slett ikke sensitivt nok til slikt bruk. Jeg bruker en styring som heter Firefly II, som har flere hundre meter rekkevidde, og som fungerer når blitsene ikke "ser" hverandre. Jeg vet ikke hvor du skal bruke blitsene, men tenkte jeg kunne nevne det :)

Francis

Lenke til kommentar
Jeg bruker eksterne slaveblitser til fotografering i grotter og gruver. Jeg har brukt CLS med min SB600, men uten stort hell. Systemet er rett og slett ikke sensitivt nok til slikt bruk. Jeg bruker en styring som heter Firefly II, som har flere hundre meter rekkevidde, og som fungerer når blitsene ikke "ser" hverandre. Jeg vet ikke hvor du skal bruke blitsene, men tenkte jeg kunne nevne det :)

Francis

Hjertelig.

Ja altså jeg skal bruke blitsene innendørs til vanlig portrettbilder med feks hvit bakgrunn. Jeg har en sb-800 fra før men vet ikke om jeg skal velge en sb-600 eller en sigma ef500 blitz.

Har lest en del på tidligere forumer og at sykroniseringen når man bruker nikon blitzer sammen. Sigma blitzen er sterkere enn sb-600. Men til gjengjeld er jo nikon sin blitz mindre og lettere.

Redd for at belysningen blir for lite hvis jeg bruker en sb-600 jeg. Eller er det mer enn nok lys?

Lenke til kommentar
Ja altså jeg skal bruke blitsene innendørs til vanlig portrettbilder med feks hvit bakgrunn. Jeg har en sb-800 fra før men vet ikke om jeg skal velge en sb-600 eller en sigma ef500 blitz.

Har lest en del på tidligere forumer og at sykroniseringen når man bruker nikon blitzer sammen. Sigma blitzen er sterkere enn sb-600. Men til gjengjeld er jo nikon sin blitz mindre og lettere.

Redd for at belysningen blir for lite hvis jeg bruker en sb-600 jeg. Eller er det mer enn nok lys?

Tror ikke du skal være redd for at det blir for lite lys. Jeg ville nok valgt Sigma-blitser, da de er rimeligere, og siden du allerede har en SB-800 som er litt mer kompakt, kan du ta med deg den når du trenger én blits. Husk forøvrig at det finnes andre merker også - Metz leverer også utmerkede blitser til Nikon, også som støtter CLS.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...