Redak Tøren Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Jeg skal sette opp en midleritidig forbindelse fra huseiers leilighet til min leilighet. Utstyr: Modem og aksesspunkt Modemets interne adresse: 10.0.0.04 Egentlig skal det jo være en router eller switch mellom modem og aksesspunkt, men aksesspunktet har DHCP-serber innebygd. Må DHCP-adressene være i samme range som modemet, eller kan jeg sette opp egen range og dermed oppnå trådløst nett som fra en router? For hvis jeg har følgende oppsett: Modem 10.0.0.04, aksesspunkt 10.0.0.05 og samme range på DHCP til maskinene, så vil jeg vel ikke får forbindelse mellom de aktuelle PC-ene og Internett? Går det å sette følgende: Modem 10.0.0.04, aksesspunkt 192.168.0.01, DHCP-range 192.168.0.X? Edit: Jeg vet at det ikke er et problem å få koblet opp en maskin trådløst, med DHCP deaktivert. Endret 3. desember 2007 av atomtissetasen Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Nå ble jeg litt usikker her, men jeg skjønner det som at du skriver at du får koblet deg på nett direkte på modemet uten at det finnes en router i oppsettet? Det er ikke en router innebygget sammen med modemet? Selv om aksesspunktet har en DHCP-albaner (unnskyld, bare måtte), så vil du vel ikke få dette til å funke uten en router i systemet? Endret 3. desember 2007 av Ekko Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Saken er den at huseiern har flyttet, men leiligheten står tom en stund og han tar bare med seg routeren. Mens jeg venter på eget bredbånd, tenkte jeg å koble et aksesspunkt jeg har liggende til modemet, for fortsatt trådløs forbindelse til underetasjen som er min leilighet. Men det du sier er at det kun vil være mulig å ha en maskin tilkoblet? Det er en D-Link DWL-700AP Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Jeg er ganske sikker på at du da kun vil kunne ha en maskin tilkoblet av gangen. Hvis du skal ha flere maskiner må du inn med en router som bestemmer hvilken maskin datatrafikken skal gå til. Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Men DHCP-funksjonen som er i aksesspunktet, det lurer jeg litt på. For jeg kan nemlig koble mange maskiner til, og alle for hver sin interne IP. Men da er spørsmålet om aksesspunktet vil tolke modemet som nok en enhet som skal ha DHCP-adresse, eller om den vil behandle modem som et nett, og de andre som subnet. Dette får jeg ikke anledning til å teste før senere i dag, og har begrenset tid på meg. Derfor jeg vil ha så mye som mulig klart på forhånd. Takker for all hjelp, Ekko Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Den løsningen du skisserer med 2 ulike IP ranger skal fungere helt greit den. Eneste mulige problem er at du ikke uten videre får koblet deg opp trådløst for å konfigurere modemet men det ordnes jo lett på andre måter. Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Snodig. Nå er modemet tilkoblet aksesspunkt i stedet for den gamle trådløse routeren. Og nå får hver PC jeg kobler opp 10.0.0.03, 04, 05 osv. Er Netopiaen plutselig blitt DHCP-server da? Merkelige greier... Aksesspunktet i seg selv er ikke synlig. Dvs. at jeg ikke får konfigurert det. Men det trådløse nettet er altså der som gateway 10.0.0.01 som er modemets IP. Perfect! Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Kjapt spørsmål: Er ikke en router et AP med DHCP server? Når jeg tenker meg om så er det vel endel andre ting den også må inneholde som NAT ogsånn.. Bountyhunter Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Netopia-modemet har NAT. Aksesspunktet har 192.168.0.1, så det kan umulig være det som deler ut 10.0.0.x-adressene... Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Modemrouteren står som DHCP server og AP'et bare formidler IP adressene videre. Betyr ikke nødvendigvis at AP'er ikke er satt opp med DHCP, men at det ev. deler ut IP'er i samme området hvilken heller ikke skaper problemer så lenge du bare har trådløse enheter tilkoblet. Kan imidlertid bli litt rot når eieren kommer hjem med routeren sin da Edit: Måtte tenke litt AP'et kan normalt dele ut 10.xxx adressene uavhengig av sin egen IP. Endret 3. desember 2007 av trn100 Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Han kommer heldigvis ikke tilbake med routeren sin. Nettet er sagt opp, og modemet skal tilbake til NextGentel. Men nå har jeg skjønt at modemet også er en router Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Du kan også sette opp AP'et i samme range sånn at det blir synlig. Siden AP'er har en 198.xxx IP må du sette opp PC-en du vil konfigurere det med med fast IP i samme range, koble til med kabel og konfigurere det. Da kan du også sette opp AP'et til å ta i mot IP automatisk fra modemrouteren slik at dette også havner i samme IP område. Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Jeg har allerede konfigurert aksesspunktet, så da er det vel ikke behov for å ha tilgang til det mer. Modemrouteren er jo nå i praksis blitt en virtuell trådløs router Endret 3. desember 2007 av atomtissetasen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå