Gå til innhold

Flåklypa Grand Prix: Oppdatert og nedgradert.

Mephistopheles

Anbefalte innlegg

Til jul har eg handla inn Caprinos eventyrlige verden, for å kunne sjå flåklypa på julafta.

Påskrifta om at eg hadde ein forbetra utgåve i hende, gjorde at eg måtte ta heilagdomen i nærare augesyn. Sjølv om det ikkje var jul.

Eg har aldri vore meir skuffa i heile mitt liv. Fargane var krystallklare, djybda i biletet fantastisk. Men det passa ikkje inn, filmen er trass alt frå -75. Lyden var og forferdeleg velklingande, heldigvis hadde dei hatt samvit nok til å la oss velge originalsporet frå fyrsteutgåva. Men det var ikkje plaster stort nok for såret eg no har i sjela mi.

Dette blir for meg det same som å leggje nye strok måling på verka til van Gogh og Da Vinci.

Nokon andre som har opplevd same skuffinga? Eventuelt nokon som har innspel, som kan forsvara det som er gjort med ein av dei største kulturskattane me har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo fordi det er slik du kjenner Flåklypa, om det er slik du liker den syntes jeg det bare var dumt p kjøpe oppgraderingen...

Jeg tenker den er mer rettet mot det moderne publikum, altså dagens barn som er vant til at alt skal være kysrallklart ovs..

Lenke til kommentar

Restaurering av eldre filmer er ikke i seg sjøl en u-ting, det finnes mange flotte eksempler på at filmer har fått ett alvorlig løft i bilde- og lyd-kvalitet som følge av skikkelig restaureringsarbeid.

Men den jobben som har vært gjort med Flåklypa-utgaven som følger med Caprino-boksen er perverst dårlig. Makan til exito-color skal en lete lenge etter, her er det virkelig for mye av det gode.

Det er blant annet ett par scener som foregår om natten som er blitt så lyssterke at det nærmest ser ut som det foregår mitt på lyseste dagen.

Lyden er jeg som deg heler ikke spesielt fornøyd med, så det er fint at de har tatt med det originale mono-sporet.

Jeg eier også den eldre DVD-utgivelsen, denne er en del bedre når det kommer til farger, og bildets generelle utseende, men her er bildet alvorlig galt beskjæret, noe som gjør at mye av bildet er borte, denne jobben er gjort litt bedre på den nye utgaven.

Hva er egentlig filmens originale aspect ratio?

Denne filmen trenger en utgivelse som virkelig gir Caprinos arbeid den respekten det fortjener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...