balder Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Eg har ein Peugeot 406 STB 1.8 og det siste året har bilen brukt ganske mykje olje. Kva kan problemet vere? Bilen har ikkje gått så mykje. Ca 90000. Det er ein 97 modell. Citroeng bruker samme motoren på sine 97 modeller. Kan det vere at eg bruker for tynn olje(hel syntetisk). Veit at Peugeot bruker halv syntetisk. Den har brukt ca. 3 liter på 6000 km. Er ikkje nok spesiell farge på oljen. Ingen blørøyk. Er dette noko som er farligt eller er det bare å fylle olje å håpe det beste? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 kan jo være lekasje, eller at olja kommer inn i motoren på ett vis. Du burde får det ordnet, det kan bli værre, og kansje en dag når du skal kjøre, så er nesten all oljen borte.. å da liker ikke motoren å bli startet for å si det sånn.. Er jo og dyrt og slitsomt å måtte skjekke hvor mye olje man har hele tiden.. Lenke til kommentar
balder Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 kan jo være lekasje, eller at olja kommer inn i motoren på ett vis.Du burde får det ordnet, det kan bli værre, og kansje en dag når du skal kjøre, så er nesten all oljen borte.. å da liker ikke motoren å bli startet for å si det sånn.. Er jo og dyrt og slitsomt å måtte skjekke hvor mye olje man har hele tiden.. Viss bilen bruker mykje olje så pleier det å koste mykje å få reparert. Det er billigare å fylle å sjekke etter kvart da bilen er mest sannsynleg ikkje meir verdt enn kr. 50000,- ++ Lenke til kommentar
balder Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Eg lurte på ein ting til. Eg har mykje små kjøring. har det noko med oljeforbruket? Lenke til kommentar
balder Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Her inne på dette forumet var det ikkje mykje gode svar. Er det nokon andre forumer som er meir aktiv? Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Det er ikke noen kjent svakhet med 1.8-literen på såpass nye biler, mne jeg vet høyt oljeforbruk var et problem på Citroën(...) Xantia '93-'95. "Svetter" motoren din merkbart mye olje? Kan sjekkes ved en forsiktig motorvask, for deretter å se om det kommer mye olje et sted. Er du sikker på at oljefilteret sitter skikkelig. Det skal jo bare skrus til med håndkraft, men om det sitter litt for løst kan kanskje det være løsningen? Prøv også eventuelt å bytte til olje med annen viskositet (innenfor det som er anbefalt for motoren). Valvoline har en olje som heter MaxLife elns beregnet på eldre og slitte motorer. Kanskje noe å prøve? Sist - er det helt tørt under bilen også etter at den har stått en stund? En dråpe her og en dråpe der blir fort flere liter over tid.. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Vask motoren og se etter. La motoren stå lenge på tomgang. Blir det en dam under? Er ikke uvanlig at citroen motorer lekker litt her og der. På eldre citroen/peugeot er det faktisk et mareritt og skru på pga alle oljelekasjene. Tror ikke din er så ille enda. Har bare gått 90 000 Det kan være alt ifra oljetrykksbryter til 100,- eller simmeringer til 8000,-. Tror ikke forbruket har noe med innmaten i motoren og gjøre. Lenke til kommentar
balder Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Eg har hatt dette oljeforbruket i 1,5 år no. Siste oljeskiftet så tettet eg bunnpannen da den lekk, men bruker fortsatt olje. No bruker eg den dyraste Oljen til biltema som 5-50 heil syntetisk. Kanskje eg har brukt for tynn olje, men forrige gang så brukte eg Esso sin dyraste olje. Det var ein som sa til meg at eg skulle prøve Castrol sin olje for han hadde merket at det hjalp for han ang oljeforbruket. No var det ein som sa at det verste eg gjør med bilen er denne kaldkjøringen(småkjøring) kvar dag. Eg kjører ca 2 km(levering til barnehage og skule) og så parkerer eg igjen og dette gjør eg 2 ganger for dagen. 5 dager i veka. Er vell ikkje bra dette heller? Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Nja, det er nok ikke det beste nei, kanskje du burde vurdere å plugge i motorvarmeren? Men jeg skjønner ikke åssen det skal ha noe å si på oljeforbruket da Lenke til kommentar
rufs Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 På en del tidligere xu motorer var det et problem at ventiltettingene hadde en tendens til å bli slitt noe som fører til høyt oljeforbruk. Nå er det Sannsynligvis en ew motor som står i din, disse er jeg ikke så kjent med men du kan stikke innom peugeotklubben der vil du få hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå