Gå til innhold

Tolking av Memtest resultat. Feil på RAM eller HK?

eirikJO

Anbefalte innlegg

Bakgrunn.

Jeg har et Asus P5B-E PLUS hovedkort og Kingston 2 GB 667MHz PC5300 DDR2, Non-ECC CL5 minne.

Dette kjøpte jeg i mars i år. Dette har så langt fungert uten problemer eller blåskjerm.

Jeg kjøpte denne uken mer minne av akkurat samme type som over. Jeg har nå 4 GB RAM, og mitt hovedkort skal klare opp til 8 GB RAM.

Drøfting

Da jeg installerte mer minne i de to ledige sporene på hovedkortet, fikk jeg ummidelbart blåskjerm etter oppstart.

Jeg har derfor kjørt en Memtest med følgende resultat.

1. Her har jeg kjørt Memtest med alle minne brikkene installert. Legg merke til at det bare står at 3007MB RAM er "funnet". (Dette står det også i BIOS når jeg har alle minnebrikkene installert).

Denne satt jeg på før jeg la meg, og som man ser har den stoppet opp allerede etter 45 minutter.

post-17147-1196614719_thumb.jpg

2. Her har jeg kjørt Memtest med bare de eldste minnebrikkene installert.

post-17147-1196614438_thumb.jpg

3. Her har jeg kjørt Memtest med bare de to nyeste minnebrikkene installert i spor A1 og B1.

post-17147-1196614442_thumb.jpg

4. Her har jeg kjørt Memtest med bare de to nyeste minnebrikkene installert i spor A2 og B2.

post-17147-1196614447_thumb.jpg

5. Her har jeg kjørt Memtest på de to nye minnebrikkene i spor A2 og B2, sammen med en gammel minnebrikke i spor A1.

post-17147-1196614451_thumb.jpg

6. Her har jeg igjen kjørt Memtest på de eldste minnebrikkene.

post-17147-1196614457_thumb.jpg

Konklusjon

Det er akkurat dette jeg trenger hjelp til, da min HW kunnskap er heller litt begrenset..

Men jeg tolker dette som at det er noe feil med mitt hovedkort. Slik jeg tolker resultatet er det ikke funnet noen feil på minnebrikkene fra testen. Det er først når disse settes sammen at feilene kommer.

Hvilken garanti har jeg på dette fra Netshop?

Tusen takk for tilbakemeldinger! :)

Endret av eirikjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk om alle hadde laget så grundige poster!

Det er noe med hovedkortet, men hva er litt vanskeligere å si.

Ville startet med å oppdatere bios. (Edit: ASUS Update)

Slått på memory remapping i bios

Sjekket at brikkene får rett spenning og går på rett hastighet.

Har selv hatt hovedkortet og opplevde ingen problemer med 4 GB micron minne.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

För all del, inte använd Live Update. Har sett många P5B kort gått konken med den funktionen, i alla fall i 64-bit. Lasta ned biosfilen på en thumbdrive i stället och använd biosupdatefunktionen i bios.

Till ram settings. 4 brickor är värre än 2 på de allra flesta HK och risken är väl att du fått 2 olika chips. Med gamla paret, sätt minnevolt till 1.9 och Northbridge volt 2 hack över vad auto ger (se i health saken i bios vad auto ger på Northbridge). Sätt timings manuellt till 5-5-5-15, resten på auto. Som nämt ovan, sätt på memory remapping. Spara det, reboot/slå av. In med de andra 2 brickorna och testa igen. Det sista du bör göra är att sätta ned ramhastigheten till 667 i stället för auto eller 800.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger og tips.

Da har jeg etter beste evne forsøkt dette ut. Det hjalp fint lite..

Eneste forskjellen etter BIOS oppdatering var at BIOS "innrømmet" at jeg hadde 4 GB RAM installert. Noe Memtest fortsatt ikke gjorde. Memtest ga meg fortsatt mye feil etter kun 30 minutter. (Samme som første bilde).

Det er vel meningen at et hovedkort skal virke "ut av esken" og at man ikke trenger å fintune BIOS frem og tilbake..?

Jeg håper dette er en garanti sak ovenfor Netshop?

Lenke til kommentar

Ser du har jobbet/jobber i Forsvaret.

Uansett, kanskje litt sent svar det her, men jeg leste om noen på dinside.no/data som hadde det samme problemet - skulle nesten tro det var deg.

Du kan sjekke der selv, men kort fortalt var det noe med at maskinen var 32 bit, noe som gjorde at man ikke får benyttet hele RAMen.

Er ikke sikkert dette gjelder for deg. Har egentlig ikke peiling, men måtte nesten registrere meg og svare, siden jeg akkurat leste om noen med tilsvarende prob.

Lenke til kommentar

Gjør som mackanz over her sier. 4 minnebrikker er ingen lek uansett hvilket system en har. Og sjansen for at du har forskjellige chipper på de gamle og nye minnemodulene dine er nok nærmest garantert. Derfor blir det enda værre.

Prøv å sett volt og timings manuelt, test med 667MHz istedet for auto eller 800MHz.

Angående 4GB problematikken så skal memtest egentlig finne 4GB.

Et tips kan være å sette de nye eller gamle modulene i A1 og B1 og sett 1 brikke i feks A2. Får du feil da så prøv den andre i det settet og se om feilen blir helt lik da også.

Jeg vil tro det er noe problemer med kombinasjonen av forskjellige her, har du prøvd å kjøre de gamle i A1, A2 og de nye i B1, B2?

Lenke til kommentar
Ser du har jobbet/jobber i Forsvaret.

Uansett, kanskje litt sent svar det her, men jeg leste om noen på dinside.no/data som hadde det samme problemet - skulle nesten tro det var deg.

Du kan sjekke der selv, men kort fortalt var det noe med at maskinen var 32 bit, noe som gjorde at man ikke får benyttet hele RAMen.

Er ikke sikkert dette gjelder for deg. Har egentlig ikke peiling, men måtte nesten registrere meg og svare, siden jeg akkurat leste om noen med tilsvarende prob.

Her er artikkelen;

http://www.dinside.no/php/art.php?id=308036

Lenke til kommentar

Urkua 4gb 32bit er kun en software limit.

Dette er test med memtest86+ altså problemet er før os blir loadet.

Ja prøve litt forskjellige como som aspstein sier(sette ned mzh)

For og se om det kan bli stabilt i det hele tatt.

Husk denne ikke 1T (Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

Prøve og øke spenning litt(blide 5 her får du feil i test 5)

Da hadde du nok fått det stabilt med og øke spenning på 3 brikker hvertfall.

Slår det ut i test 8 hver gang?

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Urkua 4gb 32bit er kun en software limit.

Feil, det er en hardware begrensning. Så lenge maskinen kjører i 32-bits modus kan den ikke adressere mer enn 2^32 minne totalt.

Jeg hadde samme problem med min egen pc når jeg gikk fra 2Gb til 4Gb minne. Måtte øke vdimm med 0,3v i forhold til 0,2v med kun 2 brikker installert og gi northbridge 0,2v ekstra for at ting skulle virke igjen. Dette er med et Gigabyte 965P-DS4 v3,3 hovedkort og 4x 1Gb OCz minnebrikker (4 av samme type i mitt tilfelle).

Lenke til kommentar

Nei du tar feil ash.

Han booter memtest86+ da er det hovedkort eller minne som er problemet.

Booter win xp-vista 32bit slår denne limiten til(støtter 4gb)

Men må man trekke fra ting som tar av minneadresser.

Så 4096mb-skjermkort(768mb)-hdd(32mb)-lydkort(64mb)-cpu(8mb)=3.224mb tilgengelig

For win.

Dette har vært tatt opp mange ganger før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...