alexio Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 jeg kom til å tenke på en ting her forleden.. jeg skal bygge en pc, og er jo da også en smule paranoid (i og med at en av mine bygde pc'er har gått til " h e l v e t e ".. Derfor kjøpte jeg et antistatisk armbånd hos claser'n Lurte da litt på hvordan dette skal brukes.. har festa det til vasken før, men vet ikke om det faktisk funker.. og JA, jeg vet dette er et forferdelig spørsmål, men vær så snill og svar.. det kunne jeg trengt å vite.. Jeg vet jo at det skal kobles til jorda ting, men hva er egentlig jorda?? nevn derfor også gjerne såkalte "100%-steder" der ejg kan feste krokodilleklypa.. takker for alle svar.. mvh Alexio Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Det var vel ikke så teit spørsmål... :o Men du kan koble det til ramma på kabinettet. ps: avataren din er for stor, maks er 50x50 pixels og 6 kb. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Det beste er å jorde den. Da kolber du den vel på de små kobbergreiene i stikkontakten(er jeg reltativt sikker på). Ellers så er å koble den til kabinettet et helt greit alterativ om du ikke har jordledning(som meg). Lenke til kommentar
alexio Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 men må jeg da ha strømkabelen i psu? i og med at kabelen envt. er jordet??? og dette funker... ja jeg vet avataren er for stor... skal gjøre noe med det så fort jeg får tid... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 ja jeg vet avataren er for stor... skal gjøre noe med det så fort jeg får tid... Joda, men det er bare det at hvis moderatorene ser den så mister du muligheten til å ha avatar Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 men må jeg da ha strømkabelen i psu? i og med at kabelen envt. er jordet??? og dette funker... Tenkte nå å feste det antistatiske armbåndet i jordingen jeg da. Og nei, du trenger ikke å ha i strømledningen. Lenke til kommentar
AndreM Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Det beste er å jorde den. Da kolber du den vel på de små kobbergreiene i stikkontakten(er jeg reltativt sikker på). Ellers så er å koble den til kabinettet et helt greit alterativ om du ikke har jordledning(som meg). Det er vel lite vits i å koble armlenken til jord hvis PC'en ikke er tilkoblet jord. Poenget med lenken er at du skal ha samme potensiale på deg som PC'en. Det beste om man kun har en armlenke er vel å koble denne til kabinettet slik som det ble skrevet tidligere. Lenke til kommentar
perry Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 poenget med lenken er å lade ut eventuell statisk elektrisitet i deg og sørge for at den går via lenken og jordingen istedenfor å skade pc-deler. hvis du kobler lenken til kabinettet så må strømkabelen stå i slik at kabinettet har kontakt med jord. Lenke til kommentar
alexio Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 sorry at jeg er litt trangsynt, må gjøre en ting klart: så jeg skal koble klypa til kabinettet uten at det er kobla til noe jording (psu tilkoblet strøm)? tok bort avataren.. får heller slenge opp en ny en en annen gang.. mvh alexio Lenke til kommentar
perry Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 du skal koble klypa til jordingen på en stikkontakt, eller til kabinettet hvis det er tilkoblet en jordet stikkontakt. Lenke til kommentar
orjan Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Oi oi...hær var det mye misfortåelser ute og gikk.... Armlenken brukes som AndreM sa, for at du skal ha samme elektriske potensiale som delene du jobber med. Dette er fordi menneskekroppen kan akkumulere spenninger opp til 3000 volt :o uten at vi merker det. Ømfindlige komponenter som hovedkort,ram etc. liker ikke helt så høye spenninger, og kan ta skade dersom vi lader oss ut gjennom dem. Ideelt sett bør man ha et arbeidsunderlag av ledende materiale med armlenke koblet til denne og evt. pcn. Skal man koble dette til jord i stikkkontakten, må det kobles en motstant på 1 til 10 MOhm mellom jord og arbeidsunderlag/armlenke...... Lenke til kommentar
CD Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Personlig ville jeg hold det armbåndet langt unna stikkontakter og jordinga i dem. Hvist du har en jordfeil i huset risikerer du å få et støt, 110 V rett i håndleddet har en tendens til å være litt ubehagelig. Koble armbåndet mellom kabinett og håndledd, hele visten er jo at armbåndet skal lede eventuell statisk elektrisitet slik at det ikke går fra hånden din via den delen du holder på å montere til kabinettet Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Personlig ville jeg hold det armbåndet langt unna stikkontakter og jordinga i dem. Hvist du har en jordfeil i huset risikerer du å få et støt, 110 V rett i håndleddet har en tendens til å være litt ubehagelig. Ja og den strømmen har eg testet mangen ganger på jobb, sveis apperatet med gjordings feil. Fy det er ubehagelig. Koble armbåndet mellom kabinett og håndledd, hele visten er jo at armbåndet skal lede eventuell statisk elektrisitet slik at det ikke går fra hånden din via den delen du holder på å montere til kabinettet Riktig, men eg har faktisk aldri brukt slike armlenker når eg bygge pc'ene mine og heller aldri hatt problemer. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Riktig, men eg har faktisk aldri brukt slike armlenker når eg bygge pc'ene mine og heller aldri hatt problemer. Jeg har heller aldri ødelagt noe hardware, bortsett fra et lydkort som tok kvelden for en stund siden. Men jeg tviler på at det var pga statisk elektrisitet, jeg tror det døde av alderdom etter sine 7 år med daglig bruk Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 jeg kom til å tenke på en ting her forleden.. jeg skal bygge en pc, og er jo da også en smule paranoid (i og med at en av mine bygde pc'er har gått til " h e l v e t e ".. Derfor kjøpte jeg et antistatisk armbånd hos claser'n Lurte da litt på hvordan dette skal brukes.. har festa det til vasken før, men vet ikke om det faktisk funker.. og JA, jeg vet dette er et forferdelig spørsmål, men vær så snill og svar.. det kunne jeg trengt å vite.. Jeg vet jo at det skal kobles til jorda ting, men hva er egentlig jorda?? nevn derfor også gjerne såkalte "100%-steder" der ejg kan feste krokodilleklypa.. takker for alle svar.. mvh Alexio Utrykket jord referer til et null-potensiale, og kan egentlig være hva som helst. En elektrisk spenning oppstår ved at det er en ladningsdifferanse fra jord og et annet punkt. Hvis disse to punktene sammenkobles vha et ledende materiale vil denne differansen i ladning utjevnes, og det oppstår en elektrisk strøm. Det er denne strømmen (utjevningen) som ødelegger komponenter. Så hvis du kobler PC'en og båndet til f.eks vasken, eller et annet jordplan så går alt bra. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Feil bruk av emnfelt, les retningslinjene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg