Gå til innhold

Bildekritkk: Kristiansten festning


Athesh

Anbefalte innlegg

post-144846-1196612576_thumb.jpg

 

Hei!

Nettopp fått meg Canon EOS 400D, mitt første DSLR. Her er det første bilde jeg fikk noe særlig ut av.

Sikker mye som kan kritiseres sønder og sammen, men lurer på om jeg er inne på noe her? Utsnitt, komposisjon av bilde, bilderedigering osv...

Uansett, fyr laus!

Endret av Athesh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Jeg vet flaggstangen ser litt skjev ut, skal se om jeg tar en ny runde med redigering og får retta opp litt. Men enten blir veggene på festningen skjeve eller flaggstangen litt skjev.

Og jeg er litt usikker på om det ble litt for mørkt og blått, skal teste litt forskjellige ting senere, er som sagt ganske ny innen foto og photoshop/bilderedigering så... vel, håper jeg kan lære litt av dere ;)

Lenke til kommentar
Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Jeg vet flaggstangen ser litt skjev ut, skal se om jeg tar en ny runde med redigering og får retta opp litt. Men enten blir veggene på festningen skjeve eller flaggstangen litt skjev.

Og jeg er litt usikker på om det ble litt for mørkt og blått, skal teste litt forskjellige ting senere, er som sagt ganske ny innen foto og photoshop/bilderedigering så... vel, håper jeg kan lære litt av dere ;)

 

En av de største fordelene ved å ta bilder i RAW-format er at man kan sette hvitbalansen nøyaktig der man ønsker i ettertid (kameraet klarer det sjeldent perfekt på egenhånd)

Lenke til kommentar

Alternativt bli ekstremt god på kelvin, og stille inn dette manuelt. Men som Crazysteps sier, begynn å skyt i RAW med en gang. Utrolig mange fordeler hva gjelder etterbehandeling av bilder (skadefri), samt bedre kvalitet generelt. Minus er at det naturligvis tar større plass per bilde, men da får du heller spandere på deg et akseptabelt minnekort. For mange fordeler til å la lagringsplass bli et problem!

Lenke til kommentar

Jepp, jeg har tatt dette bilde i RAW-format, fikla mye med hvitbalansen i PS-CS3 uten at jeg var heeelt trygg på hva jeg gjorde, (tror jeg til og med lagra orginalfila med de nye innstillingene...). Tenkte jeg skulle se på Adobe's Lightrooom app. nå. Bedre for nybegynnere og foto generelt har jeg hørt....(?)

 

Føler ikke lagringskapasitet er noe problem lenger, da minnekortene koster fint lite nå.

 

btw, fin plass dette her er da, med tanke på tilbakemeldinger og kritikk :) Kommer sikkert til å plage dere med flere bilder/spørsmål her skal dere se ;)

Lenke til kommentar
Lightroom er ett mye bedre program for raweditering og lignende en photoshop CSX synes nå jeg. :) Fordelen er vel at lightroom bare er strippet ned til de funksjonene du faktisk kan/har bruk for

Second that.

 

Ellers synes jeg du har fått til et veldig bra bilde til å være så fersk som du er :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...