Gå til innhold

Q6600 vs QX6850

nightzirch

Anbefalte innlegg

Nei, handler ikke om noe performance-krig mellom Q6600 og QX6850 (de fleste vet QX6850 er bedre)

...men til hvilken pris? Er det verdt å kjøpe QX6850 istedenfor Q6600 for å få de siste MHz'ene, litt mer FSB og selvsagt de litt bedre clockemulighetene?

Jeg er en ivrig gamer. Jeg spiller bl.a. CSS og Crysis og liker å ha god fps med dugbar grafikk (helst den aller beste :innocent: )

Jeg har ikke clocket så veldig mye. Kjører lulftkjøling på min AMD Athlon 64 3000+ og har ikke orket eller tatt meg tid til så mye clocking. Jeg tenker heller å clocke mer på mitt nye system som jeg trenger litt hjelp til å velge CPU til nå.

Resten av speccsene er:

- ASUS Maximus Formula SE eller Extreme (Extreme støtter vel BARE DDR3 og ikke DDR2?)

- Nvidia's neste toppkort eller to :)

- 8GB Mushkin XP

- 2x 750GB Raid0

Jeg skal ha vannkjøling på systemet, så litt clocking blir det. Men jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha en Q6600 fordi den er så billig (ja, jeg har litt budsjett), men prøver å finne en billig sak på eBay hvos prisene stiger veldig fort.

Er det verdt å punge ut med dobbelt så mye for en QX6850 istedenfor en enkel og grei Q6600?

Takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QX6850 koster vel nesten 4x mer enn Q6600 og en kan ikke på noen måte forsvare pris/ytelse. Det er forøvrig fryktelig enkelt å klokke Q6600 til 3GHz, særlig om du får G0 versjonen. 3,6 GHz+ er ofte innen rekkevidde.

Om du skal på X serien til Intel vil Intel Core 2 Extreme QX9650 være et bedre valg.

Du vil ikke kunne kjøre SLi på et hovedkort med Intel brikkesett. Mao 2 stk Nvidia grafikkort er ikke særlig lurt.

Topp kortene fra Nvidia er ikke så fryktelig topp i dag. Et 8800GT yter nesten likt. Så jeg mener en enten må vente til nye toppkort kommer eller ofre litt ytelse for å spare en haug med penger.

Anbefaler heller ikke DDR3, for dyrt. Kjøp heller 4GB+ DDR2.

Mao:

Q6600

DDR2

Enkelt grafikkort fra Nvidia (8800GT) eller bytt hovedkort til et som støtter SLi.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

X38-brikkesettet støtter SLI fysisk, men ikke i drivere. Har hørt rykter noen steder om at det mest sannsynlig kommer drivere som støtter SLI på X38.

Hvorfor dagens toppkort fra Nvidia ikke er "så fryktelig topp" tror jeg kan være at vi sammenligner med da bl.a. 8800GT som er en middelklasseløsning. 8800GT er forsåvidt ganske nytt og har en del forbedringer fra forrige "generasjon" 8800-kort. Når neste 8800GTX kommer ut, er nok den litt mer topp enn dagens i forhold til de kortene vi sammenligner med.

Btw, jeg går for DDR2. 8GB DDR3 hadde gjort meg konkurs :p Tenker å ha to pakker av disse så jeg får 8GB.

EDIT:

Men nå sporet jeg helt av :p

Tror jeg går for en Q6600 allikevel da.

Endret av Naitsirhc7
Lenke til kommentar

Om du ikke har noe imot å overklokke litt så overklokker Q6600 meeeeget høyt. Jeg kjørte min på 3,8Ghz på luft. jeg håper på å nå 4Ghz+ stabilt når jeg switcher over til fasekjøling, men jeg er ikke helt ferdig enda :)

Kort sagt så synes jeg det er waste of money å kjøpe de dyrere modellene, spesiellt de som ligger helt i toppen, for sjansene for at du kan klokke opp en billig versjon like langt er meget høye, og selv om de ev.t ikke når akkurat like lengt henger de såpass lite bak at det ikke egentlig er noe å bry seg om. Det er ihvertfall ikke verdt flerfoldige tusen for meg å KANSKJE klare noen hundre Mhz mer. Da bruker jeg heller de ekstra sparte pengene på å kjøpe enda heftigere grafikk-kort.

Obs obs. hovedkortet du velger har veldig mye å si på overklokking av C2 quadcores. Det er en del bugs i nåværende modeller, spesiellt på 680i chipsettet, selv om mange av dem kan jobbes forbi (jeg bruker selv 680i for SLI), men vær ihvertfall obs på det og gjør god research før du kjøper dersom du skal overklokke.

-Stigma

Lenke til kommentar

For dt første - du trenger ikke 8gb ram :)...

2. jeg ville ha gått for Q9450, når den kommer ut 20.januar. > meget bra valg hvis du vil kjøre SLI. Mye kaldere, du får minst 4ghz med et x38/p35 hovedkort... men dt er ikke mulig å kjøre SLI pa intel-ovedkort. Da er 780i et bedre valg.... men... jeg vil ikke anbefalle deg å gå for SLI og/eller gå for et nvidia hovedkort. kjøp heller 8800gts 512 mb. Eller 8800ultra hvis du vil ha dt "råeste". (nye kort fra nvidia kommer ut i februar, men prisene blir ganske høye. 8800gts 512 er også et nytt kort.)

jeg ville ha gått for Asus x38 (samma hvilket ;)) + 4gb kingston pc-9600 fra komplett. processor... hmm... hvis du vil kjøre SLI med to 8800Ultra, da er dt best å vente på Q9xxx (20. januar), hvis ikke, gå for Q6600. + 8800gts 512 eller SLI av disse...

og kabinettet bør være antec p182... :D

roskov, hva er systemmet ditt? O.o... vi klarer ikke å få Crysis til å bruke alle kjernene.. får rare resultater ....

Lenke til kommentar

QX6850 er garantert ikke verdt pengene! Gå for Q6600 du, som klarer 3.0 Ghz.

8800GT gir deg kanskje mest for pengene som det sies her.

Med 8GB RAM så du ha ett 64 bit operativsystem! Vanlig 32bit XP utnytter bare ca 3 GB. Vista Ultimate X64 er da å anbefale.

Tro meg Crysis krever mest av skjermkortet! Selv 8800GTX sliter med det spillet.

Som en spill PC så bør du investere mest i skjermkortet siden det er viktigst.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen.

Gikk for Q6600, 2x WD 1TB og 8GB OCZ.

Skal ha meg Vista Ultimate 64-bit, ja.

Mht skjermkort kommer jeg til å vente til nyere kort kommer ut. Nå har jo 8800Ultra levd litt, så er vel ikke så veldig lenge til det kommer bedre. Evt gå for Crossfire med noen fete ATI-kort.

Nok en gang, takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...