Gå til innhold

Viktigste komponenter i en PC, hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det faktisk hele spørsmålet? Det må da være formulert mer konkret enn det? Om ikke har de som har skrevet eksamen gjort en meget dårlig jobb.

Ut fra et sånn spørsmål må man jo selv definere hva man legger i viktig og ikke. Jeg ville dermed tolket "viktigste" som komponentene man er nødt for å ha for at maskinen faktisk fungerer. I mine øyne blir det da hovedkort, cpu, ram, psu i tillegg til noe man kan boote fra (det kan være en av følgende: CD-ROM, diskettstasjon, harddisk, bootbar usb enhet eller rett og slett et nettverkskort). Et skjermkort kan også være kjekt å ha, men er ikke nødvendig for en fungerende maskin.

Men som sagt, slik det spørsmålet er forumlert finnes det intet fasitsvar. Man blir bare nødt for å definere "viktigste" før man kommer til en konklusjon.

Lenke til kommentar

Von - Neuman Arkitektur.

Cpu (Controll Unit og ALU)

Minne (RAM)

En eller annen for for IO enheter.

Har man disse komponentene har man en datamaskin (ville brukt datamaskin og ikke PC). IO enheter fører data inn og ut, minne lagrer data midlertidig mens prosessor behandler data.

Strømforsyning er jo helt klart viktig, men den er underforstått mener nå jeg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Von_Neumann_architecture

Edit: Legger med noen forelesningsnotater fra introduksjonskurs til datateknikk fra UIS.

post-47774-1196615638_thumb.jpg

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...