Snuggis Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Sitter i dag med en Be Quiet Straight power 650w på oppsettet som står i signaturen min. Fungerer helt greit på stock, men når jeg klokker cpu og gir mer volt til cpu og andre ting samt klokker skjermkortene til maks også, så merker jeg at PSU`en begynner å slite litt. Det største problemet er at strømforsyningen blir veldig varm når jeg klokker. Sitter 4 målere i strømforsyningen og alle har klart å passere 125 grader ved flere anledninger. Må også si at kabinettet ikke er spesielt varmt, rundt 30 grader og rommet har en temperatur på rundt 12-13 grader. Så kan vel trygt si at det blir store problemer ved normal romtemperatur på rommet. Til spørsmålet: Er det noen som kan hjelpe meg med å finne en strømforsyning som vil passe til oppsettet mitt samt klare og levere nok strøm uten å nærmest ta fyr ved overklokking? Pris helst ikke noe mer enn 2000kr, men kan strekke meg lengre dersom det er NØDVENDIG Bare å spørre hvis det er noe jeg ikke har forklart ordentlig. -Snuggis Endret 2. desember 2007 av Snuggis Lenke til kommentar
mago Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Har selv en eldre be-quiet 500w, og er godt fornøyd Du kan prøve denne NYE kalkulatoren http://www.be-quiet.net/calculator.php?websiteLang=en for å se om psu'en er kraftig nok be-quiet ble kåret til 2006 beste psu produsent 2006 , så kvaliteten er bra og den er støysvak. Viften i psu'en du har bråker fra 14db til 21 db utifra varmesensoren i psu be-quiet har nettop lansert The Dark Power Pro models reach even 87% efficiency and with that prove their unique position in the market place once more dette skulle tilsi at det er lite varmgang i selve psu, og knapt noen andre produsenter har like effektiv ACtilDC produksjon Det at din psu blir så varm skyldes nok at den varme luften fra cpu (som har for dårlig kjøling) oppvarmer alle komponentane i psu, som igjen blir mindre effektiv pga. større motstand i kretsane. tipper din psu står for hovedkomponentet for å dra ut varmen fra kabinettet, og det blir feil. Fåreslår du får til bedre cpu kjøler + bedre kabinett vifte avtrekk (like bak cpu'en. Eller helst nytt kabinett med psu montert nederst. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg tviler på at du har nådd 125 grader i den maskinen din. Har du et kabinett hvor psu drar luft fra cpu-området og ut? isåfall vil psuet bli veldig varmt pga. overklokket cpu, og da øker viftehastighet... Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Må nok si at dere tar feil. Har bare brukt målerprogram som brukerer målerene inne i PSU som har vist opp i 125 grader på alle 4 målerne som kan brukes, men begynner å lure på om det kan være en feil på hovedkortet da har noen andre effekter og jeg sitter da og venter på en retur bekreftelse. Har ikke noe dårlig kabinett når det gjelder lufting. Kabinettet i seg selv har hatt temperatur på rundt 30 grader mens PSU da skal ha vært oppe i 125 grader. CPU har også på dette tidpunktet ikke vært over 33 grader(28 og 27 på kjernene målt med core temp) Har ekstra vifte som blåser ut varmluft bak, pc rett ved vindu som står pipåpent samt to vifter som blåser en smal bris inn i kabinettet og en 14cm foran som blåser kald og frisk luft inn mot resten av PC`n. Sitter mer 2x Geforce 8800GTS som er målt til 55 grader og 60 grader på samme tidspunkt som PSU da skal ha vært 125 grader. Mulig dette skyldes hovedkortet og at det skjer en feil underveis fra målerene i PSU, gjennom hovedkortet og til jeg får det opp på skjermen. Poenget er at resten av PC`n er i og for seg kald. Kommer til å komme tilbake til dette når jeg får orden på hovedkortet. Mulig feilen ligger der. Det som gjør meg ganske så mistenksom er at det er ganske varm luft som har kommet ut bak av PSUen. -Snuggis Noen bilder av kabinettet: Kablene er forresten mer rydda nå enn på det siste bildet. Så de skal heller ikke ødelegge for noe. Endret 6. desember 2007 av Snuggis Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) For det første: - Selv om en tempmåler påstår at den heter "PSU" så ER DEN IKKE DET med mindre du har et hovedkort med temperaturfølere som du har plassert i PSU selv, og det tviler jeg på. Det er ellers INGEN som helst kommunikasjon mellom PSU og hovedkort som forteller noe om temperatur i PSU! - Tempmålere som viser helt bortinatta tall er somregel ikke koble til noe, og måler ingen ekte temperatur, men viser gjerne 127C. For det andre: Når jeg ser på hvordan pcen din er satt sammen, så er det åpenbart for meg at psuet ditt blir varma opp av varm(ere) luft fra CPU og ram. Hva slags cpu-temperaturer har du, og hvilken vei blåser de to viftene i sia på kabinettet ditt? Edit: Skrive om post er gøy. Endret 7. desember 2007 av Wibla Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 For det første: - Selv om en tempmåler påstår at den heter "PSU" så ER DEN IKKE DET med mindre du har et hovedkort med temperaturfølere som du har plassert i PSU selv, og det tviler jeg på. Det er ellers INGEN som helst kommunikasjon mellom PSU og hovedkort som forteller noe om temperatur i PSU! - Tempmålere som viser helt bortinatta tall er somregel ikke koble til noe, og måler ingen ekte temperatur, men viser gjerne 127C. For det andre: Når jeg ser på hvordan pcen din er satt sammen, så er det åpenbart for meg at psuet ditt blir varma opp av varm(ere) luft fra CPU og ram. Hva slags cpu-temperaturer har du, og hvilken vei blåser de to viftene i sia på kabinettet ditt? Edit: Skrive om post er gøy. Ser ut til at du har missforstått litt. Vet ikke om 125 grader stemmer, men care det. Merker forskjell på lufta som kommer ut av PSU`en bak. CPU temp står lengre oppe i posten. De to viftene på sida blåser luft inn, den bak blåser ut. Det er ikke spesielt varmt rundt CPU vifta og lufta som PSU`en drar inn er kald når jeg kjenner med hånda der. Dvs at det ikke kan være varmere enn 33 grader der. Lufta er altså ikke spesielt varm. Kan jo også si at jeg har hatt målt luft inni kabinettet til 18 grader og da skal ha hatt temperatur på rundt 100 grader i PSU. Men som sagt, kan skyldes noe galt med hovedkortet som gjør at det trekkes enormt mye strøm. Merker at PSU blir mye varmere enn før selv uten noe klokking. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Kan ikke bare være støvoppbygging i psu da? Sett det flere ganger. Dette med "100C i psu" er bare piss, enkelt og greit. At lufta blir varm, ja, det sier seg jo selv.. Min Corsair VX450 psu i folding@home maskina mi dytter også ut varm luft, dette mye fordi at den suger varm luft fra området rundt cpukjøler. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Kan du ta et printscreen av programmet som sier at det er 125C i PSU'n din? btw, har denne temperaturen noen gang endret seg, eller er den 125C konstant? Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2007 Kan du ta et printscreen av programmet som sier at det er 125C i PSU'n din? btw, har denne temperaturen noen gang endret seg, eller er den 125C konstant? Får ikke tatt printscreen nå da jeg ikke har noe hovedkort. Den endrer seg. Det som er greia. Ligger vanligvis på temperaturer fra 67-80 grader, men ved overklokking stiger den til 96-125 grader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå