Gå til innhold

Vil dette holde til 720p?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke skjermkortet det kommer an på... Til og med en mini-itx sak på 800Mhz klarer å kjøre 1920x1200 så lenge den slipper å kjøre komprimert video.

Når du skal vise 720p video så er det CPU det kommer an på, evt. skjermkortet hvis det har maskinvare dekoding av mpeg4 (h.264).

For å få dette på NVidia så må du vel bruke PureVideo dekoderen mener jeg, og den koster en liten slant. Hvis ikke kan man bruke CoreAVC som støtter multitrådet avspilling av h.264. Men du trenger likevel en relativt kraftig CPU.

Usikker på hva som er anbefalt for h.264 720p for tiden, men du må nok regne med å trenge en 2,4GHz cpu av nyere type (Core2/X2) for å klare det prikkfritt. Litt lavere hvis du investerer i CoreAVC og kjører en dobbelkjerne. Enda lavere hvis du har PureVideo dekoderen og et kompatibelt skjermkort.

-C-

Lenke til kommentar

takk for flere svar folkens! Ja synes kansje svaret jeg fikk var litt snodig egentlig...

Tror kansje jeg går for ett ati hd2400 pro i tillegg .. Koster ikke akkurat en formue..

Ser i manualen til hovedkortet at det anbefales å ha en pentium c2d E2160 eller raskere om man vil kjøre 720p.

Endret av amiga600
Lenke til kommentar

Ikkje meiningen å ødelegge tråden for trådstarter, men føler eg må få svare på dette.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hehe.... hadde tenkt å kommentere dette selv, men avventet til noen andre gjorde det :p

Intressant at en brukermoderator med 19K+ innlegg uttaler seg så, i beste fall, diffust :)

Eg sa ingenting galt, skjermkortet fungerer heilt fint til 720p det, nevnte ingenting om resten av PC-en.

Ref. mest til 19K+ innlegg.

@CW: Joda... skrev faktisk et innlegg, men det ble litt ufint - så jeg postet det ikke ;)

Det er eit tall, verken meir eller mindre, ikkje ta meg som noko ekspert på alt mellom himmel og jord av den grunn. Min kunnskap innanfor hardware har stagnert svært dei siste 5 åra pga. mindre interesse, det er svært sjeldan eg tar del i diskusjonar rundt det.

No var det ein grunn til at eg skreiv det litt diffust sidan eg ikkje var klar over at det var meir ved dette enn oppløysing, var ikkje klar over at ytelsen til maskinvaren hadde noko betydning for om den kunne spele av HD-film. Alle maskinene eg har prøvd på har klart det fint utan nevneverdige problemer, men dei er og av heilt OK standard, tidlegast frå 2003, så det er vel godt nok.

Så lærte eg noko i dag og. :)

Og for all del, ikkje nøl med å stille spørsmål ved mine eller andre med så mange innlegg sine kommentarer, det er ingen som kan alt (unntatt Simen1 :p).

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
tenkte på dette HK jeg også..

lurte på hviket kabb/psu og proffesor det ble på deg amiga600

Det ble intel C2D E2140 som skal klokkes litt tenkte jeg.. Får se hva det innebyggde skjermkortet klarer. mulig jeg kjøper ati hd2400pro etterhvert.

Psu og kab er ikke handlet inn enda... har ikke bestemt meg men sikler litt på dette Lian li

Vil ha det så lite som mulig. Psu blir vel noe rimmelig noe.. trenger ikke allverdens kraft dette oppsettet.

Lenke til kommentar
okay, hva gjør du med lyden? jeg tenkte og kjøre alt igjenim HDMI men det er kanskje bare for bildet?

Har testet litt med den vanlige pc`en min. jeg bruker bare optisk digital ut rett i forsterkeren til hjemmekinoen. Fungerer helt perfekt og får både ac3 og dts. Gigabyte kortet sender ut lyd over hdmi ja. Jeg har ikke hdmi inngang på forsterkeren min så hos meg blir hdmi bare til bilde.

Endret av amiga600
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg spiller av 720p så det griner med Intel D830 (2x3.0GHz) sammen med et HD2600Pro kort.

Så det skulle ikke være noe problem det med en Core2Duo prosessor, som er raskere enn min.

MVH

Tommy

Spørsmålet mitt var vel heller om skjermkortet på hovedkortet mitt greide 720p. Alternativet mitt om det ikke fungerte var å gå til innkjøp av ett skjermkort slik som du har. Skjermkortet ditt avlaster prosessor ganske mye...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...