Gå til innhold

NIS/NAV vs. annen antivirus/brannmur-programvare

Anbefalte innlegg

PC-en til foreldrene mine er blitt treig som sirup, så skal reinstallere WinXP+++ på den. Og gjennom Telenor ADSL-abonnementet hans, får han gratis NIS-lisens (Norton Internet Security). Men jeg har plukket opp en god del kritikk rettet mot Symantec om at NIS/NAV er unødvendig stor og klumpete, og sluker ressurser. Foreldrene mine har en AMD 3000+ prosessor, med 512 MB RAM, så prøver å finne en så smidig løsning som mulig for de.

Er annen antivirus-programvare AVG/Avast på høyde med NAV? Og er brannmur egentlig nødvendig, når PC-en deres er på internett gjennom en ruter? Tenker da på at porter annet enn standardportene må jo NATes til PC-en dems, og det derfor er liten risiko for å bli hacket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082

Norton sine produkter er et ganske godt produkt, som er ganske god i forhold til sine konkurrenter. AVG/Avast er ikke langt så god i forhold, men det holder til de fleste. Så hvis du vil prøve ut et annet program, for å se om maskinen blir raskere, så anbefaler jeg gratis programmet Avira Antivir. Det er noe av det beste du får tak i på markedet.

Norton versjon 2008, bruker ikke mye ressurser i forhold til andre programmer, så det kan dere trygt velge til deres maskin. Hvilken versjon får dere gjennom Telenor?

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Takker for tips! Ser forresten at Norton sine 2008-produkter reklamerer med bedre ytelse. Leste óg at de hadde tenkt å fokusere på effektivisering av produktene sine, etter å ha fått så mye kritikk for at programmene responderer treigt.

Har du forresten noen formening om brannmur / ikke brannmur?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Ja, 2008 versjonen bruker 40% mindre ressurser enn fjorårets versjon :) Så det er bare positivt.

Bruk gjerne brannmur, selv om dere har router. Man får tak i brannmurer som bruker ekstremt lite ressurser og som man ikke merker at er der en gang. Så hvis dere kjører brannmur i tillegg, så vil ikke det trekke noe ned på ytelse.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...