Gå til innhold

Mat for minnehungrige

Anbefalte innlegg

Selv har jeg planer om å fylle opp med 8GB når jeg kjøper nytt hovedkort snart. Rett og slett fordi det er så billig og jeg kan opprette ramdisk i minnet og kjøre OS og programmer fra det.

Det er min plan også. Så lenge jeg skal kjøpe et home/low end workstation hovedkort med plass til bare fire minnemoduler ser jeg på det som direkte tåpelig å kjøpe moduler på mindre enn to gigabyte. Det blir mest sannsynligvis 2x2GiB til å begynne med og 2x4GiB på et senere tidspunkt om pris og tilgjengelighet stemmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må nok regne med en pris på godt over 2500kr. for dette settet.

Personlig så kjøpte jeg 8GB (4 x 2GB PC5300 667MHz CAS5) fra Kingston for 1210kr. totalt. Disse brikkene skal visstnok komme med Micron D9 brikker og skal rimelig greit kjøre på samme hastighet som OCZ- settet for under halve prisen!

Lenke til kommentar

Både Windows XP og Vista er ubrukelig ved kjøring av mange programmer samtidig. 2GB eller 4GB RAM spiller ingen rolle - samme problemet skjer alltid:

Jeg har 3 skjermer, og dermed også massevis av programmer kjørende samtidig, inkludert flere "tunge" programmer. Under normal arbeid blir jo flere programmer åpnet (f.eks explorer vinduer og notepad vinduer), men disse blir gjerne ikke lukket, og ligger i bakgrunnen. Etterhvert slutter Windows å fungere - programmer gir feilmelding når de starter (minnefeil f.eks.), høyreklikk fungerer ikke, deler av GUI i windows explorer forsvinner etc. Typisk oppførsel en kunne forvente om en hadde for lite minne. Problemet er bare at jeg som regel har over 2GB minne LEDIG når dette skjer. Dersom jeg lukker et par programmer begynner det å fungere normalt igjen.

Lenke til kommentar

Eg har 5 gig ram i maskina mi nå. kjøre også ubuntu 64 bit.. Bruke den mest til 3d arbeider. For å rendere store bilete, som for eksempel 10000*3000 som eg gjorde sist så åt sjølve renderings prosessen opp 2 gigabyte.

Og fluid simulasjoner tar fryktelig mykje minne når ein skal ha det veldig realistisk.

Lenke til kommentar

Vil man med 8gb minne kunne fjerne PF helt? Vurderer å kjøpe 8gb i min nye gamingmaskin. Har helt klart ikke bruk for det, men når det er så billig, hvorfor ikke?

ArcticOC: Gidder du sende meg klokkeresultater og hvilke chips du fikk på PM når du får dem? =)

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Mon tro om dette villet passe med mitt ASUS P5B Deluxe/WiFi. Skal støtte 8GB totalt, men ASUS er jo som kjent sære på enkelte typer minnet. Hva tror dere?

Leste om en link: her (Intel 975 chipset) som slet med det. (fremkommer dog såvidt jeg kan se ikke hvilket HK-merke det er snakk om)

Fyr'n fikk også svar fra Intel support;

"> Thank you for contacting Intel® Technical Support.

>

> We confirm the Intel® Desktop Board D975XBX does support up to 8 GB. of

> system memory (see

> http://www.intel.com/support/motherboar ... m#features).

> We just remind you, though, that "on a system that has 8 GB of system

> memory installed, it is not possible to use all of the installed memory

> due to system address space being allocated for other system critical

> functions." (qtd. in page 47 of the Technical Product Specification at

> http://download.intel.com/support/mothe ... 1001us.pdf).

> Despite the addressable memory, we confirm the system should still be able

> to boot up fine with 8GB."

Vet ikke, men helst bør HK støtte 16GB ram(?) for at 8GB skal bli fullt utnyttet/vist i Windows(?) Noen melder at Windows kun viser 6,9GB, 7,3Gb etc.

Ser visst ut til at det liksom aldri blir slutt på diverse issues med ram-mengde.

Lenke til kommentar
Og fluid simulasjoner tar fryktelig mykje minne når ein skal ha det veldig realistisk.

Jepp, det kan jeg skrive under på. Simuleringer med bare 10003 celler tar fort opp alt for mange GB. Hadde jeg hatt nok regnekraft og nok minne hadde jeg sikkert klart å bruke 1 TB ram også. Men det må jeg nok vente tålmodig i mange år for.

Vil man med 8gb minne kunne fjerne PF helt?

Nei, noen programmer krever pagefile/swap uansett hvor lite logisk det er når man har veldig mye minne. Men man kan jo gjøre et lite triks for å tilfredsstille disse programmene likevel: opprette en liten ramdisk og si at PF/swap skal ligge der.

Lenke til kommentar
Vil man med 8gb minne kunne fjerne PF helt? Vurderer å kjøpe 8gb i min nye gamingmaskin. Har helt klart ikke bruk for det, men når det er så billig, hvorfor ikke?

ArcticOC: Gidder du sende meg klokkeresultater og hvilke chips du fikk på PM når du får dem? =)

will do! :) De må tynes til det ytterste (som vanlig) ;)

Lenke til kommentar
Ett litt off topic spørsmål kanskje, men hva er ramdisk?

Hvordan feks "opprette" en ramdisk til PF? Ramdisk er altså ikke en fysisk enhet?

Både og.. det er jo en fysisk enhet da alt ligger på rambrikkene som "fysisk" befinner seg i maskinen, men det er på den andre side en virtuell enhet i/for OS. Ulempen med ram-disker er at de mister all informasjonen om de mister strømmen ;)

Lenke til kommentar
Ett litt off topic spørsmål kanskje, men hva er ramdisk?

Hvordan feks "opprette" en ramdisk til PF? Ramdisk er altså ikke en fysisk enhet?

Både og.. det er jo en fysisk enhet da alt ligger på rambrikkene som "fysisk" befinner seg i maskinen, men det er på den andre side en virtuell enhet i/for OS. Ulempen med ram-disker er at de mister all informasjonen om de mister strømmen ;)

Aha, da skjønner jeg det litt bedre=)

Hvordan oppretter jeg det?

Lenke til kommentar
Hvordan oppretter jeg det?

Ser at Simen1 har linket til en How-To i denne tråden.

Og for Windows er det sikkert et tredjepartsprogram som må til. Tror SuperPi-nerdene bruker det ganske hyppig :p.

Ja, ser sånn ut.

Ser Simen1 har linket til ett slikt program tidligere i denne tråden.

Noen som har prøvd programmet?

Skal bestille ny pc nå med 2x2gb minne, men om dette er brukbart koster jo ett sett til en slikk og ingenting for tiden=)

Men vil det bli noe problemer med hovedkort og 4x2gb minne?

Lenke til kommentar

Nei, noen programmer krever pagefile/swap uansett hvor lite logisk det er når man har veldig mye minne. Men man kan jo gjøre et lite triks for å tilfredsstille disse programmene likevel: opprette en liten ramdisk og si at PF/swap skal ligge der.

Hva vil da skje om man drar ut strømmen for å f.eks dra på LAN? Blir systemet korrupt eller kan man lage en backup på harddisken/det blir automatisk laget en pagefil på harddisken?
Lenke til kommentar

Hva vil da skje om man drar ut strømmen for å f.eks dra på LAN? Blir systemet korrupt eller kan man lage en backup på harddisken/det blir automatisk laget en pagefil på harddisken?

Hvis du bruker programmet Simen1 linker til, kan det automatisk lages en backup til hd ja.

Lenke til kommentar

Du vil miste alt som ligger på det dynamiske minnet. Bruk en UPS hvis du er ei pyse :p.

Endret av haalo
Lenke til kommentar

Du vil miste alt som ligger på det dynamiske minnet. Bruk en UPS hvis du er ei pyse :p.

Om du bruker Enterprise versjonen kan du lagre til hd, såvidt jeg klarer forstå=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...