DonTP Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Heisann. Jeg lurte på om noen vet ossen jeg hindrer noen i å bruke mellomrom! Eks: Hvis du skal skrive inn et brukernavn, så funker ikke mellomrom. Jeg vil altså at mellomrom ikke funker. Kan du hjelpe meg? takk på forhånd Endret 2. desember 2007 av DonTP Lenke til kommentar
spitz Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Her vil det vel være best å først bruke Javascript e.l. clientside, som gir bruker en advarsel i en eller annen form hvis ulovlige tegn tastes inn. Deretter burde du også ha en sjekk serverside, som kan lages i PHP. Tips, sjekk string-funksjoner som strstr(). Lenke til kommentar
DonTP Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 kan du gi meg et eksempel eller? Lenke til kommentar
spitz Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 kan du gi meg et eksempel eller? Det var nettopp det jeg gjorde - sjekk strstr i PHP-manualen, så står det fint forklart hvordan det fungerer. Lenke til kommentar
itsmebth Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Hvis du bare skal sjekke om en string er inni en annen bruk strpos... Lenke til kommentar
arex1337 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 if (strpos($string, ' ') !== false) { //Mellomrom funnet i $string } Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 RegExp er vel en fin ting til dette. Har en kode som jeg fikk av Mikael B på norskwebforum.no: <?php if (preg_match ('/^[^a-z0-9]+$/i', $string) { // Inneholder ulovelige tegn... } ?> Her kan man bruke bokstavene a til z, og tall Lenke til kommentar
itsmebth Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Regex er overkill for hindre space. Har du derimot mer kompliserte restriksjoner, kan det være en god ide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå