Gå til innhold

Hva bør oppgraderes av software i en maskin regelmessigt?

Footy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker, driver å oppdaterer ting nå ved hjelp av den...

Men jeg tenkte egentlig mest på drivere og slike ting med tanke på hardware. Som sagt så oppdaterer jeg skjermkort regelmessig. hva med andre ting... som f.eks chipset?

kan ingenting om chipset, skal dette oppdateres ofte?

PC-en 12 tolv mnd'er gammel, kan ikke huske å ha oppdatert chipset noen gang

Lenke til kommentar

ok, brukte "CPU-Z" fant ut at jeg har " Intel P965/G965" Chipset, men fatta egentlig ikke hvor jeg skulle laste ned evnt. de nyeste drivere...

Bios.... skal ta å lete litt der, antar jeg går utifra HK mitt

Edit: Det har faktisk kommet en del nyere versjoner av Bios siden jeg kjøpte maskinen

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-no

Men de 4 siste er jo Beta greier, og Versjon "V7.10.05" er jo mange ganger større enn noen av Betaene. Er det meningen man skal installere "V7.10.05" og så Betaene over det igjen?

Endret av Footy
Lenke til kommentar
Please note, BIOS update is only recommended when experiencing technical difficulties with your system, And is not recommended to be performed regularly.

Moreover, due to the nature of BIOS update, there is certain level of dangers involved. BIOS update must be performed with extreme caution . During BIOS update process, your system must be maintained without interference or power loss to prevent unexpected damage.

In case of BIOS update failure, please follow instructions in your User's Manual for guidelines on BIOS recovery via CrashFree BIOS. In the event that BIOS recovery is not recoverable via CrashFree BIOS, please contact your place of purchase for further assistance on BIOS recovery.

wow :eek: , vet ikke om jeg tørr å oppdatere jeg nå...

Lenke til kommentar
Please note, BIOS update is only recommended when experiencing technical difficulties with your system, And is not recommended to be performed regularly.

Moreover, due to the nature of BIOS update, there is certain level of dangers involved. BIOS update must be performed with extreme caution . During BIOS update process, your system must be maintained without interference or power loss to prevent unexpected damage.

In case of BIOS update failure, please follow instructions in your User's Manual for guidelines on BIOS recovery via CrashFree BIOS. In the event that BIOS recovery is not recoverable via CrashFree BIOS, please contact your place of purchase for further assistance on BIOS recovery.

wow :eek: , vet ikke om jeg tørr å oppdatere jeg nå...

If it aint broke, don't fix it. En grei regel å følge i livet:)

Bios oppdatering kan gi en død pc. Det er det mange som har opplevd meg selv inkludert:(

Men stort sett går det greit.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke sikkert det gir deg noe du har bruk for. Du må lese releasenotes på de oppdateringene for å finne ut om det er noe du trenger. Hvis du ikke har problemer med noe så kan du antagelig la være.

Men hvis du føler for det og liker å ha en up-to-date PC så bør du bare prøve. Det går som regel bra.

Lenke til kommentar

oki... et par spørsmål før jeg gjør det..

1. om du går på asus sine sider og leter frem mitt hk (klarer ikke linke) så er de 4 siste oppdateringene Betagreier og er veldig små, er det meningen at jeg skal ta den siste fullstendige oppdateringen og installere den først, for å se ta betaene 1 for en?

2. hvordan kommer denne oppdateringen til å foregå? klikker jeg på den, den kjører en oppdatering så ber med starte maskinen på nytt?

3. om noe går galt, hva har som regel gått til helvette, hk eller bare windowsinstallasjonen. Kan jeg bare formatere så blir alt bra eller har jeg ødelagt HK?

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt: ikke oppgrader BIOS dersom du ikke trenger det. Vanligste grunner til å oppdatere BIOS er for å få støtte for en ny CPU, eller at den BIOS'en du har på en eller annen måte er bugget (f.eks. feil volt til minne).

Men hvis du skal oppgradere BIOS, så er det kun snakk om en eneste fil. Den ene filen du sikter til er nok en Windows-fil, som gjør at du kan oppgradere BIOS fra Windows. De andre er sikkert flash-filer, som du kjører fra MS-DOS (dvs. floppy-disk), med et lite flash-program. Ettersom det er beta-BIOS, så er de lagt ut for spesielt interesserte, som er vant til å flashe BIOS.

Hvis det går galt, så er antagelig HK modent for el-mottaket.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Ok, kommer ikke til å prøve meg på en oppdatering...

V7.10.05 som det eventuelt er snakk om forteller ikke engang hva som er nytt med den...

ok, brukte "CPU-Z" fant ut at jeg har " Intel P965/G965" Chipset, men fatta egentlig ikke hvor jeg skulle laste ned evnt. de nyeste drivere...

Noen som vet hvor jeg får tak i dette da? Var innom intel sine sider, men fant ikke. n00b? :blush:

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at det finnes programvare å instalere som scanner egen pC og som plukker frem nødvendige oppgraderinger.

Tidligere var det et program som jeg tror het "Berlac" og som skapte mye problemer.

Her kunne man til eksempel mota en link for oppdatering og oppdage etter installasjon at lisenssoftware var byttet ut med trail av ny versjon og at man altså var nødt til å betale ny lisens hvis man ville beholde oppdateringen.

"Berlac" som trakk mye resurser viste seg å være svært vanskelig å få fjernet. Men dette er mange år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...