Anterialis Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Dette er et lite skudd i blinde, da jeg ikke har peiling på om det vil bli bra eller ikke. Da jeg er medisinstudent, har jeg en del fagrelaterte spørsmål, og jeg har forstått det slik at det er flere medisinstudenter her, derfor vil jeg lage en tråd hvor vi yngre kan spørre dere eldre om forskjellige medisinskrelaterte ting. Jeg vil også at det skal være en tråd for alle, hvor ikkemedisinstudenter kan spørre om ting de lurer på om kroppen ol. Jeg er klar over at man har Wikipedia ol. for å lære seg ting, men av og til er det ting som kanskje trenger en forklaring =) Da kan jeg starte med ett av mine mange spørsmål: Hvor mange ting pleier man å bruke stethoscopet til? Selvfølgelig vet jeg at man kan bruke det til hjerteauscultation og over lungene. Men hva slags andre steder bruker leger stetoskopet? Mage, nakke, ol? På forhånd takk =) Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Mange leger bruker det også når de skal måle blodtrykket. Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Hvordan må man utdanne seg for å komme inn på medisinstudie? Allmen linje? og hva trenger man ca. i snitt for å komme inn på medisin? jeg må skrive hvordan jeg må utdanne meg for å bli lege/kirurg...(skoleoppgave) -Arne Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Mange leger bruker det også når de skal måle blodtrykket. Ja selvfølgelig :s Men bra du nevner det, flere ting man ikke tenker på =) Hvordan må man utdanne seg for å komme inn på medisinstudie? Allmen linje?og hva trenger man ca. i snitt for å komme inn på medisin? Du burde på almennlinje på vgs. Flere utenlandske universiteter (Krakow, Polen feks) belager seg i mindre grad på karakterer, men baserer seg på en opptaksprøve som blir holdt i Oslo. De beste på denne prøven får tilbud om plass. Allikevel bør du ha et snitt på 4 eller høyere før du kan bli innkalt til opptaksprøva. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Når hjertet noen ganger stopper litt opp, for så å ta et skikkelig pump, hva kalles det? Har det noe navn, og hva er grunnen til at dette skjer? Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Går vel egentlig bare under hjertearytmi: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=12825 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Parese/paralyse av long thoracic n. (n. of Bell), kan føre til "winged scapula" / "englevinger". Hvorfor har noen personer winged scapula uten at de nødvendigvis har ødelagt denne nerven? Et par venner av meg klarer å få ut scapula opp til 7-8 cm, men har allikevel null problem med å heve armen over horisontallinjen (abduction), noe folk med ødelagt long thoracic n. ikke ville klart like enkelt. Hva kommer så disse enlgevingene av? Hvorfor har noen perosner sånne scapulars? Beklager norsk-engelsken min, men vet ikke hva disse navnene heter på norsk. Ja, jeg kunne tatt meg tid til å funnet det ut, men regner med dere skjønner hva jeg mener =) Det er forsåvidt ikke sikkert at det er winged scapula det heter, men lurer på hva det som er årsaken til dette da. Litt dårlig formulert over kanskje, men er som sagt ikke sikkert det heter winged scapula i mine venners tilfelle. Endret 28. februar 2008 av w3p Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Hvordan er det å være medisinstudent? Er det vanskelig pensum? Mye? Er alle bøkene på engelsk? Er det mye praksis, og hva gjør dere i praksisen? Håper noen som studerer medisin har lyst til å svare! Skal snart søke meg inn på studier selv. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Hvordan er det å være medisinstudent? Er det vanskelig pensum? Mye? Er alle bøkene på engelsk? Er det mye praksis, og hva gjør dere i praksisen? Håper noen som studerer medisin har lyst til å svare! Skal snart søke meg inn på studier selv. Litt OT, men prøv her =) Post samme spm. der så kan jeg svare i den tråden. Lenke til kommentar
Smurf123 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 w3p: Stetoskopet har veldig mange bruksområder: -lytte på hjertet -lytte på kar: a.carotis (stenoser, evt. aortastenose), a.renalis, aorta abdominalis, a.femoralis, etc. (blodtrykk også) -lytte på tarmer, finne levergrense (skrape med neglen på huden) -lytte på luftveier -lytte på ledd osv. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 Parese/paralyse av long thoracic n. (n. of Bell), kan føre til "winged scapula" / "englevinger". Hvorfor har noen personer winged scapula uten at de nødvendigvis har ødelagt denne nerven? Et par venner av meg klarer å få ut scapula opp til 7-8 cm, men har allikevel null problem med å heve armen over horisontallinjen (abduction), noe folk med ødelagt long thoracic n. ikke ville klart like enkelt. Hva kommer så disse enlgevingene av? Hvorfor har noen perosner sånne scapulars? Beklager norsk-engelsken min, men vet ikke hva disse navnene heter på norsk. Ja, jeg kunne tatt meg tid til å funnet det ut, men regner med dere skjønner hva jeg mener =) Det er forsåvidt ikke sikkert at det er winged scapula det heter, men lurer på hva det som er årsaken til dette da. Litt dårlig formulert over kanskje, men er som sagt ikke sikkert det heter winged scapula i mine venners tilfelle. Nå ble det en del poster under mitt spm, så reposter spørsmålet mitt i håp om at folk ser dette =) Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 *Bump* Ingen som vet? (Joda, sikkert noen som vet, gidder noen å svare burde jeg vel heller spørre om) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå