Gå til innhold

Er dataingeniørstudiet vanskelig?

kesse

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er veldig interessert i data og kunne tenke meg å jobbe innen IT bransjen. Den utdanningen jeg ser for meg er ingeniør, men jeg mangler per i dag realfagene for å komme inn. Men det jeg lurer på, er det veldig mye og vanskelig matte på selve studiet? Jeg relativt grei peilig, men jeg er drar nok maks en 3 i 3MX feks. Er det da noe håp for meg på dataingeniør??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

angående det med at du mangler realfag for å komme inn kan du vell løse med forkurs, det har eg tenkt å ha, kravet for å komme inn er å bestått vg1 og vg2, så er greit for å unngå 10 timer norsk i uka osv, ettersom man bare har relevante fag. det 1 årige kurset gir inngang til alle ingeniør utdannelser i norge. de har det på UIA, vet ikke om det er noe mange skoler har.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede studiekompetanse, så forkurs kunne jeg forsåvidt ha tatt. Men da får jeg ikke tilleggpoeng for realfagene mine som er jeg gjerne vil ha :)

Men jeg har sett begynt å se litt på tre-semestersordningen, noen som har erfaring med et slikt opplegg?

Lenke til kommentar
Hvis du ønsker å studere IT, men vil ha et studie som er mindre matematikk-tungt så finnes dere flere bachelorer som ikke er tradisjonell ingeniørstudier. Bachelor informatikk på NTNU f.eks. Du har fortsatt en del matematikk (15 sp.), men det er mindre og noe lettere enn ingeniørmatematikken.

http://www.ntnu.no/studier/bit

(Jeg har denne bacheloren selv.)

Hva slags jobber kan man få med denne utdannelsen?

Er veldig usikker på hva slags jobb jeg ønsker meg. Men jeg ser for meg en slags selger/programmerer/konsulent innen IT, studerer markedsføring nå så jeg tror jeg kan stille relativt sterkt med den riktige tilleggsutdannelsen :)

3-semester ordningen er helt grei :) jeg gikk den før jeg starta på ingeniøren. Kreves at man må jobbe litt i sommerferien, men er helt klart verdt det :)

Hvilket grunnlag hadde du før du startet på denne? Jeg har en 5 i standpunkt GK, men en 4 på tentamen.

Lenke til kommentar
Hva slags jobber kan man få med denne utdannelsen?

Kommer litt an på profilen du velger. Du har et litt mer teoretisk studium, enn ingeniørstudiet som oftest er. Begynner vel gjerne i programmeringsjobber vil jeg tro (jeg gikk videre på master). Det fine her er at du har mange valgfag og dermed kan du legge opp studiet mye i den retningen du vil. F.eks. med fokus på systemtuvikling, eller ta inn andre fag som økonomi, ledelse, historier (hva som helst).

Lenke til kommentar
3-semester ordningen er helt grei :) jeg gikk den før jeg starta på ingeniøren. Kreves at man må jobbe litt i sommerferien, men er helt klart verdt det :)

Hvilket grunnlag hadde du før du startet på denne? Jeg har en 5 i standpunkt GK, men en 4 på tentamen.

Jeg gikk ut fra yrkesfaglig med 5,5 i snitt, ble lærling + tok allmenn påbygg på kveldstid. Snittet fra påbygg ble vel 4,5.

Det er ikke så veldig høye krav for å komme inn, men dette varierer jo fra sted til sted. Hvis du velger 3-semester får du også ekstra-undervisning i matte og fysikk, noe som er veldig kjekt. :)

Lenke til kommentar
Jeg har allerede studiekompetanse, så forkurs kunne jeg forsåvidt ha tatt. Men da får jeg ikke tilleggpoeng for realfagene mine som er jeg gjerne vil ha :)

Men jeg har sett begynt å se litt på tre-semestersordningen, noen som har erfaring med et slikt opplegg?

Du kan sjekke ut Anvendt Datateknologi Bachelor på HiO. Det er datastudie uten krav til realfag, bare generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Du kan sjekke ut Anvendt Datateknologi Bachelor på HiO. Det er datastudie uten krav til realfag, bare generell studiekompetanse.

Vet du noe om dette studiet? Får man nok kunnskaper til å bli "ettertraktet" når man er jobbsøkende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...