Jørnan Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg har plutselig bestemt jeg for å spille fiolin og må da kjøpe meg en slik en. Jeg har kikket på litt forskjellig, og oppdaget at det er ganske mange som selger fioliner med 5 strenger. Er det vanlig, eller er det 4 strenger man skal kjøpe? Jeg har ikke peiling, så jeg må høre med noen som har litt mer greie på det Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 En fiolin har fire strenger. Har du sett noe som likner med fem strenger er det sannsynligvis en bratsj. Bratsjer har også som regel fire strenger men finnes også med fem. Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Tull og tøys, det finnes mange fioliner med 5 strenger. Jeg har ikke sett det på så mange akustiske, men blandt de el-felene finnes det en del 5strengere. Begge de jazzfiolinistene jeg har spilt med, har hatt 5. De hadde en ekstra lys streng, så man kan spille lyse toner uten å gå så langt opp på halsen. Hvis du ikke har spilt fiolin før, er det kanskje greit med en vanlig 4-strengs til å begyne med. Endret 2. desember 2007 av JacobDW Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Du fikk med deg at jeg skrev "sannsynligvis"? Snakker vi tradisjonelle fioliner har de fire strenger. El-feler er en annen verden. Jada, jeg vet det også finnes tradisjonelle fioliner med 5 strenger men ser du det i en butikker det sannsynligvis en bratsj. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg brude kanskje spesifisert det, det er el-fiolin jeg er på jakt etter Men når jeg først skal kjøpe, er det noen negative sider med 5 strenger? Jeg tenkte at når jeg først skal kjøpe, hvorfor ikke kjøpe en med nok strenger kanskje ikke kjempenyttig for en nybegynner, men hvorfor ikke ha det? Eller er det slik at det er noen ulemper med 5 strenger? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå