Gå til innhold

Fiolin: 4 eller 5 strenger?

Jørnan

Anbefalte innlegg

Jeg har plutselig bestemt jeg for å spille fiolin og må da kjøpe meg en slik en. Jeg har kikket på litt forskjellig, og oppdaget at det er ganske mange som selger fioliner med 5 strenger. Er det vanlig, eller er det 4 strenger man skal kjøpe? Jeg har ikke peiling, så jeg må høre med noen som har litt mer greie på det :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tull og tøys, det finnes mange fioliner med 5 strenger. Jeg har ikke sett det på så mange akustiske, men blandt de el-felene finnes det en del 5strengere. Begge de jazzfiolinistene jeg har spilt med, har hatt 5. De hadde en ekstra lys streng, så man kan spille lyse toner uten å gå så langt opp på halsen.

Hvis du ikke har spilt fiolin før, er det kanskje greit med en vanlig 4-strengs til å begyne med.

Endret av JacobDW
Lenke til kommentar

Jeg brude kanskje spesifisert det, det er el-fiolin jeg er på jakt etter :)

Men når jeg først skal kjøpe, er det noen negative sider med 5 strenger? Jeg tenkte at når jeg først skal kjøpe, hvorfor ikke kjøpe en med nok strenger :p kanskje ikke kjempenyttig for en nybegynner, men hvorfor ikke ha det? Eller er det slik at det er noen ulemper med 5 strenger? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...