Gå til innhold

Fryser ved POST, random pc-restart i spill.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har følgende specs:

Q6600

Asus P5N-E SLi

4x1GiB Orange Geil Ultra

XFX 8800GTS

Nåværende bios verdier:

Minne: 4-4-4-15 @ 854MHz, 2.178V

Prosessor: QDR: 1333, 9x = 3GHz, 1,35V vcore

NorthB: Auto

Med dette systemet får jeg maskina opp i 3Ghz, og kjører helt bra når jeg først er inne i Vista. Men

problemet jeg har er at PC-en ofte fryser ved POST, altså på det Asus bildet i starten. Så må jeg restarte og restarte helt til jeg kommer inn.

Når jeg er inne, så oppstår problemer da jeg kjører prosessoren hardt. Prime95 og store spill, (SOF-payback, Insurgency HL2 mod) kan kjøre lenge og bra helt til PC-en helt uten videre restarter.

Er det noe jeg kan gjøre i bios for å få systemet stabilt? Har hørt at HK ikke støtter en FSB på over 1333 QDR. Kansje er det slik at PC-en fryser helt istarten på grunn av et lite "hopp" istarten?.

Setter pris på all hjelp, og spør om deter noe jeg har glemt og opplyse om.

Cpuz og Coretemp, og legg merke til FSB:DRAM (litt unormal? :/)

post-88352-1196589033_thumb.png

post-88352-1196589044_thumb.png

post-88352-1196589057_thumb.png

Endret av tAno16
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvis jeg velger 1:1 i ratio i bios, så blir ram-mhz ca 1000MHz.

De er 800.

Derfor må jeg kjøre de i unlinked.. og der for blir bare ratioen helt rar.

Prøvde 1,4V på vcore, men hadde ingen virkning. Litt redd for å gå høyere enn 1,4.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men hvis jeg velger 1:1 i ratio i bios, så blir ram-mhz ca 1000MHz.

De er 800.

Derfor må jeg kjøre de i unlinked.. og der for blir bare ratioen helt rar.

Prøvde 1,4V på vcore, men hadde ingen virkning. Litt redd for å gå høyere enn 1,4.

Ikke noe problem og gå over 1,4V, bare pass på temperaturene, jeg ville ikke gått over 1,6v (ekte vcore, mange hk undervolter mye, og asus er i min mening veldig dårlige på det området)

Men når det er sagt, jeg kjørte 1,7v på min gamle celeron 420 under passiv kjøling, gikk faktisk helt greit, til tross for at temperaturene var langt fra pene...

Lenke til kommentar

Prøvde å sette multiplier til 7x og fsb til 1600. = 2,8GHz. Altså 200Mhz under 3Ghz som jeg NESTEN fikk til å fungere. (Post-frys og random restart.).

Men nå ville ikke systemet starte engang. Bare noen ganger ser jeg Asus POST-bildet, men fryser så fort at det er umulig å komme inn i bios (del).

Må nok ta ut cmos batteriet. :( Så vanskelig å komme til nedi der. (noctua kjøler og 8800GTs på hver sin side.)

Edit. Skal prøve 3Ghz igjen med noe høyere vcore (1,45 kansje). For å se om 9x 1333 kan kjøre uten fys og restart. :)

Endret av tAno16
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...