Gå til innhold

Får ikke startet Fedora i Bootloader

Mr. K

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg innstallerte Fedora i går, i tillegg til Vista. Alt gikk nesten helt fint. Det eneste problemet er at når jeg starter maskinen, og kommer til bootloaderen, kan jeg bare velge Windows Vista. Noen som vet hvordan jeg får lagt inn Fedora 8 i bootloaderen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Men hvilken del av harddisken min skal jeg velge i EasyBCD da?

Jeg lagde en ny partisjon i Vista på ca 40 GB. Så innstallerte jeg Fedora på den. Det virker som om innstallasjonen lagde en ekstra liten partisjon på nesten 200 MB. Hvilken av dem skal jeg velge?

Lenke til kommentar
Ok. Men hvilken del av harddisken min skal jeg velge i EasyBCD da?

Jeg lagde en ny partisjon i Vista på ca 40 GB. Så innstallerte jeg Fedora på den. Det virker som om innstallasjonen lagde en ekstra liten partisjon på nesten 200 MB. Hvilken av dem skal jeg velge?

Ja, si det. Det kan høres ut som om installasjonen har opprettet en egen partisjon for /boot (den på ~200MB). Hvis dette er tilfelle, må du peke bootloaderen din til den partisjonen.

Hvis det ikke funker får du bare prøve å peke den mot den andre partisjonen (40GB).

Lenke til kommentar

Ok. Prøvde å lage et alternativ for hver partisjon. Men alt jeg får opp, på begge to, er:

Bootpart 2,60 © 1993-2005 Gilles Vollant http://www.winimage.com/bootpart.htm

Loading new partition

Bootsector from C. H. Hochstätter

Cannot load from harddisk

Insert systemdisk and press any key.

Skal jeg velge alternativet: GRUB Isn't installed to the bootsector når jeg legger dem til?

Lenke til kommentar
Ok. Prøvde å lage et alternativ for hver partisjon. Men alt jeg får opp, på begge to, er:

Bootpart 2,60 © 1993-2005 Gilles Vollant http://www.winimage.com/bootpart.htm

Loading new partition

Bootsector from C. H. Hochstätter

Cannot load from harddisk

Insert systemdisk and press any key.

Skal jeg velge alternativet: GRUB Isn't installed to the bootsector når jeg legger dem til?

Hvis du har installert GRUB så.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har innstallert GRUB. Jeg får opp akkurat det samme, men hvis jeg prøver å velge den partisjonen som jeg valgte alternativet "GRUB Isn't installed to the bootsector", på får jeg opp dette:

GRUB4DOS 0.4.3 2007-06-14 Memory: 639K/2046M, CodeEnd: 0x3EF2C

[Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists the possible completion of a device/filename]

grub>

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg innstallere GRUB? Hvordan gjør jeg det?

Endret av double-a
Lenke til kommentar

Hardware.no har en dualbootguide.

Men jeg vil tro at Strange gjorde noe som dette:

Innstallerer først Vista.

Putter deretter inn Fedora Live CD.

Bruker partisjoneringsverktøyet som følger med på CD-en.

Innstallerer Fedora

Grub innstalleres i Master Boot Record.

Den 200 MB-partisjonen du sikter til tidligere vil jeg tro er en swap-partisjon(en partisjon som brukes til virtuelt minne).

Ihvertfall blir det automatisk dannet en swap- og en root-partisjon når man velger veiledet innstallasjon i Ubuntu.

Grub4dos kan du bruke til å innstallere grub med.

link til wiki: http://grub4dos.sourceforge.net/wiki/index...ub4dos_tutorial

Men egentlig skal du ikke trenge å bruke grub4dos. Og når jeg tenker meg om så tror ikke jeg man fikk noe valg om å innstallere grub i det hele tatt i ubuntu. Vil tro dette skjer automatisk.

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Det var da som svarte...

Tror ikke du ser navnet GRUB under installasjonen, men hintet er og se etter ordet "Boot".

Dette er hva du skal se etter:

fedora7-2.png

Du ser ikke dette under booting? Dette er GRUB:

111.png

Ser du på bildet vises det at Windows ikke er lakt til. Som SKAL skje automatisk. Men avogtil er dette faenskapet så hjævlig at du ikke ser windows på listen under installasjon. Da må du legge den til manuelt under installasjonen. Finne ut hvilken navn patisjonen din har. feks: SDA1 eller noe i den dur.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...