Gå til innhold

Ordbøker i OpenOffice.org? nei..


m0g1e

Anbefalte innlegg

Jeg spør bare helt åpent om dette, om noen faktisk klarer å installere ordlister med denne "DicOOo" veiviseren som følger med i OpenOffice.org..

 

For det første så synest jeg installasjonen av OOo burde vært litt som Ubuntu omsider har blitt - å få et valg med å installere lisensbelagt drivere/programvare osv. Regner med de fleste som bruker OOo trenger ordbøker uansett.. Om det er ideologien med at mest mulig skal være "GNU / Open Source" programvare som er med på å gjøre dette ufattelig upraktisk vet jeg jo ikke. Om noen vet mer om dette så gjerne utdyp det.

 

Men til problemet: Jeg har faktisk aldri klart å installere en eneste ordbok med veiviseren til OOo - DicOOo. Har omsider klart å få frem en liste over hvilke ordbøker jeg kan finne meg (proxy-instillinger finnes naturlig nok ikke i programmet, selv om ikke alltid det har vært problemet heller) og så velge disse. Men lengere kommer jeg ikke. Det står "Størrelse på nedlasting : 0.00 MB" eller tilsvarende og fryser. Selv med Windows brannmuren pent avslått og internett åpent på alle porter ut. Samme problemet i Ubuntu.

 

Har prøvd installasjon fra en kompis i nabolaget, min egen PC, mor og far sin PC, en klassekamerat på skolen (proxy), og min laptop i Linux. Jeg har på hjemmenettverket et dobbelt NAT, men det har ingen verdens ting å si for noen av tjenestene jeg benytter meg av og hoster mot internett.

 

Det eneste jeg kan komme med er at veiviseren er så elendig programert siden den verken kan gå igjennom proxy (som virkelig er blitt en "naturlov" å ha på de fleste bedrifter og skoler) eller gjennom andre nettverks om mine (..som sagt så tviler jeg STERKT på om dette er problemet.)

 

Til sist så kan det jo være serverene ordbøkene ligger på sin skyld (som hvilket er jo fullstendig uholdbart mtp hvor enormt OOo er som office-produkt).

Laster nå manuelt fra:

http://alioth.debian.org/frs/?group_id=30577

 

..hvor serveren hadde meget treg respons til nedlastingen. Vet som sagt ikke om dette er serveren OOo benytter seg av.

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne noen forklare forskjellen på disse to pakkene?

Regner med det er filformatet (.tar.gz - Linux, .zip - Windows) er problemet under, men forskjellen i størrelsen fikk meg til å tvile. ".tar.gz" pakken er jo over dobbelt så stor som ".zip" pakken...?

 

post-69119-1196581770_thumb.png

 

Et nytt problem ang ordbok-installasjonen jeg har kommet bort i er at DicOOo får problemer når jeg prøver å laste inn "spell-norwegian-2.0.9.tar.gz". (bildet) Tenker kanskje det har med lesingen av ".tar.gz" som ikke fungerer under Windows (XP). Vet jo at WinRAR tar slikt format, så det skulle jo ikke under meg at OOo har implementert det også..

 

edit: Fant ut ang ".tar.gz" installasjonen under Ubuntu at det kreves .zip pakke. Antar kanskje ".tar.gz" er kildekode av noe slag kanskje?

 

Et håp om å få synonymordboken til å fungere i veiviseren uten å installere noe annet samtidig mislykkes også..

Om noen har en lenke til synonymordbok som jeg kan laste ned manuelt ville dette vært flott :)

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Testet nettopp med 7.10 her, bak brannmur med dobbel NAT'ing. Veiviseren fungerte som en drøm, bare å klikk "Neste" når det stod 0.00MB, kjapt og grei nedlasting v.h.a. dicOOo. Jeg har aldri hatt problemer med dette, og også gjort det gjennom proxy med streng brannmur helt fint. Tips din ubuntu-venn om File->Wizards->Install new dictionaries.

Lenke til kommentar
Jeg spør bare helt åpent om dette, om noen faktisk klarer å installere ordlister med denne "DicOOo" veiviseren som følger med i OpenOffice.org..

 

For det første så synest jeg installasjonen av OOo burde vært litt som Ubuntu omsider har blitt - å få et valg med å installere lisensbelagt drivere/programvare osv. Regner med de fleste som bruker OOo trenger ordbøker uansett.. Om det er ideologien med at mest mulig skal være "GNU / Open Source" programvare som er med på å gjøre dette ufattelig upraktisk vet jeg jo ikke. Om noen vet mer om dette så gjerne utdyp det.

 

Men til problemet: Jeg har faktisk aldri klart å installere en eneste ordbok med veiviseren til OOo - DicOOo. Har omsider klart å få frem en liste over hvilke ordbøker jeg kan finne meg (proxy-instillinger finnes naturlig nok ikke i programmet, selv om ikke alltid det har vært problemet heller) og så velge disse. Men lengere kommer jeg ikke. Det står "Størrelse på nedlasting : 0.00 MB" eller tilsvarende og fryser. Selv med Windows brannmuren pent avslått og internett åpent på alle porter ut. Samme problemet i Ubuntu.

 

Har prøvd installasjon fra en kompis i nabolaget, min egen PC, mor og far sin PC, en klassekamerat på skolen (proxy), og min laptop i Linux. Jeg har på hjemmenettverket et dobbelt NAT, men det har ingen verdens ting å si for noen av tjenestene jeg benytter meg av og hoster mot internett.

 

Det eneste jeg kan komme med er at veiviseren er så elendig programert siden den verken kan gå igjennom proxy (som virkelig er blitt en "naturlov" å ha på de fleste bedrifter og skoler) eller gjennom andre nettverks om mine (..som sagt så tviler jeg STERKT på om dette er problemet.)

 

Til sist så kan det jo være serverene ordbøkene ligger på sin skyld (som hvilket er jo fullstendig uholdbart mtp hvor enormt OOo er som office-produkt).

Laster nå manuelt fra:

http://alioth.debian.org/frs/?group_id=30577

 

..hvor serveren hadde meget treg respons til nedlastingen. Vet som sagt ikke om dette er serveren OOo benytter seg av.

 

 

Har alltid funka fint for meg, både når jeg jobba som admin på VGS, og på private maskiner.

 

Men om du har linux, så installeres vel dette når du installerer støtte for spåk X? Sånn det funker i Fedora i allefall (og har funka de siste XXX åra...)

Lenke til kommentar
For å legge inn ordbøker i Ubuntu (Mint) bruker jeg alltid System->Språkstøtte.

 

Hmm. En ting temmelig knotete ting da jeg ikke ser noe av dette i Ubuntuguide.org bla.a. Har uansett fått ordlistene installert manuelt. Skulle gjerne hatt synonymordliste om noen visste om en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...