^fmj Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Kan jeg fremkalle bilder som jeg finner på nettet? Til privat bruk selvsagt. Er snakk om landskapsbilder. Endret 2. desember 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Det er jeg veldig usikker på, men du kan jo sende en mail til de som har lagd bildene/har rettighetene på de om et lite spørsmål om at du vil bruke de privat? Er i hvertfall veldig kjedelig når du plutselig ser dine egne bilder på reklamer og sånn (ja da, vet du skulle ha det privat bare hehe), slik som han eieren av NDesign-Studio.com var jo iutlandet en gang, og fant et av hans bilder på en reklameplakat eller noe sånt, uten å ha fått spørsmål om de skulle få bruke bildet en gang Så spør først Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Noen andre som vet? Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Ditt spørsmål reguleres av Åndsverkloven. http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html Så vidt jeg vet så kan du ifølge § 12 kopiere omtrent hva du vil, så lenge det er til privat og ikke til ervervsmessig formål. Jfr: Eksemplarfremstilling til privat bruk § 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed................... Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Hva om man ikke vet hvem som lagde bildet? Det er ikke akkurat navn på alle bildene som blir lagt ut. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Bilder med Creative Commons kan ofte brukes uten at man trenger å spørre fotografen. Men ellers så har alltid fotografen copyright og du kan ikke bruke bildet uten samtykke. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Men ellers så har alltid fotografen copyright og du kan ikke bruke bildet uten samtykke. Men hva ligger i "bruke"? Har man ikke lov til å printe det ut og henge det opp på veggen hjemme hos seg selv? Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Veldig usikker på dette, man kan ihvertfall ikke bruke det kommersielt uten samtykke, heller ikke redigere det og kalle det sitt eget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå