Gå til innhold

Kabler - Bare noe lureri?

Anbefalte innlegg

Leste gjennom tråden og kom til å tenke på disse: Denon AK-DL1. Dette må jo være en knallkabel. http://hifiklubben.no/produkter/kabler/dig...1%2C5_meter.htm Bare les omtalene på amazon.com: http://www.amazon.com/review/product/B000I...nDateDescending

Analoge kabler har jeg dog fullstendig tro på har innvirkning på lyden.

Hehe! Bra mange idioter der ute. Digital kabel til 4,5k.

Trenger jo for faen ikke en så "god" kabel for f.

Analoge ja. Men faen ikke at plutselig bled det mer fyldig i lyden kommentarene.

Fyfaen! Skjermet kabel med riktig dimensjon på lederen er for faen MER EN NOK!

Fyfaen det finnes mange idioter der ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jada. Stikk og bruk 30.000 per meter kabel og isolatorer for og heve kabelen over gulvet.

Er på vei, men har ikke penger til det atm. Skal muligens kjøpe nytt forsterker sett.

Men om en 10år så forhåpentligvis har jeg det ;)

Heller det enn 300hk jeg ikke trenger.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Eneste "fordel" med en så dyr kabel er vel at den kapasitive og induktive resistansen blir minimal, mulig noen kan høre forskjell på det ettersom frekvenser kan bli dempet/forvrengt/forsvinne over en dårlig kabel. Men da må forsterkeren ha lignende specs. Med en hvermanns forsterker.... kommer aldri til å skje. Skal man ha virkning av en kabel med få mohm motstand, så må forsterkeren ikke ha høyere utgangsimpedanse enn kabel impedansen. Bare kontaktpunktet mellom forsterker og kabel ødelegger for kabelens impedanse.

Crown Audio produserer en patentert klasse I switchmode forsterker til bruk for STORE konserter som de påstår har 8000 ganger dempningsfaktor ved 8ohm høyttaler impedanse (20-100hz).

http://www.crownaudio.com/amp_htm/itech.htm

Dempningsfaktor er høyttaler impedanse delt på utgangsimpedanse på forsterkeren (ved oppgitt frekvens), det vil si at utgangsimpedansen til denne Itech forsterkeren er 1 milliohm (0.001 ohm) ved 20-100hz. Hvis man har en kabel med 1milliohms motstand (husk 1 milliohm hver leder = 2 milliohm) får man en dempningsfaktor på 8/0.003= 2666 ganger dempningsfaktor. Se etter i elfa katalogen hvis noen har den, der finner dere motstanden på forskjellige metaller ved bestemt diameter og lengde. Blir ikke noe småtteri til høyttaler kabel denne Itech forsterkeren må ha for å beholde den høye dempningsfaktoren. For de som ikke vet det, dempningsfaktor er et tall på hvor god kontroll forsterkeren har over elementet/høyttaleren. En forsterker med høyere dempningsfaktor får en mer bestemt/hardere (ikke høyere) lyd og høres bedre på lang avstand enn en forsterker med lav dempningsfaktor. Det er derfor de gamle folka sier at de gamle forsterkerne er bedre enn de nye, fordi de har lav dempningsfaktor og er mer behagelig å høre musikk fra (mykere lyd). Men uansett om det er hørbart er det ikke nok til at det er verdt prisen som er skyhøy i forhold til en hvermanns forsterker/kabel.

Serielt digitalt signal har bare 2 tilstander, av og på (0 og 1), sier det samme som at enten så fungerer det eller så fungerer det ikke, så her har kabel ingenting/lite å si. Hvis det er et digitalt signal som må ha riktig timing, har kabler mere å si for kvaliteten på signalet. Hvis signalet buffres (lagres i korttids minne) i mottaker vil kabelen ha veldig lite å si. Men jeg må si meg enig med Lord Grÿllwotth, dette er egentlig bagateller for de fleste. Bare nyttig i et studio.

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar

God skjerming,god terminering,og litt påpasselighet om hvordan du plasserer kablene i forhold til potensielle støykilder som feks strømkabler,stikkontakter , TV apparat osv.har vel etterhvert overbevist meg utgjør den største "forskjellen på kabler".Ser derfor ikke bort i fra at de forskjellene man hører(for det kan nemlig høres),,skyldes dette,og ikke ledeegenskapene direkte.Dvs.at en liten times arbeide ved kjøkkenbenken i de langt fleste tilfelle kan resultere i en bedre kabel enn 50 000 på disken kan gjøre bedre!

Mvh Rune

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest member-63169

Grunnen til at jeg er så skeptisk til kabler generelt er fordi alle har sine egne meninger om måter å lage dem på. Noen DIY fletter sammen nettverkskabler, som visst skal vere magisk. Noen Danske hifi entusiaster mener at en høyttalerkabel skal vere en solid tykk leder. Andre mener de skal vere flertrådet, for å kunne utnytte seg av skin effekten, noe som visst bare skal ha noe å si i høyfrekventområdet. Og likevel skal en visst ikke få noe serlig ut av dette før man bruker litz ledning, mangetrådet ledning der enhver leder er isolert for seg selv. At en leder leder best i luft, og blir påvirket av statisk elektrisitet i plastik, så tenk på dette, enhver forsterker inneholder metervis med kobberledere som sitter på printkort laget av plastikk, eller pcb, som er plastikk. Men har egentlig ikke noe imot kabler, tenker ett fornuftig og kobberrent tverrsnitt skal holde :)

Lenke til kommentar

er mange forsjellige meninger hva som er best fra kabelprodusentene.. og mye av det kan virke tullete.

kabel med god dimensjon til ca 50kr metern holder til det meste. :cool:

du kan høre forsjeller om du bruker tusenvis av kroner på kabler, men dette er som oftest veldig minimalt, og du bør ha veldig bra elektronikk og høytalere hvis dette skal være noe å i det heletatt tenke på.

hvis du tenker på å kjøpe no skikkelige kabler til annlegget ditt, så bør du høre om du får lånt noe med deg hjem for å teste, fleste hifi butikker har jo massevis liggende. :thumbup:

hører du forsjell som du mener er hverdt prisen, så er det jo bare å kjøpe, hvis ikke, la vær :tease:

men dette er kun hvis du hører MYE på musikk osv og er veldig opptatt av detaljer etter min mening hvertfall.

;)

Lenke til kommentar

Jøss, går denne tråden sin gang ennå?

Jeg har XLR interconnects til 150 spenn, kjører de mellom Electrocompaniet ECi5 og EMC 1-UP. Det kommer faktisk lyd ut av høyttalerne, selv om man skulle tro dette ikke kunne SKJE hvis man følger noe av det som står skrevet i tråden. Man kunne vel forventet fæle skurrelyder og lure på om høyttalerne var sprengte med disse kablene.

Uansett, fra tørr spøk til ladet revolver - det viktigste med en kabel er de tre elektriske faktorene som har noe de skulle ha sagt i en kabel - induktans, kapasitans og resistans. Skin-effekten er reell, men for alle praktiske formål er den neglisjerbar.

Hva vil dette si i praksis?

- Man vil kunne høre forskjell på en fornuftig konstruert kabel og en ikke fornuftig konstruert kabel.

- Man vil ikke kunne høre forskjell på to fornuftig konstruerte kabler

Hvorfor?

Forskjellene er for små. Øret er ikke et veldig presis måleredskap, og sansene våre er veldig synergistiske av seg, hvilket har med psykoakustikk å gjøre. Det er ikke bare lyden som påvirker det vi hører. Grad av forutintatthet, om vi er sultne eller mette, om vi har det komfortabelt eller kaldt/varmt, om det er tung luft i lokalet, you name it.

Jeg kan garantere at de som hevder de hører forskjell ikke klarer dette i en ABX-blindtest hvor man må svare riktig på spørsmålet om hvilken av de to kablene som spiller. Om man hører forskjeller er én ting, å bevise det med empiri og statistikk er en helt annen.

Selv personer som er skråsikre på at de hører forskjeller, til og med store navn innen selve bransjen, sliter fælt med dette. I starten av testen er selvtilliten på topp, og det er ikke en ting i eksistens du ikke klarer å høre forskjell på - helt til resultatet blir dasket i fanget på deg og du sitter måpende.

Red.: Tenkte jeg skulle legge til en fin idé. Gå til en sjappe og si du skal ha skikkelig gode kabler, og lir ut av selger at det er store forskjeller på kablene. Spør om han kan demonstrere dette i en blindtest på stedet, da du er litt skeptisk til at det skulle være alfa-omega. Du er ikke frekk eller noe, du bare ber om å få det demonstrert? :mrgreen:

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar

Quoter meg selv her fra en annen tråd som endte opp i så å si samme diskusjon som denne tråden.

Kan vel si dette er en form for blindtest? :p

Pappa kom hjem fra jobb en dag, jeg hørte på en cd vi begge har hørt masse på, han kom inn på rommet for å høre hvordan dagen hadde vært osv. Og etter en 10mins samtale spurte han meg om jeg hadde gjort noe med anlegget.

Det måtte jeg informere om at jeg hadde kjøpt nye signalkaber da jeg var i byen. Noe jeg ikke hadde fortalt.

Så her kommer altså fattern og hører forskjell, han er ikke spess hifi interessert bare veldig musikk interessert og han hørte forskjell uten å ane at det var en forandring der. Han kjenner bare den cden jeg hørte på (Neil Young & Crazy Horse - Weld) veldig godt. Dette var dog signalkaber, men uansett. Var heller ikke at jeg byttet ut lakrissnøret som følger med cdspillere, her byttet jeg ut noen monster kabler til ca 550,- med noen Kimber kaber til 610,-

Det var Monster M350i mot Kimber Tonik begge på 0.5meter.

Vi byttet etterpå tilbake til Monster og begge merket forskjellen godt.

Litt morro at en ikke spess hifi interessert klarer å høre forskjell på kabler som han ikke vet er byttet, han kjenner bare musikken veldig godt og har seff hørt mye på anlegget mitt :)

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Tvinnede kabler skal visst ha en viss beskyttelse for støy i seg selv, eller var det at tvinnede strømledende kabler støyet mindre... Likevel, jeg har mer tro på signalkabler enn høyttalerkabler pgå ett signal er mer sårbart pga dets lave energi.

En test jeg alltid har hatt lyst å gjøre er å lage de dårligste høyttalerkablene jeg klarer, feks tvinne sammen noe rusten stålstreng eller noe, noe som er så langt ifra HiFi som det går an til å bli for å høre hvordan virkelig dårlige kabler hørest ut i forhold til noen dyre. Det eneste som skulle vere likt på kablene var resistansen (øke tverrsnittet på min).

Hehe.

Og ABX testet det selvfølgelig

Har egentlig ikke noen mening om hva svaret kan bli.

En annen ide jeg har hatt er å faktisk spørre en instrumentingeniør, en som lager følsomme og hypernøyaktige måleinstrumenter for ett eller annet (feks gravitasjon). Om det faktisk blir forskjell angående hvilke kabler en bruker i instrumentet, om det feks kan bli feilmålinger om ikke kablene er gode nok.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg HØRER forskjell på billige ledninger type 30 kr/m, og f.eks. Nordost Heimdal - bare hvis nen lurte. Jeg har testet dette på McIntosh ma7000 og forskjellen er der absolutt. Jeg har ikke hørt forskjell på andre "voodoo"-greier, som slik spray man sprayer i bassporter; CD-skuffer etc. og "kabelløftere" og annet gøy, så at det er placebo har jeg vanskelig for å tro.

Uansett, det er lite å hente på høyttalerkabler, i forhold til signalkabler og strøm hvor det er masse å hente. Til alle skeptikerne: hva med å gå til en HiFi-butikk, og låne med seg et knippe kabler. Alle forhandlere med respekt for seg selv låner ut ledninger. Så kan dere se om det er verdt prisforskjellen. :)

_________

For all del, det er jo folk som mener at 320 kbs MP3-filer er CD-kvalitet òg.

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar

Har jeg sagt noe annet? Digitalkabler er det veldig lite, eller ingenting, å hente på. Så lenge man har tilstrekkelig båndbredde til å få alle 1-ene og 0-ene trygt frem ... Jeg bruker selv HDMI fra "Claser'n" mellom DVD og prosessor.

Analoge kabler, dvs: høyttalerkabler, signalkabler, strøm etc. er det mulig å høre forskjell på.

Lenke til kommentar

Mye bombastisk ute å går i denne tråden.

Synsing og subjektivisme er egentlig forferdelig uinteressant i denne sammenheng.

Oddvar: Du sier du klarer å høre forskjell på kabler. Hvilken er best? Siden jeg allerede vet hva du åpenbart vil svare - hvorfor har pris noe som helst å si på hvilken metallbit som forbinder punkt A og B? Takler du en ABX test med disse kablene uten å gjette vilt? Hvorfor har strømkabler og signalkabler mer å si på lyden enn høyttalerkabler? Er du i stand til å skille et lossless spor fra et 320kbps mp3-spor? Også dette i en ABX test?

Lenke til kommentar
Oddvar: Du sier du klarer å høre forskjell på kabler. Hvilken er best? Siden jeg allerede vet hva du åpenbart vil svare - hvorfor har pris noe som helst å si på hvilken metallbit som forbinder punkt A og B? T

Jeg kan svare for han jeg. Det er som annen hifi, ikke snakk om hva som er best, men at det låter forskjellig.

Hva er best av Pizza og Biff... Jo det er en smaksak, slik er det også med kabler.

Det har lite med pris å gjøre. Så hvis du leser innlegget mitt hvor jeg bytter ut kaber som koster ca det samme fordi de låter forskjellig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...