Gå til innhold

Kabler - Bare noe lureri?

Anbefalte innlegg

Hmm.... *rote fram sporingsnr*

De er på omlastings sentralen nå, er nok framme kl 5.

Men dessverre så må jeg vente et par dager til på forsterkeren.

----

Men som referanselåter tenkte jeg å bruke Rage Against The Machine sitt første album. Det er en av de få albumene jeg faktisk har på CD.

Spørsmålet er om jeg skal spille av CD fra pcen eller om jeg skal spille av FLAC filene som er vinyl rip av samme plata, kvaliteten på FLAC filene er i 96kHz/24-bit kvalitet, noe jeg trooor er bedre enn CD-en.

Lyden blir overført over Optisk SPDIF til en Arcam AVR300 med noen PSB T55 høytalere. - Skal lage en fiiiin lang post når testingen er ferdig med hva slags utstyr som ble brukt og notater og vurderinger fra vertfall 2 av kameratene mine, det er de som skal blindteste - for jeg liker best at det er jeg som fikler med mitt eget utstyr ;)

Endret av nts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder retningsbestemthet i kabler er det faktisk nesten det eneste som KAN ha en slags reell inflydelse på lyden,og det har ingen som helst ting å gjøre med at signalet går mer ubesværet en vei enn den andre.Det betyr at kabelen er skjermet/jordet.Jording er vanligvis tilkoplet ytterleder i kun den ene enden.Og så kommer ti-tusen kr spørsmålet: Det heter seg at jord på signalkabel skal være tilkoplet i forsterkerenden,men hva da med kabel fra CD osv? Tja si det.Noen hevder at kun ut-kabler fra forsterkeren skal gå i pilenes retning,og kanskje det rett og slett er slik at pilene betyr hvor jordingen kommer fra,og altså ikke betyr hvilken vei lyden skal gå.Ikke vet jeg,,,man må bare prøve seg fram . Men at skjerming/jording av kabler har betydning,og at det bortimot er det eneste som har betydning,er jeg svært så sikker på.

Husk at det er svært mye stråling og magnetisme i lufta bak et stereoanlegg,både fra nettledninger og andre kabler.Derfor bør også høyttalerledninger skjermes,så sant mulig,og forskjellen før/etter må bare høres.Noen måter å skjerme høyttalerkabler på fungerer best med tilkopling til forsterkerchassis,men ikke alltid.

Den enkleste måten å få høyttalerkabelen bedre skjermet på er å tvinne den,om den er såpass stiv at det lar seg gjøre.

Et søk på nettet vil fortelle hvorfor.Utredninger om elektromagnetisme orker jeg ikke å skrive :D

Dette har ingenting med rosa enhjørninger eller annet hokus pokus å gjøre,dette er i høyeste grad reellt.

Mvh Rune :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg vil da definitivt si at testing av kabler, er noe for mythbusters.... :yes:

Ellers vil jeg spørre om Nordost Super flatline (503kr/m) var bortkasta kabler til en AVR255 og QLN Artech 12, iogmed at jeg bør ha samme kabler til eventuelle bakhøytalere som kommer i framtiden... ?

Min "hjemmekino"

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Skjerming er viktigest her. i alle fall om du har mye kabelrot bak tv'n. Ellers så bruker jeg heller penger på

en bra forsterker enn å sløse bort pengene på dyre kabler.

Skjerming er viktigst ja.

HDMI kabel er designet fra DVI kabler til og rekke over den magiske 10m grensen som DVI kabler ikke er designet for og overgå.

Uansett vill en kort HDMI kabel på 2-3m ikke ta skade av noe slag.

SPDIF kabel er det garantert ikke noe vits og gå for "monster" kabelene.

Signalkabler mellom forsterkere er jo de som er utsatt. Høytalerkablene blir jo også utsatt men ikke av en så værre grad som signalkablene. Siden støyen som er innenfor 20Hz-20KHz som kommer på signalkablene blir forsterket.

Lenke til kommentar

Har idag et par Jamo D830 til en nette sum av 16.000,- sammen med Pioner VSX-LX70. Brukte før helt vanlig kobber kabler kjøpt på vanlig elektro butikk til en 25,- \m eller noe slikt..

Byttet over til høyttaler kabel fra Monster til 75,- \ m. og hører faktisk forskjell. Lyden er på ett vis klarere, og det blir mer bass.

Merket så stor forskjell fra bilig til dyr, men fra dyr til billig merket jeg forskjellen. Altså, fra god kvalitet til mindre god kvalitet.

Om oppgraderingen faktisk er verdt det, er noe man kan diskutere. Selv angrer jeg ikke et sekund på det.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg merket mest forskjell på signal kabler, men det er vel fordi jeg alltid har hatt gode høyttalerkabler.

De første jeg kjøpte kostet egentlig 700,- for 2x3m, de jeg har i dag kostet vel 2300,- for 2x1,5m.

Men som sagt er det signalkaber jeg har merket størst forskjell.

Der har jeg oppdaget klare forskjeller selv innen samme prisklasse.

Har noen monseter og noen kimberkabler som koster +- 600,- Og det er faktisk stor forskjell på dem. Har testet fra samme kilde osv og det er klare forskjeller. Monsterkablene har en mye mere fyldig lyd med mere bass og varmere klang, mens Kimber kablene har en mye mere nøytral lyd og er mye "bedre" i toppen enn Monster kablene.

Slik er det hvert fall i mitt anlegg og mine ører.

Lenke til kommentar

At du hører forskjell på bass kan jo være sant. Siden det er der mestparten av energien ligger. Men rart at du sier slikt. Det er neppe store tapet over en slik kort strekning.

Hvor mange watt tror du går ut av din forsterker på det meste?

P = U2 / R

Snu denne for og så vite Volten (U) så med Ohms lov kan man finne Strømmen (I).

I = U * R

Skulle gjerne ha koblet opp et oscilloskop og sett på utgangssignalet ved høytaleren, og utgangssignalet ved forsterkeren og sett etter tap og forvregninger. Men selfølgelig kan jo oscilloskopet skape forstyrrelser, men finnes løsninger sikkert.

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar

Mente ikke at lengden på høyttalerkablene hadde noe å si.

De er laget på helt forskjellige måter.

De første jeg hadde var tynne mere standar kabler ala disse

hdav.jpg

Mens de jeg har i dag ser slik ut:

11993606388FS-1.jpg

Som du ser er disse flate og brede

11987740038fs2-1.jpg

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Har selv et anlegg til kr 10000+. Ikke har jeg noe godt musikk øre, og tror heller ikke at jeg vil høre forskjell på kabler på mitt anlegg.

Men jeg er fortsatt overbevist om at kabler har sitt å si. Ser at mye av diskusjonen går på dyre vs billige kabler. Regner med at dere egentlig snakker om gode vs dårlige (da noen helt sikkert selger dyre dårlige kabler).

Men mitt spørsmål til dere som ikke hører forskjell på kabler er:

Har du et 5.1 anlegg til pc'en din til kr 749, eller et high end HiFi stereo anlegg til 50k. Og er du en audio freak?

Tror selv at de som har anlegg til 50k og elsker lyd hører forskjell, mens de som er som meg ikke hører forskjell på sine egne høytaler og de inne hos naboen på andre siden av veggen :)

Lenke til kommentar
Men mitt spørsmål til dere som ikke hører forskjell på kabler er:

Har du et 5.1 anlegg til pc'en din til kr 749, eller et high end HiFi stereo anlegg til 50k. Og er du en audio freak?

Glad i audio, og anlegget mitt koster vel 3-4k. Alt jeg har råa til fortiden. Egentlig mest glad i å bygge selv. Spørs vel om du har anlegg for å høre på musikk eller for å høre på renest mulig lyd.

Jeg mener at høyttalerkabel er det ikke vits å bruke mer enn nødvendig på, men signalkabel er vel litt mer alfa-omega, mtp at signal og støy fra de blir forsterka med x antall dB. Det skal sies at jeg nettopp har kjøpt en ny signalkabel, siden den forrige var en standard clas-ohlson sak, men jeg har ikke hørt noe mye forskjell (en anelse finere bass kanskje? :D).

Altså, dere kan diskutere frem og tilbake om placebo-effekt, flatkabler o.l., men jeg mener at hvis du har en høyttalerkabel som er godt overdimensjonert, så skal dette holde i massevis. Det jeg husker i fra el.læra var at ved høye frekvenser så "legger" signalet seg mer og mer ut mot kantene i en rund leder, men det er jo bassen som stikker av med mest strøm, mens diskanten sitter igjen med en liten brøkdel i forhold. Så formfaktoren har vel ikke mye å si imho.

Poenget mitt er at hvis du vurderer å kjøpe deg ht-kabler til flere tusen, fordi du ikke liker lyden, så burde man heller søke etter andre eventuelle "feil". Filtrering av nettspenninga for eksempel. Mye dritt på nettspenninga. Eller så ligger kanskje signalkabelen din rett ved siden av strømkabelen til tv'en? :p

Har mest tro på at mye av dette med kabler har med design å gjøre. Hadde man skulle hatt kun funksjonalitet, så hadde en billig lakriskabel fra biltema og litt kobberteip vært en ideell løsning.

Lenke til kommentar
Leste gjennom tråden og kom til å tenke på disse: Denon AK-DL1. Dette må jo være en knallkabel. http://hifiklubben.no/produkter/kabler/dig...1%2C5_meter.htm Bare les omtalene på amazon.com: http://www.amazon.com/review/product/B000I...nDateDescending

Analoge kabler har jeg dog fullstendig tro på har innvirkning på lyden.

Haha, de omtalene på amazon er det verste jeg har lest :!:

Lenke til kommentar
Hvilke kabler er det egentlig jeg trenger mellom forsterker og høyttalere?

er disse ok? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=122694

Så lengre bak i tråden en som snakket om 640mm2 store høyttalerkabler, hadde likt og sett disse ligge på et stuegulv:)

Kjøp hvilke som helst kabler, gjerne på rull, og klipp til samt terminer i rett lengde for dine behov!

Vanlige lisser fra Clas funker fett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...