cazber Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 HDMI er digitalsignaler, som i praksis vil si at enten så fungerer kabelen 100%, eller så fungerer ikke kabelen i det hele tatt. Det er uansett anbefalt å gå litt opp i pris på digitalkabler når det gjelder lange kabelstrekk (Typisk 6-8+ meter) pga ekstra skjerming som garanterer signalet. For korte kabelstrekk (Under 6-8 meter) er det bare å pøse på med den billigste kabelen du finner, siden skjerming ikke er så viktig under en viss lengde på HDMI. Det kommer jo litt an på hvordan protokollen til HDMI er (jeg vet det ikke). Dersom den tillater tap av data, så kan jo faktisk en litt bedre skjermet kabel kunne ha noe for seg, men dersom det er en protokoll som ikke tillater tap av data, så er det nok slik at virker den, så virker den. CD Audio tillater jo tap av data, og der bruke man jo i prinsippet digital overføring. Derfor programmer som Exact audio copy finnes, men selv det kan ikke garantere en perfekt kopi av en cd. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg har bestillt meg nye høyttalerkabler, skal hente dem i morgen. Lurer på om jeg vil oppleve mye forskjell. Gleder meg til å sjekke! Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) Nå har jeg vel hørt forskjellig musikk på de nye kablene i ca 6 timer til sammen. Personlig syns jeg det var overaskende store forskjeller på disse Xindak FS-3 og mine (gamle) Synergistic Research Speaker 2000. Disse er to ganske forskjellige kabler. FS-3 en en "flat" høyttalerkabel som er vel ca 2cm tykk eller noe. Mere kan leses her. Mens Synergistic er vanlig runne og ganske tynne kabler med banan plugger. FS-3 har spader og er 2x1.5m mot 2x3m hos Synergistic. Men over til det som teller nemlig lyden. Etter å hatt litt problemer med både festet på forsterker og høyttalerene var det tid for å sette seg ned å høre. Ved første lydbølge var jeg ikke spess imponert. Noe jeg egentlig regnet med, siden jeg ikke har opplevd noe særlig forskjell på høyttalerkabel fronten før. Jeg satt nå å hørte på ett Marit Larsen album. Vokalen hennes kom tydligere fram og det var noen andre småting. Men ikke noe som kunne forsvare prisen helt. Så da var det videre til neste cd. Det ble Katie Melua - Pictures. Her ble det andre boller. Stemmen hennes ble mye mere realistisk. Her fikk jeg med meg detaljer jeg ikke har hørt før. Som feks "smatting" når hun åpner munnen for å synge. Også grepskifene på gitaren kom veldig tidlig fram i feks spor 4 What I miss about you. Det ble nesten litt plagsomt Bassen i noen av låtene går rimlig dypt og slår hardt og mye nye kabler var det ikke noe problem. Her slå det både hardere og gikk dypere enn med de gamle kablene. Uten at den ble for feit eller slapp. Videre så var det Led Zeppelin sin tur. Dette var rett og slett en glede å høre på. Lydbildet er mye mere oppløst og det var ikke noe problem å skille alle slagt instrumenter fra hverandre selv fra dårlig innspillinger. Nå sitter jeg å hører på Dark Side of the Moon på SACD. Og det er fantastisk For å komme med en liten konklusjon så er FS-3 mere oppløst og slitter alt av detaljer gjennom. Øver mellomtonen er mye mere tilstede og litt "feitere" enn før. Dame stemmer er meget realistiske. Bassen slår hardere og dypere enn med de gamle kablene. Den er "snillere" i toppen enn de gamle kablene som kunne gjøre diskanten noe slitsom ved lite nabovennlig lydnivå. Placebo eller ikke, er det forskjell for meg er jeg ett skritt nærmere lydnirvana De er faktisk rettningsbestemte noe jeg tviler sterkt på har noe å si... Endret 19. januar 2008 av GnoMiz Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 De er faktisk rettningsbestemte noe jeg tviler sterkt på har noe å si... Ja. lyden er jo vekselstrøm! det er det samma om du kobler feil på minus og pluss bare du gjør det på begge høyttalerene. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) Fetus håper det fordi det måtte jeg gjøre pga vinklingen på spadene på kablene Endret 19. januar 2008 av GnoMiz Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Nå har jeg vel hørt forskjellig musikk på de nye kablene i ca 6 timer til sammen. Personlig syns jeg det var overaskende store forskjeller på disse Xindak FS-3 og mine (gamle) Synergistic Research Speaker 2000.Disse er to ganske forskjellige kabler. FS-3 en en "flat" høyttalerkabel som er vel ca 2cm tykk eller noe. Mere kan leses her. Mens Synergistic er vanlig runne og ganske tynne kabler med banan plugger. FS-3 har spader og er 2x1.5m mot 2x3m hos Synergistic. Men over til det som teller nemlig lyden. Etter å hatt litt problemer med både festet på forsterker og høyttalerene var det tid for å sette seg ned å høre. Ved første lydbølge var jeg ikke spess imponert. Noe jeg egentlig regnet med, siden jeg ikke har opplevd noe særlig forskjell på høyttalerkabel fronten før. Jeg satt nå å hørte på ett Marit Larsen album. Vokalen hennes kom tydligere fram og det var noen andre småting. Men ikke noe som kunne forsvare prisen helt. Så da var det videre til neste cd. Det ble Katie Melua - Pictures. Her ble det andre boller. Stemmen hennes ble mye mere realistisk. Her fikk jeg med meg detaljer jeg ikke har hørt før. Som feks "smatting" når hun åpner munnen for å synge. Også grepskifene på gitaren kom veldig tidlig fram i feks spor 4 What I miss about you. Det ble nesten litt plagsomt Bassen i noen av låtene går rimlig dypt og slår hardt og mye nye kabler var det ikke noe problem. Her slå det både hardere og gikk dypere enn med de gamle kablene. Uten at den ble for feit eller slapp. Videre så var det Led Zeppelin sin tur. Dette var rett og slett en glede å høre på. Lydbildet er mye mere oppløst og det var ikke noe problem å skille alle slagt instrumenter fra hverandre selv fra dårlig innspillinger. Nå sitter jeg å hører på Dark Side of the Moon på SACD. Og det er fantastisk For å komme med en liten konklusjon så er FS-3 mere oppløst og slitter alt av detaljer gjennom. Øver mellomtonen er mye mere tilstede og litt "feitere" enn før. Dame stemmer er meget realistiske. Bassen slår hardere og dypere enn med de gamle kablene. Den er "snillere" i toppen enn de gamle kablene som kunne gjøre diskanten noe slitsom ved lite nabovennlig lydnivå. Placebo eller ikke, er det forskjell for meg er jeg ett skritt nærmere lydnirvana De er faktisk rettningsbestemte noe jeg tviler sterkt på har noe å si... Etter å ha lyttet til mitt "bedritne" anlegg og lyttet etter disse særegenhetene du forteller om så har jeg heller ingen problemer med å høre disse tingene du nevner. Mimikk i utale fra vokalist kommer godt fram mens grepsskiftenme blei det værre med men nå har jeg lyttet på svart metall og goth da. Anlegget består av Technics SL-PG320A CD spiller type gammel, Nad C 162 forforsterker og en CV A0,8KW effektforsterker, Proson Twin 1000 høyttalere (produseres ikke lengere) og kabler for til sammen litt under tusenlappen. Jeg tror det fremdeles er mye føling og placebo ute og går her samtidig med at de forskjellene du muligens hører forsterkes av hjernen før helhetsintrykket oppleves. De er jo tross alt retningsbestemte og du har koblet de feil vei, burde ringe noen bjeller da. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Etter å ha lyttet til mitt "bedritne" anlegg og lyttet etter disse særegenhetene du forteller om så har jeg heller ingen problemer med å høre disse tingene du nevner.Mimikk i utale fra vokalist kommer godt fram mens grepsskiftenme blei det værre med men nå har jeg lyttet på svart metall og goth da. Anlegget består av Technics SL-PG320A CD spiller type gammel, Nad C 162 forforsterker og en CV A0,8KW effektforsterker, Proson Twin 1000 høyttalere (produseres ikke lengere) og kabler for til sammen litt under tusenlappen. Jeg tror det fremdeles er mye føling og placebo ute og går her samtidig med at de forskjellene du muligens hører forsterkes av hjernen før helhetsintrykket oppleves. De er jo tross alt retningsbestemte og du har koblet de feil vei, burde ringe noen bjeller da. Jeg hadde ikke problemer med det før jeg heller på noen innspillinger, men hadde ikke oppleved det på de jeg tok som eksempel. Jeg har da ikke koblet kablene feil? Sist jeg sjekket så går signalet ut fra forsterkeren og inn i høyttalerene.... Det er nok noe av dette som er placebo, men jeg tviler sterkt på at alt det jeg opplevde som bedre var/er det. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 hvordan skal retningen på kabelen ha noe og si ?? jeg har en retningsbestemt kabel til center høyttaleren , og har da koblet den deretter , men jeg kan ikke i mine villeste drømmer fatte at kobber skal lede et signal bedre en vei en den andre . noen forklar meg logikken . Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 hvordan skal retningen på kabelen ha noe og si ?? jeg har en retningsbestemt kabel til center høyttaleren , og har da koblet den deretter , men jeg kan ikke i mine villeste drømmer fatte at kobber skal lede et signal bedre en vei en den andre . noen forklar meg logikken . Når du nevner det, jeg har en gitarkabel; Jack-Jack med piler som viser hvilken vei signalet skal gå aldri skjønt greia med det Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 For å komme med en liten konklusjon så er FS-3 mere oppløst og slitter alt av detaljer gjennom. Øver mellomtonen er mye mere tilstede og litt "feitere" enn før. Dame stemmer er meget realistiske. Bassen slår hardere og dypere enn med de gamle kablene. Den er "snillere" i toppen enn de gamle kablene som kunne gjøre diskanten noe slitsom ved lite nabovennlig lydnivå. Placebo eller ikke, er det forskjell for meg er jeg ett skritt nærmere lydnirvana Synd du kastet bort en gylden sjanse til å utføre en blindtest. Håper noen andre ber om hjelp fra et par kompiser neste gang, og at resultatet blir notert gjennom flere prøvelyttinger. Tror jammen at jeg skal gjøre et slikt forsøk selv. Lenke til kommentar
nets Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Det skal jeg også gjøre. Har en hi-fi kamerat som har litt peil og som faktisk har bygd sin egen forsterker og høytalere så han har god peil. Så han burde være habil i en slik test. Jeg har en avtale med gnomiz om å låne kablene hans og se om jeg selv klarer å høre noen forskjell på billige "elkjøp/expert" kabler og de gamle hans, som vistnok er veldig gode. Jeg må bare få rota meg til å betale frakt, for det gidder han ikke betale =P Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Jeg har en avtale med gnomiz om å låne kablene hans og se om jeg selv klarer å høre noen forskjell på billige "elkjøp/expert" kabler og de gamle hans, som vistnok er veldig gode. Jeg må bare få rota meg til å betale frakt, for det gidder han ikke betale =P Send meg en PM (her eller på irc) med adressen din så kan jeg legge ut for frakten. Kan vi heller bare ta en betaling om du ønsker å beholde dem Lenke til kommentar
Clutch Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Det skal jeg også gjøre. Har en hi-fi kamerat som har litt peil og som faktisk har bygd sin egen forsterker og høytalere så han har god peil. Så han burde være habil i en slik test. Jeg har en avtale med gnomiz om å låne kablene hans og se om jeg selv klarer å høre noen forskjell på billige "elkjøp/expert" kabler og de gamle hans, som vistnok er veldig gode. Jeg må bare få rota meg til å betale frakt, for det gidder han ikke betale =P Flott at du prøver andre kabler,men med denne holdningen din der du sier; "de gamle hans,som vistnok er veldig gode" ,så er jeg sikker på at du kommer til å like disse. Forutintatthet kalles dette. Få denne hifi-kameraten din (eller noen andre) til å låne deg ett par kabler i tillegg til dine og Gnomiz sine,deretter så blindtester du disse. Så kan du konkludere etterpå om hva som er best for deg og ditt anlegg. Lykke til. mvh Lenke til kommentar
nets Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Akuratt det jeg hadde i tankene Clutch. Det eneste som kan utgjøre en logisk forskjell er nok at de dårlige kablene jeg har ikke har noen god terminering (bare avisolering), så skal nok ikke mye til for å slå dem, selv om det er 4mm2 kvadrat på dem. du har pm gnomiz ! Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 hvordan skal retningen på kabelen ha noe og si ?? jeg har en retningsbestemt kabel til center høyttaleren , og har da koblet den deretter , men jeg kan ikke i mine villeste drømmer fatte at kobber skal lede et signal bedre en vei en den andre . noen forklar meg logikken . Min far, tidligere hififrelst, forklarte meg at vis man har rca kabler med tekst på , så er det optimalt å la teksten "følge" lyden fra lydkilde til der det skal. Vet ikke hva han mente med det for å være ærlig (er vel 3-4 år siden), men det hadde vistnok en stor forskjell lydmessig Kan spørre han neste gang jeg ser han Lenke til kommentar
nets Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Be han om å gi en logisk og god forklaring på det og ikke bare noe slikt som "det bare er sånn" Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Jepp. Men det var snakk om hannes kabel, så kan være at det var en retningsbestemt kabel eller noe De kostet 2500 kr meteren, og når han kjøpte de så hadde han bare råd te to halvmetere Passet AKKURAT mellom cdspiller og forsterker Endret 2. februar 2008 av Effectiv Lenke til kommentar
wikket Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) At det går ann å være så tjukke i huet som mange ser ut til å være. Hvis du har utført en dobbel blind test på skikkelig vis så VET(*) du om du/de testede hørte forskjell eller ei. Alt annet prat er tøvprat og regelrett tomme ord. Ved dobbel blind test omgår vi også argumentene til folk om at det fysisk målbare ikke er relevant, i motsetning til det man hører. Hvis ikke noen har slike tester å referere til VET vi IKKE og vi kan alle holde kjeft. Noen kan velge å gjette på at det er forskjell og betale 10.000 meteren for så å uvitenskapelig hevde de hører en massiv forbedring, mens andre kan nøye seg med lampettledning, og skråsikkert hevde at dette er vel så bra. Pisspreik fra begge sider blir det uansett. Herifra til evigheten, eller til noen påtar seg i vitenskapens navn å gjøre en skikkelig test. Edit: * I den grad statistikk kan gi sikker viten, det er dog det nærmeste man kommer. Endret 3. februar 2008 av wikket Lenke til kommentar
miCro Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) Som det ble nevnt i en interessant tråd på et profilert hi-fi forum, så er det stor forskjell også på digitalkabler. Ved å bruke en billig optisk kabel som ikke er slikket innvendig av rosa enhjørninger så vil 0'ene og 1'erne som strømmer gjennom lyset bli kuttet både i topp og i bunn slik at signalet som kommer frem er lydmessig redusert. De viktig transientene vil høres flate og kjedelige ut, og lyden vil ikke være luftig i toppen. Så det så. Alle kabeldebatter vil aldri ende opp med noe fornuftig. En av hovedgrunnene er at selv om det at en person som hører en klar forskjell mellom kabler - det være seg analogt eller digitalt - kan være placebo, så kan man ikke avfeie at opplevelsen av økt lydkvalitet er reell. Man kurerer jo tross alt sykdommer ved bruk av piller av vann, nettopp fordi personen som tar de helt og holdent tror på effekten de har. For min egen del har jeg ikke oppdaget spesielt store forskjeller i anlegget mitt ved å oppgradere fra anstendig kabler til adskillig dyrere saker, men jeg er veldig opptatt av at kablene tar seg godt ut. Derfor skulle jeg ønske jeg oppdaget ebay før hi-fi galskapen tok meg, det er utrolig mye flotte og fornuftig priset kabler ute og går. Ta f. eks. denne høytalerkabelen, noe så lekkert! Totalt ender den opp på ca 600 kr om man slipper unna moms og toll, noe som er billig med tanke på hvor gruvane lækker kabelen er! Endret 5. februar 2008 av miCro Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 nts, har du fått kablene mine? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå