Gå til innhold

Kabler - Bare noe lureri?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-63169
Her har du et prakteksemplar på hvordan man selger luft: Nordost Odin Supreme Reference, kun kr 105995,- for en meter!

Gjør et kupp i dag!

En kan ihvertfall trøste seg med at lyden ihvertfall ikke blir dårligere! :)

Her har du et prakteksemplar på hvordan man selger luft: Nordost Odin Supreme Reference, kun kr 105995,- for en meter!

Gjør et kupp i dag!

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Ser du linker til Nordost sin Odin, Bluum - ville du sagt nei til Odin kabler hvis du fikk tilbud om å få et fullt sett til å koble opp hele anlegget ditt mot at du lakkerte bilen din med noe Nordost reklame f.eks.? Det tror jeg nemlig de færreste ville sagt nei til, selv om de fnyser av kabelen "kun" pga. pris, for jeg tror vi er enige om at bare tosker kjøper kabler til anlegget i stedet for en flunkende ny Mercedes? :)

Jeg ville takket ja! Så solgt kablene, solgt bilen, og kjøpt ny bedre bil! Seriøst, hvis du skulle få noe utbytte av den kabelen der må du ha anlegg til sikkert 10 mill.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Det er forskjell på lydkvaliteten på kabler

du bruker f.eks ikke kabler til 20kr metern på et anlegg til 50k

på et billig annleg er det begrensa hvor mye forskjell det er

de dyreste kablene trenger ikke være best til ditt anlegg

det må passe sammen

Hadde hifiklubben lest det der hadde de virkelig blitt glade, at de har klart å få noen til å tenke på en måte som de tjener penger på :)

Lenke til kommentar
Seriøst, hvis du skulle få noe utbytte av den kabelen der må du ha anlegg til sikkert 10 mill.

Kan du forklare meg hvorfor kabelens pris er en direkte indikator på hvor mye anlegget den skal bli brukt i koster?

Hadde hifiklubben lest det der hadde de virkelig blitt glade, at de har klart å få noen til å tenke på en måte som de tjener penger på :)

Jeg lurer på om de hadde blitt glade for å ha lest dine innlegg også jeg, her går jo kabelens pris, anleggets pris og eierens grad av fornøyelse hånd i hånd.

Hvis kabler skulle ha mye å si på lyden blir du ikke garantert fornøyd av en kabel bare den har en høy prislapp, det finnes da ting som klangpreferanser. Mange hadde nok blitt "fornøyde" i og med at de punget ut monstrøse mengder penger på en nedgradering.

Lenke til kommentar
Det er forskjell på lydkvaliteten på kabler

du bruker f.eks ikke kabler til 20kr metern på et anlegg til 50k

på et billig annleg er det begrensa hvor mye forskjell det er

de dyreste kablene trenger ikke være best til ditt anlegg

det må passe sammen

Så var det på an igjen. :wallbash:

Har du helt ignorert måleresultatene i post 64 og 65?

Er normalt på side 4 i diskuskusjonen.

Lenke til kommentar

Man kan ikke bare forholde seg til tall på papir/skjermen når det er snakk om lyd.

Lyden går nemlig gjennom ørene ikke øynene og til slutt er det jo de som bestemmer hvordan du syns lyden er. :)

Lenke til kommentar

Jo man kan faktisk det.

Dersom tørre fakta ikke duger så kan man like gjerne gå henn og bli religiøs.

At lyden går gjennom ørene er korrekt men at en såvidt målbar forkjell (0,017 dB) skal gi utslag slik at øret merker det, ja da er det placeboeffekten som er ute og går.

Har meget tro på blindtester her.

Lenke til kommentar

Pappa hørte forskjell på mine kabler uten at han viste at jeg hadde kjøpt nye.

Satt å koste meg med musikk så kom han bort å spurte om jeg hadde gjort noe med anlegget, det hadde en litt annen klang sa han. Han er musikk interessert og ikke spess hifi interessert.

Mulig det var litt placeboeffekten effekt hos meg, men kanke tro han hadde fått den da han ikke viste at jeg hadde handlet...

Men om det er placeboeffekt så er jo det greit vel? det er vel bedre lyd vi er ute etter? Ikke verdier på en X og en Y akse...

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

He He He!!! Kabler slutter aldri å provosere.

Jeg tror ganske bestemt at det er temmelig enkelt,og stiller meg ved det sikkert mest på en side,selv om jeg nok tror at sannheten ligger litt i mellom.

Hørbare lydforskjeller i signalkabler mener jeg kan tilskrives dårlig,middels,eller god skjerming + at den ev har samme gradering når det gjelder plugger/kontaktflater.Dette ER ting som kan høres , for eksterne forstyrrelser,og dårlig kontakter kan påvirke lyden i ganske stor grad,selv om det ikke gir seg utslag i direkte støy.Husk at en signalkabel skjelden er alene i sitt nærområde hvor den virker.Hvorvidt det er målbart skal jeg ikke uttale meg om,men nesten alt som er hørbart er(dessverre...?)målbart!

Hvor høyt opp i pris du må for å finne et sett kabler som tilfredsstiller begge ting?-Tja kanskje rundt 1-400 kr.Jeg har aldri hørt om absolutt noen som har greid å høre beviselig andre forskjeller enn det som det overstående omfatter,verken i Norge,utlandet,eller på nettet forøvrig.Det er bare å lete!

Når det kommer til høyttalerkabler er jeg litt mer usikker,men ikke i den grad at jeg er særlig villig til å betale mye mer enn en 50-hundre kroner pr m.Alle svindyre jeg har forsøkt har til dags dato falt gjennom i forhold til den standard en-lederen (stiv PR i kobber) jeg bruker nå.Dette er ikke engang høyttalerledning,men beregnet på åpne strømanlegg i bolighus,og da begynner det å lukte-ikke sant? Det ble nevnt tidligere her at høyttalerkabler ikke er skjermet,og sannsynligvis er det det som er clouet.Hvorfor er den ikke det?-det er jo strøm i den ledningen også,ergo er den mottakelig for eksterne forstyrrelser,likeledes kan den avstå forstyrrelser.PR ledning er skjermet,og basert på laaang tids prøving og feiling tror jeg etterhvert at det er det som gjelder her også.Hvorvidt at den er en en-leder har en betydning har jeg enda ikke satt på etterforskningskartet,men kanskje noen andre har synspunkt på det.-Dvs om ikke alle er vilt og uhemmet uenige i alt dette da.Vanligvis blir det jo slik i kabeldebatter.

Mvh Rune

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på om noen av dere "kabelfantaster" har vært i et lydstudio noen gang? Sett på kablene der noen gang? Hvor lange de er, og slikt? Eller sett på kabeltverrsnittet i en multikabel?

Ikke det, nei..

Jeg finner det ytterst merkelig at kvaliteten på kabler bare kan høres på det elektroniske utstyret e t t e r at platen er spilt inn og mikset, og ikke før.

Riktignok er det ok kabler i et studio, og riktignok blir de godt behandlet, men det er ikke snakk om å bruke kabler til 500 kroner per halvmeter.

Hvis slike kabler var så viktige, er jeg sikker på at de ville bli brukt. ( Og timeprisen hadde blitt vesentlig høyere )

Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på om noen av dere "kabelfantaster" har vært i et lydstudio noen gang? Sett på kablene der noen gang? Hvor lange de er, og slikt? Eller sett på kabeltverrsnittet i en multikabel?

Ikke det, nei..

Jeg finner det ytterst merkelig at kvaliteten på kabler bare kan høres på det elektroniske utstyret e t t e r at platen er spilt inn og mikset, og ikke før.

Riktignok er det ok kabler i et studio, og riktignok blir de godt behandlet, men det er ikke snakk om å bruke kabler til 500 kroner per halvmeter.

Hvis slike kabler var så viktige, er jeg sikker på at de ville bli brukt. ( Og timeprisen hadde blitt vesentlig høyere )

Tverrsnitt er forsåvidt viktigst i høyttalerkabler, ikke signalkabler.

Red.: Vil jeg tro! :green:

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar
Nå sammenligner vi epler og pærer.

Analysene i post 64 og 65 dreier seg om høyttalerkabler spesifikt.

Og ja signalkabler som tar for seg et bittelite signal har betydning for lyden.

Oki, selv har jeg ikke opplevd store forskjeller på høyttalerkabler.

Men ble en forbedring da mamma "oppgraderte" fra vanlig lapettledninger til tykke høyttalerkabler fra Monster.

Det var stort sett bare i bassen det ble "bedre" men det er jo ant fordi Monsterkabelen var mye tykkere enn de gamle.

Lenke til kommentar

Ikke det, nei..

Dette er ett eksempel jeg selv tar fram i de mest bisarre kabeldiskusjoner rundt omkring på nettet og ellers. Ett signal er ett signal og som du sier; så skulle man tro at lydstudioer hadde oppdaget dette for lengst hvis det var noe å hente på dette.

mvh

Lenke til kommentar

Man kan ikke bare forholde seg til tall på papir/skjermen når det er snakk om lyd.

Lyden går nemlig gjennom ørene ikke øynene og til slutt er det jo de som bestemmer hvordan du syns lyden er. :)

Enig at ørene som bestemmer,men hører du blindt? Dvs,hvis du ikke vet forutsetningene og IKKE SER KABLENE SOM BLIR BRUKT,hører du om den ene kabelen er bedre enn den andre? Når slår placebo-effekten inn,når du ser kandidatene og vet hva de koster? Er det selvfølelsen med at man har brukt en viss sum penger som tilsier at det bare MÅ være bedre?

Jeg sunes dette er et meget interessant tema selv,dog ikke utifra prismessige/størrelse/kredibilitets hensyn osv,men ut ifra ett psykologisk perspektiv.

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...