Gå til innhold

hjelp av kjøp første video camera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Conclusion

The fact that the PV-GS320 is Panasonic’s top-end MiniDV camcorder is the most fitting testament to how far tape has fallen in a few short years. (Note: Panasonic is still shipping last year's PV-GS500 in limited quantities.) The video quality remains, yet all that made the PV-GS400 great has fallen to cinders. We looked upon its mighty works, and now we despair.

In all seriousness, the Panasonic PV-GS320 has so many flaws and missed features that it's hard to work up a compelling reason to buy it. First of all, the camcorder does not offer a manual focus ring, as indicated by their website. We’ve informed Panasonic of the error, and we hope this review prevents many more people from getting duped. Secondly, the port placements on the PV-GS320 are simple nonsensical. Why hide the DC power, USB, and Firewire cables all behind the battery, essentially killing any possibility of using this for field production? The LCD cavity is completely empty except for the playback speaker, and we’re sure the engineers could have figured out how to relocate the ports there. Also, the SD card slot is on the bottom. This is certainly less of an inconvenience than the other ports, but it means that the card cannot be removed it on a tripod. We love the optical image stabilization, which proved to be amazingly effective in our testing, but was it enough? Not really.

These problems, compounded by the crippling loss of features compared to Panasonic MiniDVs of the past (focus ring, analog-to-digital pass through, hot shoe, headphone jack, mic jack, etc.) are the result of a business decision Panasonic made when the introduced the 2006 models. They cut features and they cut the price. We don’t know what the result in sales was, but fans were disappointed. The 2007 models continues that trend. On the whole, manufacturers are no longer investing or innovating in MiniDV. The PV-GS320 is fine for high quality point-and-shoot, but you’d be better off finding a better-equipped predecessor to get your money’s worth.

Virka ikke så veldig overbevisende :S

Lenke til kommentar

Den testen som du linker til, og som Plecto siterer fra, har jeg slakta et annet sted på forumet da den fremstår som totalt useriøs på veldig mange måter.

Blant annet; GS320 får i den testen dårlige kritikker, rett og slett fordi den ikke er like bra som GS400 (flere tusen kroner dyrere og utgått) og GS500 (som koster noen tusenlapper mer).

Den får også kritikk for ikke å ha manuell fokusring. Faktisk så legger de det frem som om det er den største ulempen med kameraet. Men vis meg andre kamera i samme prisklasse som har nettopp manuell fokusring da. Jeg vet ihvertfall ikke om et eneste.

Og å kritisere at SD slotten er under kameraet er også veldig tynt. Hvem filmer til SD? Ingen. Ihvertfall ikke hvis man er så proff at man bruker stativ og stenger SD slotten. Og tar man stillbilder (ingen proffe med stativer gjør det heller), så har man SD kort med så stor plass at man lett kan ta over 1000 bilder på samme kort.

Samtidig så kommer denne totalt useriøse og meget dårlige testen med totalt motsatt konklusjon enn alle andre tester og erfaringer jeg har lest av kameraet. Et meget, meget godt eksempel på at man aldri skal stole blindt på enkelttester.

GS320 er et veldig bra kamera. Det troner høyest på de fleste stortester jeg har lest, og av egen erfaring kan jeg love deg at 3CCD gjør underverker for fargegjengivelsen.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Den testen som du linker til, og som Plecto siterer fra, har jeg slakta et annet sted på forumet da den fremstår som totalt useriøs på veldig mange måter.

helt feil. cci er spot on. panasonic fortjener pepper for å forkrøple et potensielt suverent bra produkt på den måten.

cci er et nettsted for avanserte hobbyvideografer, ikke point and shooters. anmeldelser andre steder er mer

forbrukerorientert. panasonic hadde det meste i orden med 400 og 250, og derfra gikk det bratt nedover,

faktisk virker det som de bevisst har prøvd å ødelegge designet for å lure folk over på dyrere modeller.

Lenke til kommentar

helt feil. cci er spot on. panasonic fortjener pepper for å forkrøple et potensielt suverent bra produkt på den måten.

cci er et nettsted for avanserte hobbyvideografer, ikke point and shooters. anmeldelser andre steder er mer

forbrukerorientert. panasonic hadde det meste i orden med 400 og 250, og derfra gikk det bratt nedover,

faktisk virker det som de bevisst har prøvd å ødelegge designet for å lure folk over på dyrere modeller.

Nå skal ikke jeg svare så mye på det dere har skrevet, men hallo heime. ER ikke kameraer i denne prisklassen ment for "point and shooters"........?

Jeg er også i samme båt som trådstarter her, og vil/skal kjøpe meg nytt kamera.

Jeg har fått med meg at i denne prisklassen er det ennå dv som gjelder, pga komprimeringen.

Jeg bestilte derfor et Panasonic nv gs-320 på komplett i dag til 4000.- Det er meg knekkende likegyldig at det ikke er mic-inngang, jeg vil ha bildekvalitet.

Jeg skal filme familie og ferie og vinter og jul og og ...........

I 1997 kjøpte vi enebolig og videokamera, ett jvc med vhsc, fra Thorn som var 1,5 år gammelt. Det kostet i 1997 3250.-kr brukt.......!!!!

Med indeks og prisstigning devaluering av krona osv, har eneboligen steget over 3 ganger i pris.

Hvis jeg skulle brukt like mye penger i dag som den gang, samenlignet med indeks og lønnsstigning, skulle jeg egentlig brukt 10 000.-kr i dag for å få et

"tilsvarende" kamera, så slutt å syte.

Hvis det er avansert hobbyvideograf som er målet, så kjøp et kamera som har spesifikasjoner til det da.

Jeg tror i allefall jeg blir fornøyd med ett 3ccd. Jeg har tross alt kun filmet med vhsc hel fram til sist jul, da gikk kamera nr 2 i stykker, og har siden ligget i en krok.

Nå er det jul igjen, og nytt kamera påkrevet.

God jul :thumbup:

Lenke til kommentar

kommer ikke til å bruke videokamera jeg kjøper som ett familie kamera då hadde jeg nok gått for ett jvc gr-d340

eller noe i den duren 2000-3000kr men jeg vil ha litt blanding halv proft til 4-5000kr

veldig takknemlig for all hjelp føler at jeg nermer meg video kamera for mitt behov.

det med hdv kamera lurt? fra skala 1 til 10

nb heheh fant morsomt kamera heheheh mye rart en kommer over ..... ikke ett kamera jeg kommer til å kjøpe:-)

http://www.chinavasion.com/product_info.ph...l-digital-zoom/

Lenke til kommentar

HD er ikke lurt. Har dessverre ikke testet det selv, så har ingen personlige erfaringer å komme med, men har lest at HD selvfølgelig gir en bedre bildekvalitet, men denne kvaliteten kan kun vises på de Tver som har HD kompatiblitet pluss at å redigere HD er et reint helvete. Krever langt mer ytelse, kunnskaper og kapasitet på harddisken. Å se forskjell på HD og PAL tror jeg ikke er så alt for lett heller, dyrere kamerar har jo fortsatt PAL standarden og de gir jo langt bedre bildekvalitet enn billigere HD kameraer, har selv et Panasanoic DVX100BE selv om det begynner å trekke litt på årene. Husk at også DVD er PAL standarden og folk sitter jo hjemme med projektor og surround anlegg til xxxxxantall tusen kroner og synes det er langt bedre enn det de norske kinoer kan levere, så jeg hadde heller hengt meg opp i andre espakter ved bildekvaliteten enn HD; feks 3ccd.

(Pga. promiellle og sent tidspung forbeholder advarer jeg om enkelte feil ved postet over, retter den i morra :p)

Lenke til kommentar
HD er ikke lurt.

jo. det er kun de med spesielle behov for feks bevegelse eller veldig nøyaktige farger, som fortsatt har noe fordel av dv. og de som ikke vil bla opp mer enn 2-3-4 tusenlapper for et kamera da selfølgelig.

Har dessverre ikke testet det selv, så har ingen personlige erfaringer å komme med, men har lest at HD selvfølgelig gir en bedre bildekvalitet, men denne kvaliteten kan kun vises på de Tver som har HD kompatiblitet

filmer du for i dag eller for i morgen? hvilke tv tror du er vanligst om noen år? greit hvis du bytter videokamera annet

hvert år, men for de som liker å kjøpe kvalitet og som krever litt av produkt, er hd her i dag, det er overkommelig

pris, og det virker. hv20 kameraet mitt fungerer også helt fint med min 11 år gamle sony i kjelleren.

pluss at å redigere HD er et reint helvete.

dette er jo bare tøys. til og med min far på over 70 redigerer hdv videoer på sin 1.5ghz laptop uten problem.

redigeringsprogrammene har hatt støtte for hdv i årevis, og avchd begynner også å bli brukbart.

Krever langt mer ytelse, kunnskaper og kapasitet på harddisken.

avchd; ja,nei,ja, hdv; nei, nei og ja.

Å se forskjell på HD og PAL tror jeg ikke er så alt for lett heller,

på en SD skjerm er det vanskelig, på en hd ready skjerm er det ekstremt lett med mindre du er langt unna.

med prosjektør er det ingen konkurranse.

dyrere kamerar har jo fortsatt PAL standarden og de gir jo langt bedre bildekvalitet enn billigere HD kameraer, har selv et Panasanoic DVX100BE selv om det begynner å trekke litt på årene. Husk at også DVD er PAL standarden og

selv de rimeligste hd kameraene, feks sony hc5, blåser alt som fins av SD kamera av banen i vanlig lys. det er ikke sånn at HD kamera ikke har farger. det er oppløsning og enorm detaljrikdom du først legger merke til.

folk sitter jo hjemme med projektor og surround anlegg til xxxxxantall tusen kroner og synes det er langt bedre enn det de norske kinoer kan levere,

lydmessig er jeg med, men bildemessig er dette bare tull.

så jeg hadde heller hengt meg opp i andre espakter ved bildekvaliteten enn HD; feks 3ccd.

3ccd i hobbykamera er ikke så fantastisk. for en gitt pris kan du som regel lett finne et ikke-3ccd

kamera som gir minst like mye for pengene. før var det ikke slik, men etter at panasonic ribbet

godmodellene sine er markedet forandret. i 4000kr klassen har panasonic plutselig åpnet for feks

sony og canons single ccd toppmodeller som i følge mange tester ikke står noe tilbake bildemessig,

faktisk mange ganger bedre, og samtidig med en featureliste som er lengre enn panasonics. og da

velger man ikke panasonic.

Lenke til kommentar

At Canon sine kamera i 4000-kroners klassen er "mange ganger bedre" bildemessig enn Panasonic, er bare tull. De ligger faktisk ganske langt etter. Jeg jobber i en fotobutikk, og har med egne øyne sett hvor stor forskjellen faktisk er. Får vi inn noen kunder som er misfornøyd med bildekvaltiet/lydkvalitet, og vil bytte/heve kjøpet, så er det faktisk Canon de har kjøpt.

Også var det det med driftsikkerheten da. Tross at vi selger mange ganger flere Panasonic-kamera enn Canon, så er det Canon vi får inn aller mest reklamasjoner på.

Sony selger vi ikke, så jeg tør ikke uttale meg for bombastisk om akkurat disse kameraene, men ut fra tester rager Panasonic ganske høyt over Sony på blant annet bildekvalitet. Og kjøper man et kamera i 4000-kroners klassen, så er det vel egentlig lurt å sjekke "point-and-shoot"-tester, da de er mer rettet mot brukere i denne prisklassen. Vil man ha et semiprofft kamera, så må man øke prisnivået en del. Samtidig peker jeg på en del faktiske feil med testen det refereres til her, som gjør at den ikke akkurat virker som en seriøs pro-test. Har lagt frem flere faktafeil, motstridende meninger og lignende i en annen tråd der det refereres fra samme test.

Lenke til kommentar
Jeg jobber i en fotobutikk, og har med egne øyne sett hvor stor forskjellen faktisk er.

Sånn litt utenom: Du kjenner jo både Canon og Panasonic godt. Jeg filmer mye i litt dunkel belysning (konserter ol.) Hvilket mener du filmer best i slik belysning ,av HV 20 i SD-modus, eller GS 500, der fargene uansett er litt udefinerbare grunnet fargede lyskastere. Er mao kun lysfølsomheten som virkelig teller. Har en GS 300 som kommer litt til kort her. :)

Lenke til kommentar
Sånn litt utenom: Du kjenner jo både Canon og Panasonic godt. Jeg filmer mye i litt dunkel belysning (konserter ol.) Hvilket mener du filmer best i slik belysning ,av HV 20 i SD-modus, eller GS 500, der fargene uansett er litt udefinerbare grunnet fargede lyskastere. Er mao kun lysfølsomheten som virkelig teller. Har en GS 300 som kommer litt til kort her. :)

Der setter du meg litt i en knipe :) Har ikke testet disse direkte mot hverandre, da det er sjelden noen ønsker å sammenlikne et SD og et HDV kamera, i og med at vi ikke har mulighet til å demonstrere HDV i selve butikken.

GS500 har jo større sensorer enn GS300, og er mer lysfølsom enn dette. Men Canons CMOS sensor er også god, så jeg tør ikke påstå verken det ene eller det andre, da jeg ikke har sett de mot hverandre i like forhold.

Lenke til kommentar

Der setter du meg litt i en knipe :) Har ikke testet disse direkte mot hverandre, da det er sjelden noen ønsker å sammenlikne et SD og et HDV kamera, i og med at vi ikke har mulighet til å demonstrere HDV i selve butikken.

Ha ha. Er nok en vrang kunde. For HV 20 kan vel også filme i SD. Tenkte å kjøpe det kamera som var best i dårlig lys. Trenger bare SD-kamera, men om HV 20 oppfyller mitt kriterie bedere enn GS 500, kan jeg jo alltids kjøpe et HDV-kamera og bruke det som SD.

:)

Lenke til kommentar
Fant en test av HV 20, hvor de påstår at HV 20 har bedre lysfølsomhet enn Panasonic HDC-SD1, som har tre stk 1/4" sensorer. Denne er vel nesten tilsvarende GS 500 i mye som filterdiameter, justerbar mic-inngang osv, men er AVCHD på minnekort.

Gruble gruble :hmm:

se om denne hjelper :-)

http://www.kelkoo.no/ctl/do/compareProduct...p;pid5=17929147

Endret av frani
Lenke til kommentar

hvor stor forskjell er d på ett ntc camera contra ett pal kamera kvalitetsmessig. har hørt at når video kamera er hd skal det ike ha noe å si. men har lett litt på nette virker som det er delte meninger.

vurdere HV20 i ntc format siden halve prisen ca 3000kr

Lenke til kommentar

fant dette på ett anet forum men ble litt forvirret

I think the HV20 is an amzing camera

Anyone buying the NTSC model should be aware of the various pro's and con's

some of the cons include the hassle of removing pulldown for 24p, warranty issues, problems with strip lighting in the UK with 60i etc

aye, I wrote a summary for another forum:

SD Resolution is 720x480 as opposed to the 720x576 we have over here and it shoots at 30 frames a second or 60i (60hz) as opposed to the 25 frames a second (50i, 50hz) we use over here. This isn't a problem for newer TVs or Flat Screen TVs as they can handle 60hz.

The HD Resolution is the same, recording at 1920x1080 (which when edited is 1440x1080 but with an aspect ratio of 1.33, bringing it back up to 1920x1080 when played) Only real difference again is the frame rate, NTSC is 30fps, PAL is 25fps)

Now the confusing bit, the camera can shoot progressively, the NTSC model can shoot 24fps progressively, which has a 3:2 telecine pulldown applied to it to bring it up to 60i, if you want to edit it you'll have to remove the 3:2 pulldown on capture for the best results for a progressive picture but you could just use a normal deinterlace method after you've edited.

The PAL model shoots 25fps progressive, which is then interlaced to bring it up to 50i, you can edit it as normal and then just deinterlace to get the progressive picture back, so a bit more simple!

The charger accepts 100-240v and 50hz or 60hz so no problems there, you just need to get a uk 'figure 8' plug to go into it.

All in all I couldn't be happier with it, battery lasts about an hour too, which is very good considering the resolution it is shooting, you can buy a bigger battery too for it, it's also got a mic jack and accessory shoe for adding a directional microphone or light, also has av in, which is useful for bullet cams or capturing analog stuff and converting it to digital. It has lots of settings too, you can change the aperture, exposure, shutter speed, white balance and focus. All are pretty easy to pick up through a simple menu system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...