Gå til innhold

Det Gylne Kompasset

dizzykeys

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg så et lite klipp på tv og syntes den så bra ut. Jeg har ikke lest bøkene, men jeg tror nok ikke den blir bedre enn Ringenes Herre trilogien. Jeg kommer meg vel ikke på kino og får sett den uansett, så det blir vel DVD-en på meg, når den kommer.

En så visuelt storslått film bør sees på kino, innbiller meg at det kan bli temmelig stuselig hjemme i forhold til Konsertpaleet.

Lenke til kommentar
LOTR foregår i vår verden den må vel kanskje forklares litt?

Jeg er forsåvidt enig med deg at Ringenes Herre er et bedre verk, men det er mer et epos for eposets skyld. Men hvis vi skal trekke paralellene til Science Fiction så er jo det svært ofte politiske budskap satt i en annen og fremtidig verden, C. S. Lewis og Pullman er litt samme typene innen fantasy egentlig så skriver de politiske og religiøse meninger men innen fantasy genren. Dybde er vel hvor dypt teksten går rent litterært hvilke spørsmål den får leseren til å tenke på. Her er jeg helt på linje med Pullman, Ringenes herre sitter ikke igang tanker om livet døden, eksistensialisme osv, på lik linje His Dark Materials.

Midgard er vår verden, i en fiktiv, fjern fortid. Jeg skal finne sitatet senere, men jeg mener det er i Letters of J.R.R Tolkien at Tolkien selv bekrefter at Ringenes Herre foregår i vår verden, ikke i en slags parallel fantasiverden. F.eks., om man studerer de opplysningene Tolkien gir om stjernekonstellasjoner og planeter, så stemmer de i stor grad overens med det vi ser på stjernehimmelen.

Nå kan jeg ikke uttale meg om science fiction, i og med at det er en sjanger jeg har fint liten kjennskap til (utover Lovecraft, men han bevegde seg strengt tatt mer i gothic horror/cosmic horror-landskap enn i science fiction), da jeg foretrekker fantasy (alver og dverger tiltaler meg mer enn roboter og futuristisk teknologi). Jeg kan for så vidt ikke uttale meg om Pullmans bøker heller, da jeg fortsatt ikke har fått lest dem, men jeg kan egentlig ikke si at Narnia-bøkene heller satte i gang særlig mange tanker om eksistensialisme etc. For min del var de underholdende (vel, i alle fall de fleste av dem, Hesten og Hans Gutt var ulidelig kjedelig IMO) og stort sett velskrevne barnebøker, men jeg ser ikke på dem som dype verk som får meg til å tenke over liv og død. For min del er de underholdende barnebøker med dårlig skjulte allegorier til kristendommen (noe Tolkien for øvrig kommenterte i forordet til Ringenes Herre, da han etter eget utsagn hatet allegorier, noe han endte opp med å motbevise i Leaf by Niggle).

EDIT: Sjekk spørsmålet fra Erik Eraran i linken nedenfor, da det angår Midgard og hvorvidt det er vår verden eller ikke: http://greenbooks.theonering.net/questions/files/020101.html

EDIT II: Her er sitatet jeg tenkte på, fra brev #183 (brev til W.H. Auden):

I am historically minded. Middle-earth is not an imaginary world. The name is the modern form (appearing in the 13th century and still in use) of midden-erd > middel-erd, an ancient name for the oikoumenç, the abiding place of Men, the objectively real world, in use specifically opposed to imaginary worlds (as Fairyland) or unseen worlds (as Heaven or Hell). The theatre of my tale is this earth, the one in which we now live, but the historical period is imaginary. The essentials of that abiding place are all there (at any rate for inhabitants of N.W. Europe), so naturally it feels familiar, even if a little glorified by the enchantment of distance in time.

EDIT III: Det nederste kartet her viser hvordan geografien i Ardas tredje tideverv samsvarer med verden i dag (les teksten under bildet for nærmere forklaring):

http://eldairn.tripod.com/tolkienmapindex.html

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar
Jeg så et lite klipp på tv og syntes den så bra ut. Jeg har ikke lest bøkene, men jeg tror nok ikke den blir bedre enn Ringenes Herre trilogien. Jeg kommer meg vel ikke på kino og får sett den uansett, så det blir vel DVD-en på meg, når den kommer.

En så visuelt storslått film bør sees på kino, innbiller meg at det kan bli temmelig stuselig hjemme i forhold til Konsertpaleet.

Jeg vet.

Men jeg har ingen å gå på kino med. :(

Lenke til kommentar

Jeg så filmen i dag... sorry men, det var sprøyt hele greia..

Inrømmer at den var veldig bra laget, kjempeflotte effekter... men halve filmen mangler jo...

Filmen skulle vært 2 timer lengre, mangler masse masse informasjon.

Satt egentlig å kjedet meg hele filmen, bortsett fra et sted

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

når den falske Panserbjornen døde, fikk kjeven slått av. Da knakk jeg sammen i latter... var den eneste i salen som lo

[spoiler\]

Lenke til kommentar

Veldig skuffet. Det jeg likte minst med filmen var at det var så utrolig lite dybde i karakterene. Hva var motivasjonen til heksene? Hvorfor var bartemannen så interessert i å hjelpe Lyra? Synes også det ble ekstremt cheesy med det slaget på slutten.

Stardust var femti ganger bedre, og er årets fantasy film for meg.

Lenke til kommentar
Veldig skuffet. Det jeg likte minst med filmen var at det var så utrolig lite dybde i karakterene. Hva var motivasjonen til heksene? Hvorfor var bartemannen så interessert i å hjelpe Lyra? Synes også det ble ekstremt cheesy med det slaget på slutten.

Stardust var femti ganger bedre, og er årets fantasy film for meg.

Helt Enig...

The Golden Kompass blir hos meg sammenlignet med Eragon... og Eragon var en stor flopp. Igjen fine effekter, møkkafilm

Lenke til kommentar

Så filmen i går, satt bare og irriterte meg over hvor mye de hadde forandra og utelatt i forhold til boka. For all del, bra effekter, men den var alt for sensurert (for å gjøre den til en familiefilm), og alt for kuttet til være noe særlig. I tillegg var jo slutten patetisk sammenlignet med slutten i bok 1. Bah. Veldig skuffet. Bøkene er jo fantastiske, filmen er under gjennomsnittlig (bortsett fra de pene effektene).

Lenke til kommentar

Alt dette forklares i boken, heksene handler ut i fra en profeti om Lyra, og setter henne på prøve for å peke ut hvilken heks som eier et av kosteskaftene og når hun peker ut rett så er det et tegn på at hun er den utvalgte. Lee er nok først og fremst en eventyrer uten helt klare motiver, men han bestemmer seg for å hjelpe sigøynerne i deres kamp, han er basert på heltene fra western filmer som ofte er omreisende menn som henger seg på i det pågående eventyret fornavnet hans Lee refrer også til den gamle western skuespilleren Lee Van Cleef (han som spiller den onde i "the good the bad and the uglY") i følge forfatteren, og utsende hans skal i følge forfatteren være identisk med Van Cleef sitt.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Ikke egentlig. Har du en 42" og et rått anlegg, mener jeg at det er bedre en å se den på kino. framviserene på kinoer er forferdelige, prikker og støv forann hele tiden. Dårlig format og.. :p Nei, mye bedre å se den på DVD / HD-DVD hjemme gitt :) Pause når du må på do eller hente litt mat :D Skal forresten se denne filmen på kino tho, invitert av noen venner ;)

Lenke til kommentar

Ikke egentlig. Har du en 42" og et rått anlegg, mener jeg at det er bedre en å se den på kino. framviserene på kinoer er forferdelige, prikker og støv forann hele tiden. Dårlig format og.. :p Nei, mye bedre å se den på DVD / HD-DVD hjemme gitt :) Pause når du må på do eller hente litt mat :D Skal forresten se denne filmen på kino tho, invitert av noen venner ;)

Godt poeng der...

Tror dere en som ikke har lest boka kommer til å synes at filmen er bra? Eller bør jeg rett og slett lese boka og drite i filmen?

Lenke til kommentar

Dårlig format? Skjønte ikke helt den gitt, vet ikke når du går på kino men det høres ut som om du går 2 mnd etter at filmen har kommet. Ser du filmen når den er færsk er det lite støv og god kvalitet, ennhver person som mener at hjemmekino annlegget er bedre enn en stor kinosal (ikke en sidesal) overvurderer sitt eget annlegg. Selv ikke å se en film i en liten kinosal er på nivå med å se den i en stor kinosal. Det å ta pauser underveis bør man vel strengt tatt ikke gjøre hverken her eller der, en film bør sees sammenhengende. David lynch har gått så langt som til å ikke ha kapitler på sine filmer nettopp av den grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...