dizzykeys Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Har lest hele trilogien som var utrolig bra, og gleder meg som en unge til filmen kommer! (7.desember) Flere som vet om denne, og har tenkt å se den? Hvilke forventninger har dere? Trailer her Lenke til kommentar
akarno Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Gleder meg veldig! Har ikke lest den, men det har kjæresten og hun sier den var fantastisk. Liker ideen om et alternativt univers! Om jeg liker filmen skal jeg nok lese boken. Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Har alltid vært fan av Eva Green, selvom hun ikke har vært særlig eksponert i Hollywood-film. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg syns ikke den ser så veldig spennende ut men av en eller annen grunn så gir den traileren meg skikkelig gåsehud. Er ikke så veldig begeistret over Adventure/Fantasy sjangeren. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg gleder meg til både å se filmen og lese bøkene. Jeg har kjøpt bøkene, men det er en del som jeg skal lese først. Lenke til kommentar
dizzykeys Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Premiere i dag Kan dessverre ikke se den før til helgen, men noen som har sett den? Håper at den ikke blir like stor skuffelse som Ringenes Herre filmene. (Uten å ville ta opp den debatten her.. ) btw, IKKE SPOIL! Endret 5. desember 2007 av Mr_Sun Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Jeg kommer nok til å se den, selv om jeg fortsatt er snurt over at Pullman mente Narnia-bøkene var mer seriøse enn Ringenes Herre (som han for øvrig kalte en triviell bok). Endret 6. desember 2007 av Eldritch Lenke til kommentar
TomJ Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Enda en fantasy film. Jesp Lenke til kommentar
reds Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Har lest den, men tror ikke filmen blir så bra som boka. Lenke til kommentar
modin Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg kommer nok til å se den, selv om jeg fortsatt er snurt over at Pullman mente Narnia-bøkene var mer seriøse enn Ringenes Herre (som han for øvrig kalte en triviell bok). Pullman mener vel her det ideologiske innholdet, Pullman skriver jo barnebøker med veldig sterkt politisk og religiøst (antikristent) innhold. Sånn sett står han i samme tradisjon som C. S. Lewis bare at han har det fundamentalt motsatte holdningene til religion selvsagt, men Pullmans bøker i likhet med C. S. Lewis bøker handler ikke bare om en eventyr verden men er klare alegorier til vår verden den samme paralellen finnes ikke i Ringenes Herre. Lenke til kommentar
Hollywood_ Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Gleder meg no veldig til jeg skal se denne! Blir dette det samme som Lord of the Rings? En film hver jul i 3 år? Altså trilogi? Lenke til kommentar
modin Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Gleder meg no veldig til jeg skal se denne! Blir dette det samme som Lord of the Rings? En film hver jul i 3 år? Altså trilogi? Nei neste film kommer eventuelt i 2009, men det er avhengig av om den første blir en kommersiel suksee. Det hele blir litt håpløst særlig med tanke på at bøkene fungerer veldig dårlig hver for seg. De valgte blant annet å avslutte den første filmen før avslutningen i den første boken, da det ville blitt en veldig rar slutt hvis de skulle slutte der boken slutter. Men strengt tatt er det ingen problemer som løses i filmen, og når filmen slutter er karakterene omtrent der hvor de var i starten. Sånn sett så bør det helt klart lages flere filmer. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg har lest boka og har nå ikke så mye igjen i bok nr 2. Tviler litt på om dette kan bli like bra som LOTR. Lenke til kommentar
modin Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg har lest boka og har nå ikke så mye igjen i bok nr 2. Tviler litt på om dette kan bli like bra som LOTR. Enig, jeg syntes i hvertfall at denne ikke kunne måle seg med LOTR, men det har jo også mye med historien og gjøre. Mens gullkompasset er mer metafysisk så er LOTR mye grunnere rent åndelig sett og mer en krigerfortelling hvis du skjønner hva jeg mener, og da blir den jo selvsagt lettere å filmatisere. Lenke til kommentar
modin Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 trailern ser litt nabb ut Filmen kommer foresten ikke 7. desember men kom i går jeg så den i hvertfall på kino i går. Lenke til kommentar
dizzykeys Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Filmen kommer foresten ikke 7. desember men kom i går jeg så den i hvertfall på kino i går. Beklager, kom 5. Min feil. Blir litt feil å sammenlikne LOTR og denne, da disse er helt forskjellige typer. Det gyldne kompasset har mer sammfunnskritikk, selv om dette visst nok skal være tonet mer ned i filmen i forhold til i bøkene, og selve historien er gjerne beregnet for å kunne leses/sees av yngre. (Selv om den er veldig god for eldre også) Satser på å få se den i morgen. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Skal se filmen i morge, og gleder meg som en unge. Har lest alle bøkene også, men tror nok bøkene vil være bedre enn filmene, slik er det alltid. Men filmen er nok rå! Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg kommer nok til å se den, selv om jeg fortsatt er snurt over at Pullman mente Narnia-bøkene var mer seriøse enn Ringenes Herre (som han for øvrig kalte en triviell bok). Pullman mener vel her det ideologiske innholdet, Pullman skriver jo barnebøker med veldig sterkt politisk og religiøst (antikristent) innhold. Sånn sett står han i samme tradisjon som C. S. Lewis bare at han har det fundamentalt motsatte holdningene til religion selvsagt, men Pullmans bøker i likhet med C. S. Lewis bøker handler ikke bare om en eventyr verden men er klare alegorier til vår verden den samme paralellen finnes ikke i Ringenes Herre. Fullt mulig. Men jeg ser fortsatt ikke på Narnia-bøkene som spesielt seriøse bøker. Misforstå meg rett, de er underholdende, men jeg synes på langt nær de har samme dybde som LotR, og de er i stor grad dårlig forkledde allegorier som refererer til Bibelen/kristendommen (og jeg kan styre min begeistring for religiøse allegorier i barnebøker). Når det gjelder LotR og paralleller, så er det tross alt ikke noe behov for paralleller til vår verden, i og med at LotR foregår i vår verden. Lenke til kommentar
modin Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 LOTR foregår i vår verden den må vel kanskje forklares litt? Jeg er forsåvidt enig med deg at Ringenes Herre er et bedre verk, men det er mer et epos for eposets skyld. Men hvis vi skal trekke paralellene til Science Fiction så er jo det svært ofte politiske budskap satt i en annen og fremtidig verden, C. S. Lewis og Pullman er litt samme typene innen fantasy egentlig så skriver de politiske og religiøse meninger men innen fantasy genren. Dybde er vel hvor dypt teksten går rent litterært hvilke spørsmål den får leseren til å tenke på. Her er jeg helt på linje med Pullman, Ringenes herre sitter ikke igang tanker om livet døden, eksistensialisme osv, på lik linje His Dark Materials. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå