humbuq Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Jeg har et mindre (men fantastisk irriterende) problem med screen og Xfces terminalemulator - Terminal. Når jeg starter en vanlig terminalsession i Terminal, kan jeg bruke scrollhjulet eller pgup/pgdn for å scrolle igjennom outputen som går 'utenfor' terminalvinduet, f.eks. om jeg kjører 'cat en-lang-tekstfil.txt' eller 'ls -la' i en katalog med masse filer i. Men hvis jeg starter screen i Terminal, og prøver det samme, scroller jeg bare igjennom loggen over tidligere brukte kommandoer (som om jeg skulle trykket pil opp/pil ned i en vanlig terminalsession). Hvis jeg derimot kjører screen i urxvt, fungerer det akkurat som det skal, og jeg kan scrolle helt fint igjennom output når jeg kjører screen. xterm oppfører seg forøvrig på samme måte som Terminal - jeg scroller igjennom tidligere brukte kommandoer. Jeg antar det er et slags konfigurasjonsproblem, men om det er i screen eller i xterm/Terminal vet jeg ikke - og jeg vet ærlig talt ikke hvor jeg skal begynne. Min .screenrc: # gnu screen configuration file # # # tells screen to number windows starting with 1 rather than 0 bind c screen 1 bind 0 select 10 screen 1 select 1 # # shows a status bar hardstatus off hardstatus alwayslastline hardstatus string '%{= kB}[ %{B}%H %{B}][%= %{= kw}%?%-Lw%?%{B}[%{W}%n*%f%t%?(%u)%?%{B}]%{w}%?%+Lw%?%?%= %{B}][%{C} %d-%m %{W}%c %{B}]' # # fixes 'leftover text' in the screen session after editing a file in vim/nano/whatever altscreen on # # autodetach autodetach on Terminal har en terminalrc i .config/Terminal/ . Her er min: [Configuration] AccelNewTab=<control><shift>t AccelNewWindow=<control><shift>n AccelDetachTab=<control><shift>d AccelCloseTab=<control><shift>w AccelCloseWindow=<control><shift>q AccelCopy=<control><shift>c AccelPaste=<control><shift>v AccelEditHelpers=Disabled AccelPreferences=Disabled AccelShowMenubar=Disabled AccelShowToolbars=Disabled AccelShowBorders=Disabled AccelFullscreen=F11 AccelSetTitle=Disabled AccelReset=Disabled AccelResetAndClear=Disabled AccelPrevTab=<control>Page_Up AccelNextTab=<control>Page_Down AccelSwitchToTab1=<Mod4><Super>1 AccelSwitchToTab2=<Mod4><Super>2 AccelSwitchToTab3=<Mod4><Super>3 AccelSwitchToTab4=<Mod4><Super>4 AccelSwitchToTab5=<Mod4><Super>5 AccelSwitchToTab6=<Mod4><Super>6 AccelSwitchToTab7=<Mod4><Super>7 AccelSwitchToTab8=<Mod4><Super>8 AccelSwitchToTab9=<Mod4><Super>9 AccelContents=F1 BackgroundMode=TERMINAL_BACKGROUND_SOLID BackgroundImageFile=/home/sunn/media/pics/wallpaper/6/MurrinaFancyClearlooks - Wallpaper Pack/Sand-gradient 1680x1050.jpg BackgroundImageStyle=TERMINAL_BACKGROUND_STYLE_CENTERED BackgroundDarkness=0.692913 BindingBackspace=TERMINAL_ERASE_BINDING_ASCII_BACKSPACE BindingDelete=TERMINAL_ERASE_BINDING_AUTO ColorForeground=White ColorBackground=#232323232323 ColorCursor=Green ColorSelection=White ColorSelectionUseDefault=TRUE ColorPalette1=#000000000000 ColorPalette2=#aaaa00000000 ColorPalette3=#0000aaaa0000 ColorPalette4=#aaaa55550000 ColorPalette5=#00000000aaaa ColorPalette6=#aaaa0000aaaa ColorPalette7=#0000aaaaaaaa ColorPalette8=#aaaaaaaaaaaa ColorPalette9=#555555555555 ColorPalette10=#ffff55555555 ColorPalette11=#5555ffff5555 ColorPalette12=#ffffffff5555 ColorPalette13=#55555555ffff ColorPalette14=#ffff5555ffff ColorPalette15=#5555ffffffff ColorPalette16=#ffffffffffff CommandUpdateRecords=TRUE CommandLoginShell=FALSE FontAllowBold=TRUE FontAntiAlias=TRUE FontName=Bitstream Vera Sans Mono 9 MiscAlwaysShowTabs=FALSE MiscBell=FALSE MiscBordersDefault=TRUE MiscCursorBlinks=FALSE MiscDefaultGeometry=80x24 MiscInheritGeometry=FALSE MiscMenubarDefault=FALSE MiscMouseAutohide=FALSE MiscToolbarsDefault=FALSE MiscConfirmClose=TRUE MiscCycleTabs=TRUE MiscTabCloseButtons=TRUE MiscTabPosition=GTK_POS_TOP ScrollingBar=TERMINAL_SCROLLBAR_NONE ScrollingLines=2048 ScrollingOnOutput=TRUE ScrollingOnKeystroke=TRUE ShortcutsNoMenukey=FALSE ShortcutsNoMnemonics=FALSE TitleInitial=Terminal TitleMode=TERMINAL_TITLE_APPEND Term=xterm VteWorkaroundTitleBug=TRUE WordChars=-A-Za-z0-9,./?%:_~ HelperWebbrowser=firefox Noen som har peiling på hva som er galt, og helst hvordan jeg kan løse dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå