Gå til innhold

Xmonad, flere som har prøvd?

Anbefalte innlegg

Har lekt litt med denne vindushåndtereren i noen dager nå og synes den gjør en veldig god jobb med å holde orden på vinduene. Så og si alle operasjoner kan utføres ved hjelp av tastaturet, og den er relativt lett å konfigurere. Digger måten vinduene blir automatisk arrangert slik at alle er synlige og skjermplassen blir utnyttet maksimalt, og at xmonad ignorerer kicker og kdesktop så jeg fortsatt kan bruke kde akkurat som før.

Hadde et problem i begynnelsen med at Xmonad absolutt ville håndtere aplikasjonene som burde vært i systray som normale vinduer, men løste dette "by accident" med å laste inn en ekstra modul som håntrerer kommunikasjon melom xmonad og applets som f.eks kde's desktop preview & pager.

For øyeblikket sliter jeg med å lagt inn en modul som skal gjøre at Xmonad legger mer vekt på hint om ønsket størrelse fra programmene, men jeg kan vel ikke skylde på annet enn min totale mangel på erfaring med haskell for at jeg ikke får det til :p

Uansett tror jeg at dette kommer til å bli min hoved-wm for en stund fremover. Flere som har erfaringer med denne? (eventuelt en oppskrift på hvordan jeg får inn layoutHints?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lekt litt med tanken på å teste en tiling wm selv - ser det er en del på arch-forumet som bruker denne. Post gjerne screenshots. :thumbup:

Har du video eller annen info?

Funker dette kun for KDE?

Er det noe ala Compiz Fusion?

1. http://xmonad.org/

2. Nei. Du kan bytte window manager uavhengig av hvilket desktop environment du bruker. KDEs standard window manager er vel kwin, om jeg ikke tar mye feil.

3. Ja og nei. xmonad og compiz fusion er begge window managers, men jeg tror ikke de har så voldsomt mye annet til felles..

Lenke til kommentar

Som humbuq sier, den kan brukes med alle desktop environments. Den har visst offisiell støtte for gnome (selv om jeg tror det mer eller mindre begrenser seg til å ignorere panelene og bakgrunnen).

Video her, men den fokuserer mest på haskell og bruker Xmonad som eksempel.

Edit: screenshots :)

post-100113-1196597439_thumb.png

post-100113-1196597612_thumb.png

Endret av anders iver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...