Gå til innhold

Spørsmål ang. økonomistudier, arbeidsvaner og motivasjon

ex997

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en elev fra 3.år VGS.

Jeg har lest mye om hvordan/hvilken høyre utdanning man skal velge osv. på forumet (hardware.no) .

Mange sier at dersom du har opparbeidet deg dårlige arbeidsvaner fra videregående, er det i hvert fall lite sannsynlig at du klarer å snu dem på et studium du er lite motivert for.

-Jeg er en motivert gutt for å arbeide med regnskap, budsjettering, investering, rett og slett økonomi.

Jeg har aldri likt litteratur, regne ut krefter, regne ut massen på kjemisk binding eller pugge de problemer som ”amerikanere” eller ”Britene” hadde i historien sin. Så i engelsk, norsk , fysikk , kjemi er jeg dårlig på ( 3 i gjennomsnitt på alle karakterene mine). Bare i Bedriftsøkonomi har jeg karakter 5 og i tysk 5. Jeg har 3MX og liker matte men klarer ikke å få bedre enn 3.SÅ jeg tror jeg kommer til få en gjennomsnitt på 3,5 (kanskje 4 - med poeng).

-Jeg har ikke noe dårlige arbeidsvaner ellers så hadde jeg ikke engang klart å bestå VGS (jeg har en god opplagt (dag) plan for å pugge/gjøre lekser (for å kunne stoffe til neste dag)) jeg er alltid flinkest i Bedriftsøkonomien (hehe)

Jeg lurer på:

- Karakter gjennomsnitt- for å komme inn på BI eller noe andre skoler for å bli siviløkonom?

- Er det mulig at jeg kommer inn på siviløkonomi studier?

- Hva er det som er vanskelig når du går på siviløkonomistudier?

- Har dere noe tips, jeg har lyst å vite hvordan det er der?

Men jeg har hatt et mål fra når jeg var liten – å blir siviløkonom . Men dessvære vet jeg ikke om jeg kommer in på en skole som for eksempel BI. Grunnen er vel at jeg ikke klarer å lære/ huske noe om Knut Hamsun sine bøker eller glemmer en formel på fysikk prøva sånn at resten av oppgaven ikke kan regnes ut – da går halv parten av prøva i dass og det fører til dårlige karakter.

Har dere noe å si – bare si det her!

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har 3mx så oppfyller du hvertfall kravet om 2mx, og med en 3èr så tipper jeg du klarer deg fint i mattedelen av studiet.

For å komme inn Siv.øk på BI så trenger du ca 5 i snitt. Jeg vet ikke hva du har, men du får jo noen tilleggspoeng for dine realfag, evt så kan du vente en et år eller to for å få alderspoeng også.

På Siv.øk er det mye tallfag , som helt sikkert kan passe deg godt! Men det er også mange mer teoretiske fag som markedsøkonimiensutvikling, markedsføring osv. Du må derfor belage deg på mye lesing i tillegg til tallfagene.

Hvis du ikke kommer inn på Siv.øk kan du evt se på finanslinjen til BI, der er det enda mer matte, evt revisjon. Uansett hvilke av de linjene du velger vil du nesten være sikret jobb, og tjene relativt godt :)

Lenke til kommentar

Å komme inn på siv.øk. på BI er én ting – å komme gjennom med anstendige resultater kan nok fort bli verre, avhengig av hva en duger til og hvilken innsats man legger inn. Forsøk å finne et realistisk nivå, og gjør ditt aller beste på det nivået. Prøv gjerne å se hvor hardt du kan presse deg til å lære noe (Så godt som uansett hva! Kan du lære én ting kan du lære det meste, så sant det går et stykke utover ren pugging).

Noen trives med å jobbe som pokker (og oppnår tilsvarende resultater), andre er subbende slubberter som helst vil spise vafler og prate skit. Bestem deg for hva du vil og sikt høyt, men realistisk, og jobb det du kan – så vil nok det meste ordne seg ...

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Hei

Jeg har lest mye om hvordan/hvilken høyre utdanning man skal velge osv. på forumet (hardware.no) .

Mange sier at dersom du har opparbeidet deg dårlige arbeidsvaner fra videregående, er det i hvert fall lite sannsynlig at du klarer å snu dem på et studium du er lite motivert for.

-Jeg er en motivert gutt for å arbeide med regnskap, budsjettering, investering, rett og slett økonomi.

Jeg har aldri likt litteratur, regne ut krefter, regne ut massen på kjemisk binding eller pugge de problemer som ”amerikanere” eller ”Britene” hadde i historien sin. Så i engelsk, norsk , fysikk , kjemi er jeg dårlig på ( 3 i gjennomsnitt på alle karakterene mine). Bare i Bedriftsøkonomi har jeg karakter 5 og i tysk 5. Jeg har 3MX og liker matte men klarer ikke å få bedre enn 3.SÅ jeg tror jeg kommer til få en gjennomsnitt på 3,5 (kanskje 4 - med poeng).

-Jeg har ikke noe dårlige arbeidsvaner ellers så hadde jeg ikke engang klart å bestå VGS (jeg har en god opplagt (dag) plan for å pugge/gjøre lekser (for å kunne stoffe til neste dag)) jeg er alltid flinkest i Bedriftsøkonomien (hehe)

Jeg lurer på:

- Karakter gjennomsnitt- for å komme inn på BI eller noe andre skoler for å bli siviløkonom?

Men jeg har hatt et mål fra når jeg var liten – å blir siviløkonom . Men dessvære vet jeg ikke om jeg kommer in på en skole som for eksempel BI. Grunnen er vel at jeg ikke klarer å lære/ huske noe om Knut Hamsun sine bøker eller glemmer en formel på fysikk prøva sånn at resten av oppgaven ikke kan regnes ut – da går halv parten av prøva i dass og det fører til dårlige karakter.

Motivasjon og ønske om å jobbe som økonom betyr ikke nødvendigvis at man har kvalifikasjonene som er nødvendige. Du må være forberedt på at det er mye matematikk, og at gode arbeidsvaner er absolutt nødvendig for å klare seg gjennom studiet. Du sier at du er motivert for å jobbe med investering, regnskap m.m. Det er mange som har et glorifisert bilde av disse yrkene som yrker hvor man går i dress i viktige møter og tar viktige beslutninger. Sannheten er at faglig tyngde er påkrevd, og det fordrer at man har gjort det bra på handelshøyskole. Gode jobber krever gode karakterer.

Du kommer lett inn på et siviløkonomstudie, dog ikke nødvendigvis på BI eller NHH. Det finnes åpne siviløkonomstudier.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på mye av det samme. Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg har vært meget slapp på videregående, men jeg tror at det kan endre seg hvis jeg får noe å jobbe mot, som jeg tror jeg sannsynligvis vil få på høgskole.

Det sies at det er mye matematikk, men såvidt meg bekjent går det mest i lettere greier, da stort sett grunnkursmatte, eventuelt noe 2MZ/MX-pensum. Det skal sies at jeg måtte ta opp eksamen i 1MY, da jeg strøk til våren, men har likevel troen på at jeg skal klare økonomilinjen siden det er praktisk anvendelse av stoffet, og ikke bare tørre, meningsløse oppgaver. Hva er deres tanker rundt dette?

Lenke til kommentar

Matematikkurset på siv.øk er (var) IKKE stort sett grunnkursmatte. Har du 3mx så er det uansett lite nytt, men det er ikke så praktisk anvendelse. Matematikkurset er i stor grad nokså tørre oppgaver, selv om enkelte oppgaver er forsøkt gjort praktisk.

Den eneste medisinen er å øve, øve, øve. Hvis du klarte å stryke i 1MY så burde du forsøke å sette deg ned med stoffet hver dag til det sitter - 1MY er forholdsvis enkelt.

En ide kan uansett være å se hvilke bøker som brukes slik at du kan lese i dem og se hvordan oppgavene er.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg lurer på:

Motivasjon og ønske om å jobbe som økonom betyr ikke nødvendigvis at man har kvalifikasjonene som er nødvendige. Du må være forberedt på at det er mye matematikk, og at gode arbeidsvaner er absolutt nødvendig for å klare seg gjennom studiet. Du sier at du er motivert for å jobbe med investering, regnskap m.m. Det er mange som har et glorifisert bilde av disse yrkene som yrker hvor man går i dress i viktige møter og tar viktige beslutninger. Sannheten er at faglig tyngde er påkrevd, og det fordrer at man har gjort det bra på handelshøyskole. Gode jobber krever gode karakterer.

Du kommer lett inn på et siviløkonomstudie, dog ikke nødvendigvis på BI eller NHH. Det finnes åpne siviløkonomstudier.

Hvilke andre steder tilbys det siv. øk.-studium? Og hvordan er jobbmulighetene?

Lenke til kommentar

Hva slags matte er det på siv.øk? Etter hva jeg har forstått så er det enda litt mer avansert matte på master i finans. Hva er forskjellen? Må si at det frister litt med denne spesialiseringen i finans (er jo bare det at BI koster så jævlig mye mer enn NHH)

Selv har jeg 3MX og hadde ikke hatt noe i mot å lære litt mer i hvertfall :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er mer avansert matte på master i finans enn det er i finans og/eller matematikk fordypning (valgfritt fag) på NHH, men vil oppfordre til å se på pensum for å se hva som er aktuelt stoff. Det er som regel litt mer matematikk på finans enn andre retninger på master, bortsett fra økonomisk analyse som har enkelte tunge matematiske fag.

Studiehåndbok NHH: http://www.nhh.no/studentar/studieinfo/emn...5899646d8033069

Lenke til kommentar
Hvilke andre steder tilbys det siv. øk.-studium? Og hvordan er jobbmulighetene?

Handelshøyskolen i Bodø, Universitetet for miljø- og biovitenskap, Universitetet i Stavanger samt noen andre jeg ikke kommer på. Det ville være løgn å påstå at jobbmulighetene er like gode som for kandidater fra BI og NHH, men som alltid kommer det mye an på hvor flink du er. De flinkeste kandidatene får alltid gode jobber, men kommer man fra en mindre anerkjent skole må man jobbe hardere for å overbevise arbeidsgivere om at man er flink. Kommer man fra en god skole vet arbeidsgiver hva kandidater fra den skolen presterer.

Når det gjelder spørsmålet om matematikk (som jeg har svart på veldig mange ganger i dette forumet), så vil jeg si at matematikken man møter nivåmessig ligger litt over 3MX. Leser man går det greit. BI har litt mer fokus på matematikken enn de øvrige studiestedene, og har et eget masterkurs i matematikk som kan være litt verre. I tillegg har man en lang rekke andre metodefag. Med andre ord - man vil møte matematikk hele veien på et siviløkonomstudie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...