Spartan Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Jeg lagde en annonse i slutten av oktober hvor jeg ønsket å få tak i et brukt skjermkort her på bruktmarkedet på forumet. Etter noen dager ble jeg kontaktet av en kar som jobber som kranfører i Elkem i Mosjøen. Kort historie: Jeg betalte på forskudd, men mottok ingen pakke. Denne karen er en slu jævel som har gjentatte ganger lovet å betale tilbake, men vær gang kommet med en unnskyldning. Etter at jeg tok kontakt med Politiet så har han også gjort avtale med dem om tilbakebetaling, men også brutt disse løftene. Litt etterforskning på nettet viser at han har drevet med svindel på nettet i flere år på forskjellige nettsteder i Norge. Dette er en skikkelig slu banditt. Etter at han truet meg med anmeldelse for trakassering så gidder jeg ikke lenger å inndrive gjelden selv. Hvordan er det med inkasso ? Påtar firmaer seg i Norge inkasso for privatpersoner ? Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Er ikke god på juss, ei er jeg heller ikke sikker på hvordan det er med inkassofirmaer og private, men en ting er sikkert: Stå på din sak, det er sikkert ikke snakk om mer enn et par tusen, men det er en prinsippsak. la ham annmelde deg, han kommer ikke noen vei med det, og er du heldig blir det rettsak som garantert blir å ende i ditt favør! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Er det ikke en mulighet å ta saken til forliksrådet og eventuelt sende en eventuell seier til namsmannen for innkreving? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Er det ikke en mulighet å ta saken til forliksrådet og eventuelt sende en eventuell seier til namsmannen for innkreving? Joda, men loven er slik at jeg må ta ut en forliksklage i den kommunen som svindleren bor i. Dvs. at jeg må legge ut flere tusen i reisepenger osv. for å møte opp i forliksrådet. Av disse utgiftene får jeg kun dekket tilsvarende et rettsgebyr,dvs. 290 kr. Kravet mitt er 1200,-. Sjansen er derfor stor at jeg uansett går i tap hvis jeg i det hele tatt får penger igjen. Endret 1. desember 2007 av Spartan Lenke til kommentar
spitz Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Er det ikke en mulighet å ta saken til forliksrådet og eventuelt sende en eventuell seier til namsmannen for innkreving? Joda, men loven er slik at jeg må ta ut en forliksklage i den kommunen som svindleren bor i. Dvs. at jeg må legge ut flere tusen i reisepenger osv. for å møte opp i forliksrådet. Av disse utgiftene får jeg kun dekket tilsvarende et rettsgebyr,dvs. 290 kr. Kun hvis du taper - om du vinner kan du jo kreve ham for saksomkostninger og utgifter. Og vinne gjør du selvfølgelig. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Vel, jeg vet at det finnes selskaper som tar inkasso for private, for jeg vurderte det samme mot Dell. Men jeg skal vedgå at jeg minnes at det ble dyrere enn det smakte. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Er det ikke en mulighet å ta saken til forliksrådet og eventuelt sende en eventuell seier til namsmannen for innkreving? Joda, men loven er slik at jeg må ta ut en forliksklage i den kommunen som svindleren bor i. Dvs. at jeg må legge ut flere tusen i reisepenger osv. for å møte opp i forliksrådet. Av disse utgiftene får jeg kun dekket tilsvarende et rettsgebyr,dvs. 290 kr. Kun hvis du taper - om du vinner kan du jo kreve ham for saksomkostninger og utgifter. Og vinne gjør du selvfølgelig. Ikke fra forliksrådet. Altså får jeg ikke mer enn 290,- uansett hvor mye det koster meg å reise. Lenke til kommentar
spitz Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Ikke fra forliksrådet. Altså får jeg ikke mer enn 290,- uansett hvor mye det koster meg å reise. Sikker? Du leverer jo inn en klage, inkludert hva du krever, som så blir behandlet av Forliksrådet. Om du i denne klagen spesifiserer at du også vil ha dekket dine utgifter ved å innkreve gjelden er jo saken biff. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Ikke fra forliksrådet. Altså får jeg ikke mer enn 290,- uansett hvor mye det koster meg å reise. Sikker? Du leverer jo inn en klage, inkludert hva du krever, som så blir behandlet av Forliksrådet. Om du i denne klagen spesifiserer at du også vil ha dekket dine utgifter ved å innkreve gjelden er jo saken biff. Jeg ringte til forliksrådet i Mosjøen kommune og fikk disse opplysningene pr. telefon. Lenke til kommentar
spitz Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Jeg ringte til forliksrådet i Mosjøen kommune og fikk disse opplysningene pr. telefon. Da kan vi vel gå ut fra at jeg tar feil, og at de vet hva de snakker om Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Jeg mente Vafsn kommune (hvor Mosjøen ligger). Endret 1. desember 2007 av Spartan Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Vafsn ....? Mener du kanskje Vefsn? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Vafsn ....? Mener du kanskje Vefsn? Ja, det var det het ja. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Bare å sende klage til Forbrukerrådet det, er billigere og enklere enn Forliksrådet. Lenke til kommentar
spitz Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Bare å sende klage til Forbrukerrådet det, er billigere og enklere enn Forliksrådet. Når det er en privatperson som skylder ham penger? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Ja, ellers hadde jeg ikke skrevet det. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...a/1128496761.32 Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg skal høre med forbrukerrådet vedr. Kjøpsloven. Jeg antar at dette betyr at jeg må skaffe med en advokat og gå til sak ? Forbrukerrådet er vel bare i slike tilfeller en veiledningspart ? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg skal høre med forbrukerrådet vedr. Kjøpsloven. Jeg antar at dette betyr at jeg må skaffe med en advokat og gå til sak ?Forbrukerrådet er vel bare i slike tilfeller en veiledningspart ? Du sende klage til dem - de sender brev til han - mekling - dersom det ikke fører frem - FTU Lenke til kommentar
Renhetsloven Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Et rettsgebyr er på 860 kr ikke 290. http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...;epslanguage=NO. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Da har jeg fått tilbakemelding at et advokatkontor kjører inkasso på saken uten kostnader for meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå