Gå til innhold

Oppløsning på PC-inngang på 40" LCD-TV

Anbefalte innlegg

Leste nylig en artikkel i Hjemme-PC (tror jeg det var), hvor det ble poengtert en ting jeg ikke var klar over med LCD-TVer.

Alle LCD-TVer har jo en fysisk oppløsning, ettersom LCD-panelet er bygget opp av en masse punkter. Og oppløsningen på bildet som sendes til TVen, bør jo stemme overens med denne oppløsningen, ettersom TVen ellers må skalere opp/ned TV-bildet, og bildekvaliteten dermed blir forringet.

Men artikkelen fortalte at mange LCD-TVer ikke støtter denne fysiske oppløsningen inn på PC-inngangen. Man blir derfor tvunget til å sette opp PC-en til en lavere oppløsning enn det TVen faktisk har mulighet til, og bildet blir deretter skalert opp.

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en 40" Full-HD LCD-TV på nyåret, og dette er derfor veldig interessant for meg. Men etter å ha søkt en del på google, slår det meg at det er utrolig lite informasjon ute på nettet om dette. Og det står ikke et ord på fabrikantenes nettside (som jeg kan se, i hvert fall) om hvilken oppløsning TVen støtter på PC-inngangen.

Har noen noen god idé om hvor man kan finne noe mer informasjon om dette temaet? (Foruten å ringe fabrikanten selv, altså.) :)

Endret av Bassmus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En full HD skjerm har en naturlig oppløsning på 1920x1080 punkter. Så fremt produsenten ikke har jukset på pc inngangen så er det den oppløsningen du skal kjøre for å få optimalt bilde. Med jukse mener jeg at det finnes noen billigere skjermer på markedet som ikke støtter så høy oppløsning på analoge innganger selv om skjermen rent fysisk støtter dette.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo det jeg mener. Men det gjelder visst ikke bare billigmerker. Artikkelen hengte ut Samsung som ett merke som i hvert fall ikke var noe særlig flink til å ikke støtte TVens fysiske oppløsning på PC-inngangen.

Men sier du at denne begrensningen bare gjelder TVens analoge inngang? Jeg sikler litt etter Sony KDL-40T3500, og den har to HDMI-innganger. Kan jeg koble en av skjermkortets HDMI-utganger inn på TVen, sette opp skjermkortinnstillingene på 1920x1080, og alt vil funke brillefint?

Lenke til kommentar

Har litt av det same problemet sjølv på ein 32" LCD-TV. Den har native oppløysing på 1366x768, men eg må bruke ein lågare før det fungerer som det skal. Om det er skjermkortet eller TV-en som rotar veit eg ikkje, men har ikkje hatt noko hell med å tvinge på den 1366x768, det vart mykje flimmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...