Gå til innhold

Tur for to til Roma. Charter eller ikke?

SRD

Anbefalte innlegg

Hei.

Driver nå å planlegger tur for meg og min nydelige kjæreste til Roma på sensommeren 2008. Vi planlegger å være der 3-4 netter, og vil bo på ett fint hotel. Gjerne ett som ligger ganske sentralt.

Jeg har ikke spesielt mye reise erfaring (hun har reist en del :)), og vi lurer derfor på om vi skal gå for charter-reise, eller om vi skal ordne alt selv. Hva tror dere er lurest?

- Er det stor forskjell i pris?

- Er det stor forskjell i sikkerhet (på bagasje, personer, annet?)?

- Er det begrenset utvalg med charter?

Vi tenker å ta fly fra Flesland i Bergen hvis dette er mulig.

Til slutt er det noe vi bør tenke over før vi reiser eller noe spesielle steder vi bør besøke?

Hvis det er noe dere lurer på er det bare å spørre :)

Takk på forhånd :D

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen erfaring med charter, men når jeg og dama har vært ute og reist har vi alltid fiksa ting selv. Jeg synes i hvertfall at så lenge man er ung og oppegående er det mye artigere å gjør ting på egen hånd, og assosierer charter med saueflokk og gamle mennesker.

Sikkerhetsmessig for både bagasje og mennesker er nok bedre på charter, i og med at du blir geleidet gjennom reisen med faste holdepunkt og at det er i regi av noen.

Prismessig kan det variere veldig å fikse ting selv, og det innebærer litt googling og research på de riktige stedene for å finne det aller beste alternativet. Med charter regner jeg med at charterfolka skal ha sin del av kaka også.

Der er en viss sjarm og komme til en by uten å vite hvor man skal bo, og det man finner viser seg og være ganske råttent. Og om alt skal planlegges ned til minste detalj eller bare planlegge tur og retur dato, funker det uansett bra å gjøre det selv.

Opplevelsesfaktoren er betydelig større, mener jeg, med å finne ut av ting på egen hånd. Da står du sterkere og føler deg tryggere neste gang du skal ut og reise også.

Lenke til kommentar

Det er bare en ting som kan nevnes om Roma…..Whoovvvv…

Det er en kjempe by, kjærlighetsby nr. 1. Jeg har vært i mange byer og Roma er den byen jeg alltid ønsker å reise tilbake til. Byen byr på en rekke flotte og fantastiske inntrykk, særlig alle historiske bygninger og steder, springvann og fontener. Det er mye å se og derfor anbefales det å kjøpe en byguid. Jeg selv har brukt Gyldendal sin byguid – den er bra. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...3970&rom=MP

Som nevnt er det masse og se, men et besøk i Peterskirken er en stor opplevelse og særlig en tur opp i kuppelen. http://no.wikipedia.org/wiki/Peterskirken

Når det gjelder reise, så kjøper jeg alt på nett. Normalt sett vil dette bli billigere. Jeg selv gjør det ikke for å få det billigere, men jeg liker å legge opp til reise og hotell selv. Hoteller finner jeg før jeg reiser ned (på nett) og de finner du mange av, til forskjellige prisklasser. Jeg liker meg i Via Veneto. http://www.venere.com/search/index.php?geo...000002&sb=1

Relativ kort vei til spansketrappene, trevifontenen og nært undergrunnen (den lille som finnes).

Ønsker deg god tur og tror ikke du blir skuffet.

Lenke til kommentar

Roma er helt fantastisk, med ett unntak. Utelivet er ganske bedagelig. Men mange ok spisesteder (må dra til Trastevere) og svært hyggelige piazzaer.

Hvis du tenker på å reise til Roma på sensommeren og med det mener august, så skal du vite at byen tømmes for Romere (de har fellesferie senere enn oss, Roma er ofte veldig varm i august, og romere reiser til kysten). Byen er liten i Europeisk målestokk og det historiske sentrums forskjellige attraksjoner nås enkelt til fots. Det finnes en rekke greie hoteller. Jeg anbefaler helt klart hotell i sentrum, nær Spansketrappen eller Piazza Venezia. Du finner stor gratis reiseguide om Roma på Reiseplaneten . Her er mye nyttig informasjon som gjør at du får en flott tur i denne fascinerende byen. Chartertur til Roma høres ikke bra ut. Ofte for dyre fly og middelmådige hoteller kjøpt til høy pris. Chartertur tar du til Kanariøyene. Alle ruteflyselskaper har rimelige fly til Roma. Sjekk Sterling og Norwegian først.

Lenke til kommentar

Takker for alle svarene :)

Nå gleder jeg meg som en unge gleder seg til jul:P

Dere har alle sammen vært til kjempe stor hjelp :thumbup: . Fått de svarene jeg trenger :)

Skal spørre hvis jeg kommer på noe mer :)

Ha en fin kveld folkens ;)

Lenke til kommentar
Hei igjen :)

Jeg lurte på om det er noen fine/romantiske utesteder eller resturanter som jeg og damen kan gå på sammen? Er veldig viktig at det er fint der og at det romantisk stemning :)

Trastevere skal visst være bydelen for denslags, men jeg har aldri kommet meg så langt om kvelden...

Du kan finne gode og koselige steder nesten overalt, untatt turisflåingsrestauranter på plasser som Piazza Navona eller ved Vatikanet, men bare 30 meter fra Piazza Navona fant vi i februar en liten restaurant med hyggelig betjening, god musikk og god mat. http://www.takeiteasycafe.com/

Det er likevel usikkert å anbefale restaurenter da de fort kan endre seg. Vi prøvde å gå ett sted som ble varmt anbefalt i en guidebok og det var det klart dårligste stedet jeg noengang har spist i Roma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...