Gå til innhold

Hvem mener du har skylda for terra-skandalen?

153 stemmer

1. 1. Hvem mener du har skylda for terra-skandalen?

• Kommunepolitikerne
      116
    • De som stemte frem de nevnte kommunepolitikerne
      9
    • Toppledelsen i Terra
      46
    • Enkelte ansatte hos Terra
      62
    • Kredittilsynet
      7
    • DNBNor
      3
    • kommunaldepartementet
      6
    • revisorene til kommunene
      21
    • administrasjonen/rådmannen i kommunene
      36

Anbefalte innlegg

Svindlere eller ikke, politikere bør ikke sove når de skal sette seg inn i stoff som skal lede til deres trolig viktigste avgjørelse i hele karrièren. Hadde de vært våkne så hadde de hatt mulighet til å oppdage og reagere på varsellamper både her og der.

Hvis man går inn til en elektrokjede og skal kjøpe meg ny TV så går man ikke med bind for øynene og sier til selgeren: "velg en for meg du, jeg gidder ikke se på de, jeg vil bare trekke kredittkortet og få den levert på døra, samme hva det er". Eller går til et forsikringselskap og sier "jeg skal ha sånn derre forsikring, hvor trekker jeg kortet?". Eller om man var på stranda på Ibiza og det kom en fotmassør eller noe sånt bort til deg: "Kan du passe disse tusenlappene for meg, jeg skal bare ut og svømme en tur".

Helt enig i dette og det er heller ikke det kommunene har gjort. Når jeg går til en selger sier jeg hva jeg vil ha, deretter anbefaler han ett eller flere produkter. Jeg spør selvsagt etter begrensninger, ulemper, etc med produktene og da venter jeg å få ett ærlig svar.

Dette har også kommunene også gjort men selgerne har med hensikt holdt tilbake kritiske opplysninger angående risiko om produktet, opplysninger som er var avgjørende om kommunene har kjøpt seg inn eller ikke. Å holde igjen slike opplysninger er svindel, derfor kaller jeg disse selgerne for svindlere.

Så kommunene har ikke lukket øynene for produktene men stilt de spørsmål de skal stille til slike produkt, feilen er vel at de i kommunene skulle ha spurt andre personer om det samme, personer uten økonomisk vinning av dette salget men det har de ikke gjort.

Når kommunene ikke gjør mer i undersøkelsene sine er det utilgjivelig, likevel gjør ikke det situasjonen noe bedre for selgerne av fondet.

Edit:

Kommunen burde ikke forstå bedre på grunn av noe selgerne har gjort eller fremført. Likevel gjør man ikke en slik investering uten å ha undersøkt aaaalt som er mulig å undersøke først!!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er vi ganske enige i grunnen. Kommunene burde gjort langt bedre forarbeid og selgerne burde ikke holdt tilbake opplysninger. Begge har vært dumme og begge sitter igjen med svarteper. Sånn sett kan man si det er rettferdig, men det er det jo ikke siden det går ut over uskyldige mennesker i kommunene.

Når man leser om T5PC-investorer blant de involverte kommuneansatte så sier det jo litt om deres evne til å vurdere økonomiske investeringer. De burde også ha selvinnsikt nok til å skjønne at T5PC var en tabbe og at de ikke evner å gjøre sånne vurderinger selv. At man da ikke rådfører seg grundig med nøytrale tredjeparter er fullstendig utilgivelig.

Dette bør får langt større konsekvenser for både de involverte kommuneansatte og selgerne enn bare en uke med pes i media. Har man så stort ansvar som å forvalte mange hundre millioner så bør man ikke slippe så lett unna fatale feil. Det skal ikke lønne seg å spekulere slik og bare trekke på skuldrene og si at man ikke visste og så går hverdagen videre. Det bør deles ut kraftig straff på begge sider av handelen. Håper det ender med noen års fengselstraff pluss noen hundre tusen kroner i bøter for grov tjenesteforsømmelse for mange av de involverte.

Gir man mindre straff enn det så er det som å gi fribillett for ville spekulasjoner i framtida og automatisk ansvarsfraskrivelse ved grove feil.

Lenke til kommentar

Simen: I minst en av kommunene hadde rådmannen fått fullmakt til investere i det han følte før. Politikerne i Narvik fikk aldri se noen powerpointpresentasjon, det var de økonomisjefen som tok beslutningen. Det er galt å gi en enkeltperson så utrolig mye makt, men han skal jo visstnok ha utdanning o.l. som gjør han i stand til å ta slike beslutninger. Det viste seg jo å ikke være tilfelle (utdanning har han vel, men han utviste særdeles dårlig dømmekraft).

For det andre, to av T5PC-investorene stemte ikke på denne saken. Den ene var fraværende, den andre satt ikke i bystyret.

Lurer på om det finnes T5PC-"aksjonærer" i andre bystyrer.

Lenke til kommentar
Da er vi ganske enige i grunnen. Kommunene burde gjort langt bedre forarbeid og selgerne burde ikke holdt tilbake opplysninger. Begge har vært dumme og begge sitter igjen med svarteper. Sånn sett kan man si det er rettferdig, men det er det jo ikke siden det går ut over uskyldige mennesker i kommunene.

Når man leser om T5PC-investorer blant de involverte kommuneansatte så sier det jo litt om deres evne til å vurdere økonomiske investeringer. De burde også ha selvinnsikt nok til å skjønne at T5PC var en tabbe og at de ikke evner å gjøre sånne vurderinger selv. At man da ikke rådfører seg grundig med nøytrale tredjeparter er fullstendig utilgivelig.

Dette bør får langt større konsekvenser for både de involverte kommuneansatte og selgerne enn bare en uke med pes i media. Har man så stort ansvar som å forvalte mange hundre millioner så bør man ikke slippe så lett unna fatale feil. Det skal ikke lønne seg å spekulere slik og bare trekke på skuldrene og si at man ikke visste og så går hverdagen videre. Det bør deles ut kraftig straff på begge sider av handelen. Håper det ender med noen års fengselstraff pluss noen hundre tusen kroner i bøter for grov tjenesteforsømmelse for mange av de involverte.

Gir man mindre straff enn det så er det som å gi fribillett for ville spekulasjoner i framtida og automatisk ansvarsfraskrivelse ved grove feil.

Vi er vel egentlig enige i det meste, fordi om jeg synes Terra har mest skyld er det ikke det samme som jeg sier at kommunene er skyldfrie, dette har jeg nesten understreket i tidligere poster.

Man kan jo si det slik, har alle kunder vært dumme og alle selgere ærlige, hadde ingen blitt lurt. Hadde alle kunder vært smarte og nesten alle selgere har vært uærlige hadde likevel mange blitt lurt.

Når det gjelder T5PC har nok omtrent alle i Norge ett feil syn til og med oss selgere i selskapet, hadde selskapet gjennomført sine visjoner hadde det sikkert lyktes. Feilen her var griske ledere brukte pengene på en meget ufornuftig måte og som brukte altfor mye på privat forbruk. Visjonene til selskapet var salg av varer og produkter, ikke verving og aksjer som de fleste fokuserte på.

Off topic:

For at man sier at noen gjør en feil når man gjør en investering må man vite mer om selskapet først, personen som investerte og personen som solgte produktet ellers synes ihvertfall jeg at man kaster bare noe ut i luften uten ett veldig bra grunnlag. Man kan selvsagt ha en egen mening om hva som helst men man bør ikke legge frem det som ett bevis på andre ting igjen, da har vi plutselig 2 variabler.

Her spørs det så klart om hvordan selger legger det frem og hvordan man selv ser på investeringen. Går man inn i ett slikt selskap og ikke kan tape pengene gjør man uten tvil en feil, faktisk en stor tabbe.

Lenke til kommentar
Jepp, hvem mener dere har skylda for skandalen? Kjør debatt!

PS. Det er mulig å krysse av for mer enn ett alternativ.

Synes du skal endre prosentberegningene etter hvert alternativ, sånn at de viser hvor mange som har krysset av på et alternativ i forhold til antall personer som har stemt, istedenfor å vise hvor mange som har krysset av her i forhold til hvor mange kryss som har blitt satt totalt. Slik det står nå ser det ut som bare ca. en tredjedel mener kommunepolitikerne har skyld.

Jeg tror læringseffekten av denne skandalen er ganske god for hele landet faktisk. Det er nok den sleipe delen av meglerstanden ikke spesielt glade for. I mange år har det vært lukrativt å tilby investeringer til personer med utsagn som: "De som forvalter dette fondet har hatt gjennomsnittlig 30% avkastning de siste 4 årene!" Det de ikke sier noe om er at dette ikke er spesielt bedre enn det alle andre har gjort det de siste 4 årene, og at de selv tar seg godt betalt for å formidle et middelmådig produkt. Ja, noen foreslår sågar at man skal gire en investering til det tidobbelte, når de da tar 5% i investeringsgebyr er allerede halvparten av investeringen borte idet du starter. Men når aksjemarkedet går så godt som det har gjort de siste årene, ja da tjener man likevel på det. Meglerne tjener uansett, og kunden tar all risiko.

Jeg kan bare ikke fatte og begripe hvordan disse meglerne turte å ta sjansen på å selge dette produktet til kommunene. Nå kommer det til å bli dobbelt så vanskelig å pushe overprisete spareprodukter på godtroende nordmenn. Men det er fortsatt nok av de med penger til overs som ikke kan regne, de har alltid kjøpt overprisete spareprodukter og kommer nok fortsatt til å gjøre det, bare i litt mindre grad.

Lenke til kommentar

Angående prosentregninga så har jeg oppfordret utviklerne om å endre regnemåten for avstemninger med flere valg.

I mangel av noe bedre får jeg poste det foreløbige resultatet her, regnet riktig:

76,87% Kommunepolitikerne

05,44% De som stemte frem de nevnte kommunepolitikerne

30,61% Toppledelsen i Terra

41,50% Enkelte ansatte hos Terra

04,76% Kredittilsynet

02,04% DNBNor

04,08% kommunaldepartementet

14,29% revisorene til kommunene

23,81% administrasjonen/rådmannen i kommunene

post-3851-1197319146_thumb.png

Lenke til kommentar
I mangel av noe bedre får jeg poste det foreløbige resultatet her, regnet riktig:

76,87% Kommunepolitikerne

05,44% De som stemte frem de nevnte kommunepolitikerne

30,61% Toppledelsen i Terra

41,50% Enkelte ansatte hos Terra

04,76% Kredittilsynet

02,04% DNBNor

04,08% kommunaldepartementet

14,29% revisorene til kommunene

23,81% administrasjonen/rådmannen i kommunene

Summen er det langt mer enn 100 prosent.

Lenke til kommentar

Ser de vil ta inn alt de kan av meglerne. Her skal familien på gata om nødvendig i jakten på kroner og ører.

Strengt talt burde kommunen vurdere å kreve eiendommene til politikerne som er så evneveike å gjøre slike tabber. Note to self: Aldri selg noe til kommuner.

Lenke til kommentar
Ser de vil ta inn alt de kan av meglerne. Her skal familien på gata om nødvendig i jakten på kroner og ører.

Strengt talt burde kommunen vurdere å kreve eiendommene til politikerne som er så evneveike å gjøre slike tabber. Note to self: Aldri selg noe til kommuner.

Ihvertfall ikke hvis du svindler dem.....

Lenke til kommentar

Det er lett å gamble bort andres penger om man vet at man ikke står ansvarlig for eventuelle tap men derimot får all ære om man tilfeldigvis skulle vinne. Her har det førstnevnte skjedd. Politikerne trekker på skuldrene og sier med dådyrøyne "vi visste jo ingen ting". Likevel har deres avgjørelse fått store konsekvenser for tusenvis av mennesker. De tror kanskje de slipper lettere unna ved å spille dumme. Jeg observerer at mange i media faller for den barnslige sjarmen det er å spille dum og gir dem sympati.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er lett å gamble bort andres penger om man vet at man ikke står ansvarlig for eventuelle tap men derimot får all ære om man tilfeldigvis skulle vinne.

Akkurat. Med riktig kontrollrutine ville dette vært unngått. Man trenger ikke akkurat være noen ekspert på svindel for å lure slike blåøyde kommuner.

Men så er det opp til rettsvesenet å avgjøre om noen er svindlere. Er noen i det hele tatt tiltalt for svindel?

Uskyldig til det motsatte er bevist i min verden. Det eneste som så langt er kartlagt er at ansvarlige politikere ikke gjorde jobben sin. Men de slipper unna konsekvensene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...