Gå til innhold

Hvem mener du har skylda for terra-skandalen?

153 stemmer

1. 1. Hvem mener du har skylda for terra-skandalen?

• Kommunepolitikerne
      116
    • De som stemte frem de nevnte kommunepolitikerne
      9
    • Toppledelsen i Terra
      46
    • Enkelte ansatte hos Terra
      62
    • Kredittilsynet
      7
    • DNBNor
      3
    • kommunaldepartementet
      6
    • revisorene til kommunene
      21
    • administrasjonen/rådmannen i kommunene
      36

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når man er et meglerhus og ikke lenger har konsesjon, så forstår jeg ærligtalt at de vil gjøre alt for å slå firmaet konkurs. Spesielt når kommunene banker på døren og truer med søksmål.

Ja, men spørsmålet er ikke om de vil, men om de kan og har mulighet til å gjøre det.

Red.: Forøvrig har ikke konsesjonen blitt trukket. Det var snakk om en forhåndsvarsling, ikke en faktisk tilbaketrekkning.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Beskyldte parter legges til i avstemningen etter hvert som de ønskes.

Uansett er det Terra som har mest skyld her, komunene har selvsagt dritet seg ut men det overordnede ansvaret har Terra.

Fordi Terra har pratet fint om produktene sine og "glemt" å fortelle om ulempene? Akkurat som en hver selger i butikkene hos alle elektrokjeder gjør. Hvis Terra bor funnet skyldig så må det også ha ringvirkninger for samtlige selger i landet. Da må de pålegges å opplyse om alle ulemper ved produktene de selger og ikke overdrive de positive egenskapene.

Jeg mener det er kommunene og deres ansatte som har skylda. De burde satt seg bedre inn i deres egen forvaltning av penger. Det var grådig naivt å tro at Terra var bestevennen deres som bare ville hjelpe dem av ren veldedighet. Lån for å spekulere penger er også en utilgivelig tabbe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Personlig så vil jeg ikke skylde på noen, siden det var svikt hos alle sånn helt egentlig.

Men uansettt så klarer jeg ikke helt å skjønne hvordan politikerne kunne gå med på dette. Ringte ikke scam-alert-bjella ?

Lenke til kommentar
Beskyldte parter legges til i avstemningen etter hvert som de ønskes.

Uansett er det Terra som har mest skyld her, komunene har selvsagt dritet seg ut men det overordnede ansvaret har Terra.

Fordi Terra har pratet fint om produktene sine og "glemt" å fortelle om ulempene? Akkurat som en hver selger i butikkene hos alle elektrokjeder gjør. Hvis Terra bor funnet skyldig så må det også ha ringvirkninger for samtlige selger i landet. Da må de pålegges å opplyse om alle ulemper ved produktene de selger og ikke overdrive de positive egenskapene.

Jeg mener det er kommunene og deres ansatte som har skylda. De burde satt seg bedre inn i deres egen forvaltning av penger. Det var grådig naivt å tro at Terra var bestevennen deres som bare ville hjelpe dem av ren veldedighet. Lån for å spekulere penger er også en utilgivelig tabbe.

Beklager å si det men å tro at risikospørmålet ikke er kommet fra kommunene er naivt, så det er ikke glemt men selgerne har rett og slett valgt og ikke si hvor høy risikoen er.

Når dette i tillegg går under hedgefond som er ulovlig og markedsføre i Norge og i mange andre land ser jeg ikke noe tvil i at det er Terra som har mest skyld.

Så her har selgerne brutt loven på flere måter:

De har ikke opplyst om risikoen i fondet

De har ikke opplyst om at det var mulighet at kommunene måtte skyte inn enda mer sikkerhet enn det som var avtalen

De har markedsført ett ulovlig produkt

Kommunene har:

Rett og slett dretet seg ut

Som sagt sier jeg IKKE at kommunene er skyldfrie men Terra her er de som har mest skyld siden de er rådgivere og er de som selger, altså den profesjonelle siden.

Lenke til kommentar

Uansett hvor bra eller dårlig poeng som det var, så synes jeg denne kommentaren til en av politikerne hørtes ut som en reprise av begrunnelsen i Terra skandalen:

Jeg kan love deg at etter at jeg selv ble lurt til å involvere meg i T5PC, selv om jeg ikke tapte på det, så er jeg blitt veldig skeptisk, sier Hoel

Med andre ord, vedkommende klarer ikke selv å se rekkevidden av sine dårlige handlinger, de skylder fortsatt på en tredjepart som har lurt dem.

Skulle ikke forundre meg om ikke noen av disse folkene har gått på en liten Nigeria svindel også.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Men jeg forstår ikke dette helt, når det gjelder så mye penger, er det ikke naivt å kun stole på disse meglerne? Hvordan har denne handelen foregått, har de vært på møte med TS, blitt lovet gull og grønne skoger, og signert papirene samme kvelden uten en grundig analyse om hva de egentlig holder på med?

Lenke til kommentar
Uansett hvor bra eller dårlig poeng som det var, så synes jeg denne kommentaren til en av politikerne hørtes ut som en reprise av begrunnelsen i Terra skandalen:

Jeg kan love deg at etter at jeg selv ble lurt til å involvere meg i T5PC, selv om jeg ikke tapte på det, så er jeg blitt veldig skeptisk, sier Hoel

Med andre ord, vedkommende klarer ikke selv å se rekkevidden av sine dårlige handlinger, de skylder fortsatt på en tredjepart som har lurt dem.

Skulle ikke forundre meg om ikke noen av disse folkene har gått på en liten Nigeria svindel også.

Men kjære deg, denne kvinnen fikk rundt 10'000 i gratis aksjer, uten noen form for forpliktelser. Hun regnet med at pengene var tapt, men siden hun ikke investerte så mye som et rødt øre selv (men ville fått fortjenesten hvis hun satt på aksjene og de gav fortjeneste), så hun vel ingen grunn til å la være.

Lenke til kommentar
Jeg mener at hovedansvaret ligger hos komunene men viss noen hos Terra ikke har infromert om risikoen så må de dele ansvaret.

Skjønner ikke at du kommer frem til den konklusjonen.....

Husk Terra har solgt ett ulovlig produkt i tillegg til for liten informasjon om både risiko og at kommunene risikerte mer penger enn de i utgangspunktet trodde.

Lenke til kommentar

Hva hadde nå skjedd om kommunene hadde fått en kjempe avkastning på dette? ... ingenting.

Det er fint å se de drite seg ut og hva er vanskelig å forstå av ordet risiko? Men trenger vel ikke å være en rakettforsker for å forstå at man kan potensielt miste pengene.

Slike høyrisikofond har vært ulovlig i flere (om ikke alle??) EU land i mange år, at Norge ikke har klart å innføre en lov på dette er utrolig. Bare på dette grunnlaget så bør nesten staten ta en del av kaka om ikke hele.

Selv var jeg litt med i WGI og var fult klar over at dette kan slå begge veier. Man bør ikke bruke mer penger på slikt enn det man har råd til.

Hadde jeg vært Terra hadde jeg ikke gitt en krone. Om det hadde blitt gevinst så får kommunen penger, blir det tap så skal Terra dekke? Høres ut som en vinn - vinn situasjon for kommunen... Yeah right.

Lenke til kommentar
Men kjære deg, denne kvinnen fikk rundt 10'000 i gratis aksjer, uten noen form for forpliktelser. Hun regnet med at pengene var tapt, men siden hun ikke investerte så mye som et rødt øre selv (men ville fått fortjenesten hvis hun satt på aksjene og de gav fortjeneste), så hun vel ingen grunn til å la være.

Det var ikke det som var poenget mitt heller. Poenget var at vedkommende legger ubetinget skylden på andre, akkurat som kommunene gjør i Terra- saken.

Helt enig med deg Wabby. Så lenge kommunene hadde tjent penger hadde vi aldri hørt noe. Slik at kommunene også må stå ansvarlig for eventuelle tap. Man kan ikke gamble og forvente at man får igjen pengene når ting går rett vest.

Lenke til kommentar
Jeg mener at hovedansvaret ligger hos komunene men viss noen hos Terra ikke har infromert om risikoen så må de dele ansvaret.

Skjønner ikke at du kommer frem til den konklusjonen.....

Husk Terra har solgt ett ulovlig produkt i tillegg til for liten informasjon om både risiko og at kommunene risikerte mer penger enn de i utgangspunktet trodde.

Det var nytt for meg at det var et ulovlig produkt,viss det er sant så har Terra et ansvar her.

Lenke til kommentar
Det var nytt for meg at det var et ulovlig produkt,viss det er sant så har Terra et ansvar her.

Fondet de har solgt går under Hedgefond som er ulovlig og markedsføre i Norge noe Terra selv har innrømmet.

Likevel er det kvalmt hvor uskyldige kommunene prøver å fremstå i saken. Full erstatning kan de se langt etter mener jeg......

Lenke til kommentar

Ulovlig og markedsføre, men er de ulovlige i seg selv? Uansett havner Terra i dårlig lys.

Kommunene har brukt penger de (slik jeg har fortsått) ikke har råd til å tape, noe som jo er stikk i strid med en amatør-spekulants regel nummer 1. Og hadde ikke Terra fått avslag fra andre kommuner som tydeligvis har sett risikoen?

Vanskelig, men jeg tror de må dele skyld. Og noe sier meg at siste ord ikke er sagt i saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...