Gå til innhold

Ang. skjema for utførsel

Bruun

Anbefalte innlegg

Jeg bor for tiden i utlandet og har nå kjøpt en vare fra MPX.no. Pakken er sendt til en adresse i Norge, og et familiemedlem på besøk der nå skal ta den med hjem til uka. Problemet er nå at jeg spesifikt ba MPX om å sende med et ferdig utfylt skjema for utførsel som var stemplet og underskrevet av dem, og det har de selvfølgelig oversett. Skjemaet ligger på nettsidene deres, men da er den jo ikke stemplet og skrevet under, og jeg er redd for at Tollvesenet på Gardermoen vil kreve dette når skjemaet blir vist der.

Jeg planlegger å kontakte MPX så fort som mulig på mandag morgen og be dem fakse dette skjemaet asap, men OM dette viser seg å ikke gå, hva er da sjansene for at jeg blir nektet stempel på Gardermoen? Og hvis jeg blir nektet stempel på grunn av manglende underskrift og stempel fra MPX, har jeg da krav på å få tilbakebetalt momsbeløpet av MPX ettersom de overså min veldig klare beskjed ved bestilling?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har jobbet i en spedisjonsavdeling i Tromsø de to siste sommrene og har vært borti andre som eksporterer utstyr. De har fått laget utførsel hos oss og fått denne stemplet ved utreise på flyplass/tollstasjon. Utførselsdeklarasjonen er ikke gyldig før den er stemplet, og stempelet fra tollvesenet får du ikke før du reiser. Deklarasjonen (eller kopi av denne) sendes deretter til bedriften slik at de lovlig kan betale deg tilbake mva.

Vet ikke om denne fremgangsmåten er den rette i ditt tilfelle.

Fant noe på tollvesenets nettside om Tilbakebetaling av mva ved turistsalg og tilhørende blankett RD 0032.

Klarte ikke å finne noe skjema på mpx sin hjemmeside så jeg vet ikke om det er denne fremgangsmåten som kreves av deg. Jeg ser også at det står helt spesifikt at det gjelder "personer bosatt i utlandet" på skjemaet, men jeg regner med det er tilfelle da du sier at familiemedlemmet er på besøk i Norge. Dersom du ikke får kontakt med selger innen rimelig tid på mandag foreslår jeg at du også ringer til tollvesenet for å høre hvordan de gjør det i slike saker. Ser på nettsidene deres at de i alle fall ikke stempler noe dokument etter at varen er tatt ut av landet, kun ved det tidspunktet dette skjer.

Om du ikke får bekreftelse fra tollvesenet på at varene er tatt ut av landet kommer du til å ha et problem med å få mva tilbakebetalt fra beddriften fordi de trenger den dokumentasjonen i sine regnskaper.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Jeg er kjent med denne prosessen, ettersom jeg kjøpte en laptop i Norge i sommer fra XD.no og brukte det skjemaet du nevnte. I det tilfellet fikk jeg derimot XD.no til å sende meg et skjema som var stemplet og underskrevet av dem, ettersom jeg har hadde hørt ett eller annet sted at kunne være påkrevd når skjemaet ble lagt frem for Tollvesenet, men jeg er litt usikker på om dette bare var tull.

Den gangen gikk ihvertfall alt smertefritt, og dama i luken på Gardermoen virket ikke nærmere interessert i hva som stod på lappen, så lenge jeg dro opp laptopen. Det er bare så kjedelig om faren min dukker opp i skranken og får avslag på skjemaet, fordi det mangler butikkens signatur og stempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...