QBab Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Hva skal til for å tjene 6-700 000 ++ i året på en IT-jobb. Hvilke Yrker/stillinger innen IT får så godt betalt? Og hvilken utdanning arbeidserfaring trenger man? Er for tiden IKT lærling og har som mål å tjene store penger på noe som jeg virkelig brenner for, nemlig IT. Når jeg sier IT så syns jeg alt innen faget er spennende, alt fra support, web, design, programmering, utvikling etc etc. Jeg er ikke skolelei tvert i mot, savner å ha sinte lærere. Jeg kan godt gå på skole i 6-7 år til uten å nøle. Endret 1. desember 2007 av QBab Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Det er mulig å gå rett inn i ein 600-700K men det er så mange av dei og dei er salgs/provisjonsrelaterte dei fleste av dei. Om ein ser på snittet til tekna ( Teknas lønnstatestikk for siv.ing/master) så er det dei som gjekk ut i 95 eller tidlegare som sitter med 600 eller meir. Det betyr i realiteten 10-15 års jobberfaring etter ei 5åring universitets/høgskuleutdanning. Går ein meir inn i ledelsen så går lønningane opp, men då skal ein ha erfaring før ein kan utfylle slike stillinger. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Hmm, jeg har jo en naturlig lederpersonlighet. Blir som oftest valgt som gruppeleder ved forskjellige anledninger. Kunne godt tenke meg å sitte i en lederstilling, men da må man vel ha en del erfaring på plass. Noe som ikke er umulig å få til Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Det er litt forskjell på å vere ein gruppeleder og ha lederansvar i ei bedrift. For å tjene "store" penger på IT er nok ein selgarjobb veien å gå, der kan ein tjene ganske store provisjoner ved å selge tekniske løysninger for eller til eit firma. MEN også her kjem ikkje gullkalven til deg, ein må jobbe seg hardt framover for å kunne få jobba mot dei store kundane og multimillion-kontraktene. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Kombinasjon av IT-utdaning på Master-nivå pluss en MBA vil ifølge artikler i Dagens Næringsliv gi utmerket lønn innen administrativ IT pluss muligheter til å finne godt arbeid i utlandet når arbeidsmarkedet i Norge krymper. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Hvor lang tid tar det å fullføre en MBA? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 MBA tar 1-1,5 år. Men som oftest noe du gjør etter å ha jobbet noen år. Altså begynner du med en mastergrad (med gode karakterer). Tar deg f.eks. jobb i en av de store konsulentselskapene, også vil du sannsynligvis tjene 600K ila relativt få år (4-5). Etter å ha jobbet deg litt oppover og fått litt ledererfaring kan du ta en MBA. Husk at det JAnkee viser til er gjennomsnittet, og gjør du det godt så trenger du ikke 10 års erfaring for å tjene 600K. (De aller best betale konsulentselskapene så tjener du ca. dette det først året som nyutdannet. Men da jobber du ikke direkte med IT og det er også ekstremt vanskelig å komme inn.) Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Enig i det stadskle skriver. 1. Ta en "riktig" mastergrad, f.eks. siv.øk eller siv.ing i comp.tech, ind.øk, nanoteknologi etc 2. Få gode karakterer og engasjer deg slik at du stikker deg litt ut 3. Begynn i en av de store konsulentselskapene, evt en av de mindre 4. Jobb deg oppover i systemet, lederne - veldig avhengig av nivå - i de store selskapene tjener fra 600' - 2 000'. Kommer du deg inn på eiersiden i et mindre selskap så er mulighetene kanskje enda større. 5. Vær villig til å bruke hele dagen, kveldene og noen helger til jobbing - permanent hvis du vil nå helt til topps. Du kan få 600-700' i året med noen få år på baken i f.eks. McKinsey, evt i et meglerhus, men dette er ikke nødvendigvis IT-relatert, mer økonomi og finans. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Du kan få 600-700' i året med noen få år på baken i f.eks. McKinsey, evt i et meglerhus, men dette er ikke nødvendigvis IT-relatert, mer økonomi og finans. Begynnerlønnen i McKinsey er fortiden 500' + bonus. Den har du doblet ila. 1-2 år tipper jeg. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Jeg tror du er litt for optimistisk, men det blir uansett litt spekulasjoner og OT. Du kan prøve å søke opp de som er presentert på hjemmesiden, og som ble ansatt for 2-3 år siden, i skattelistene. Legg til minstefradrag og fradrag for gjeldsrenter - konklusjon: De har kanskje i overkant av 600' etter 2 års jobbing og det er ikke en dobling. Det du beskriver er kanskje et case med 10% sannsynlighet...men det er utvilsomt en bransje med god lønn Uansett, til TS: Det i IT-bransjen langt fra umulig å få 600-700' med litt erfaring, dessuten er sikkert nivået nesten så høyt når du er ferdig med skole inflasjon... Endret 2. desember 2007 av cybirg Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Hmm, oki det med dobling var kanskje litt drøyt. Men begynnerlønnen stemmer, og man når millionen garantert hvis man jobber der en del år. (Søkte opp en som har vært i tilsvarende selskap i 4 år, 1.2 i allminnelig inntekt). Uansett, dette er jo ikke noe å sikte seg inn på så tidlig, er et meget smalt nåløye. Så on-topic: Når tror jeg trådstarter har fått en del tips. Noe studier å se nærmere på er disse: http://www.ntnu.no/studier/industriell-oko...eknologiledelse http://www.ntnu.no/studier/mtdt http://www.ntnu.no/studier/mtkom Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Eventuelt kan man spesialisere seg på toppnivå og tjene de summene som tekniker om det er teknisk IT man vil jobbe med.. noe som for mange preferert fremfor å være selger, leder osv. Mange som betaler bra for spisskompetanse hvor det er mangel på folk Lenke til kommentar
QBab Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Er det noen andre måter å bli rik på innen IT? Kjekt å vite valgmulighetene Hva med webutvikler, kan de tjene over millionen? Endret 26. mai 2008 av QBab Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) egen buisness/ senior og nokre på baken så er det fullt mulig å lagt over det, men som ny i faget så blir ein nok avspist med mellom 300-400K alt etter kvalifikasjoner. Endret 3. desember 2007 av Jankee Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Overen mill som utvikler krever nok som regel eget selskap eller partnerskap. De fleste som tjener så mye er ledere og utfører administrativt og markedsrettede aktiviteter og blir ikke fullt så "ofte skitne på hendene". Jeg ser ikke helt hva du mener er forskjellen på en webutvikler og en utvikler... Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 En mulighet er å skape noe så nytt og interessant at du blir kjøpt opp. Tider har endret seg, og mens en før hadde børslansering som exit-strategi, har mange nå i sine planer at de skal bli kjøpt opp av Google eller tilsvarende. Det er langt fra enkelt, du er i knallhard konkurranse med tusner på tusner med konkurrenter med samme plan og håp. En bør regne med minst 5 år med blodslit før en kan lykkes. Lenke til kommentar
roac Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Er det noen andre måter å bli rik på innen IT? Kjekt å vite valg mulighetene Hva med web utvikler, kan de tjene over millionen? De som er dyktige og har eget firma kan glatt tjene over millionen, med de fordeler og ulemper det har å jobbe for seg selv. Jeg tar ikke sjansen på det enda (innen et annet fagområde riktignok). Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Da jeg jobbet i et større foretak så hadde vi mye programmerer kompetanse inne på konsulentoppdrag. Både lengre og korte. Alle disse programmererne hadde svært godt betalt for å være så unge (25-32 år og 600k++). Men det var et fåtall av dem som hadde helt sinnsvake skills og disse tjente over rett millionen i året. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Du seier konsulentoppdrag, var det då frittståande konsulenter med egne firma eller utleide konsulenter frå konsulentfirma? Det er ein liten forskjell Edit: beklager Killer_DT det var på ingen måte noko angrep på deg, men ein liten ironi som ikkje var markert. Endret 4. desember 2007 av Jankee Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Du seier konsulentoppdrag, var det då frittståande konsulenter med egne firma eller utleide konsulenter frå konsulentfirma?Det er ein liten forskjell. Begge deler, og jeg er klar over at det er forskjell på de to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå