k-ryeng Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Jeg har Canon og bruker KUN fokuspunktet i midten, uansett om jeg bruker 350D eller 30D, rett og slett fordi jeg vet bedre hvor motivet er enn hva kameraet regner seg frem til.Fokusere, komponere, utløse.. Følgefokus er vel eneste grunnen til å benytte noe annet... Nei, det er unektelig praktisk med mange fokuspunkter når kameraet står på stativ, og du ikke vil forandre utsnittet, men du vil flytte fokuspunktet. Selvfølgelig går det å bruke manuell fokus i disse tilfellene, men er det godt lys, er autofokusen minst like god i de fleste tilfeller. I slike tilfeller skulle man gjerne kunnet flytte fokusfunktet kontinuerlig over hele søkeren, merkelig at det ikke er implementert på f.eks. proffmodellene som D3 og 1D(s)... Men men - noe snacks må vi jo ha å vente på også... Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Jeg har Canon og bruker KUN fokuspunktet i midten, uansett om jeg bruker 350D eller 30D, rett og slett fordi jeg vet bedre hvor motivet er enn hva kameraet regner seg frem til.Fokusere, komponere, utløse.. Følgefokus er vel eneste grunnen til å benytte noe annet... Nei, det er unektelig praktisk med mange fokuspunkter når kameraet står på stativ, og du ikke vil forandre utsnittet, men du vil flytte fokuspunktet. Selvfølgelig går det å bruke manuell fokus i disse tilfellene, men er det godt lys, er autofokusen minst like god i de fleste tilfeller. I slike tilfeller skulle man gjerne kunnet flytte fokusfunktet kontinuerlig over hele søkeren, merkelig at det ikke er implementert på f.eks. proffmodellene som D3 og 1D(s)... Men men - noe snacks må vi jo ha å vente på også... Ved stativbruk pleier jeg å fokusere, slå av AF, eksponere, komponere og så ta bilde. Er sjeldent AFpunktene er nøyaktig der jeg ønsker fokus. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Er sjeldent AFpunktene er nøyaktig der jeg ønsker fokus.Nettopp derfor man kunne ønske seg kontinuerlig forflytning av fokuspunktet... Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Er sjeldent AFpunktene er nøyaktig der jeg ønsker fokus.Nettopp derfor man kunne ønske seg kontinuerlig forflytning av fokuspunktet... Det hjelper ingenting om fokuspunktene er på noen faste steder, enten det er 3, 9 eller 27 fokuspunkter. Det som hadde hjulpet var om hele søkerbildet var fullt av fokuspunkter og kameraet kunne fokusere hvor som helst. (EDIT: Som jeg NÅ så var akkurat det du hadde skrevet) Inntil det skjer kommer nok jeg til å fortsette med kun å benytte det midtre fokuspunktet. Er det noen kameraer i det hele tatt som har fokuspunkter over hele søkerbildet, tett i tett? Endret 3. desember 2007 av Crazysteps Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Er det noen kameraer i det hele tatt som har fokuspunkter over hele søkerbildet, tett i tett?Ikke som jeg vet om. Toppmodellene til Canon har vel 45 fokuspunkter, og D300 og D3 til Nikon har 51. Men fremdeles ikke mange nok til at man kan kalle det kontinuerlig uniformt fordelt. Det kommer nok, bare vent... Det kan være at du ikke vil finne slike kameraer med automatisk valg av fokuspunkt, eller at det ved automatisk valg vil være noen forhåndsdefinerte punkter som brukes (mye mindre beregningskrevende), men dét burde ikke være noe problem for brukerne som etterspør slikt... Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Er sjeldent AFpunktene er nøyaktig der jeg ønsker fokus.Nettopp derfor man kunne ønske seg kontinuerlig forflytning av fokuspunktet... Det hjelper ingenting om fokuspunktene er på noen faste steder, enten det er 3, 9 eller 27 fokuspunkter. Det som hadde hjulpet var om hele søkerbildet var fullt av fokuspunkter og kameraet kunne fokusere hvor som helst. (EDIT: Som jeg NÅ så var akkurat det du hadde skrevet) Inntil det skjer kommer nok jeg til å fortsette med kun å benytte det midtre fokuspunktet. Er det noen kameraer i det hele tatt som har fokuspunkter over hele søkerbildet, tett i tett? Dette finnes jo på kompaktkameraer, og har blitt ennå kjekkere etter de kom med fjes-deteksjon. Det er veldig kjekt å ha autofokus på *-knappen bak, så slipper du å fokusere hver gang du skal ta bilde. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Dette finnes jo på kompaktkameraer, og har blitt ennå kjekkere etter de kom med fjes-deteksjon.Ja, fordi der er autofokusen fundamentalt forskjellig, da sensoren brukes til autofokus (kontrastdeteksjon). På fasedeteksjon, som brukes i DSLR, er det en egen modul til å kalkulere autofokus, da er det litt mer strevsomt å implementere kontinuerlig fokusområde over hele bildet. Men det kommer nok :o) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå